Kijk, dazzler is terug uit vakantie en betreurt de wat negatievere berichten
(maar vooral scores) die hier de laatste tijd worden uitgebracht.
Mijn avatar heeft de hoes van dit album
omdat het de eerste plaat is die ik ooit kocht (exact 26 jaar geleden).
En precies daarom (for sentimental reasons zou Nat King Cole zingen)
krijgt het album 5 sterren van mij. Ik kom daar straks op terug.
Het argument "weinig vernieuwend" vind ik deels terecht.
Muzikaal bouwt dit album duidelijk voort op het succes van
(1) Architecture & Morality en
(2) het elektronische conceptalbum idee
dat Kraftwerk vanaf Radio-Acitvity in het leven riep.
Wat echter nogal eens vergeten wordt is dat OMD
(1) ontstond in 1975 na een optreden van Kraftwerk in de UK,
(hoewel het hobbyproject van Andy en Paul pas in 1978 naar buiten trad) en
(2) oorspronkelijk zelf heel experimenteel te werk ging.
Luister eens naar de bonustracks op de remasters van de eerste 4 albums.
Een voorbeeldje ...
YouTube - OMD - Distance Fades Between Us
(live gespeeld in november 1978 tijdens één van hun allereerste optredens)
Dazzle Ships wou enerzijds teruggrijpen naar de oersound van OMD,
maar werd hoofdzakelijk opgebouwd met composities uit de A&M sessies.
Het beoogde concept ... de effecten van de nieuwe elektronica
in het vroege jaren 80 koude oorlog tijdperk ... bleef wat vaag.
OMD slaagde er niet in om haar boodschap duidelijk te communiceren.
De groep kreeg voortdurend kritiek op het feit dat hun albums steeds
tussen vrijblijvende synthpop en melancholische new wave bleven hangen.
Dazzle Ships wilde daarom een inhoudelijk statement zijn, maar faalde
in dat inhoudelijke opzet. Het album bevatte ook bewust geen hits
en faalde daarom ook in commercieel opzicht. Al had de groep
tot haar eigen grote verbazing met
Enola Gay, Souvenir
en
Maid of Orleans voorheen heel Europa veroverd.
Het album dat op Dazzle Ships volgde had wel een statement dat kon tellen.
Op Junk Culture vertelt de groep ons dat ze in wezen niet veel meer zijn
dan een onderdeel van het wegwerpmedium dat popmuziek eigenlijk is.
Los van zijn sentimentele waarde, blijft Dazzle Ships voor mij
toch een heel genietbaar tijdsdocument uit de vroege jaren 80.
De remaster uit 2008 met bonustracks biedt echt een meerwaarde.
Hij is verzorgd en met liefde (fans hadden hun aandeel) uitgegeven.
OMD is zonder meer een pionier van de synthpop. Zij ontstonden
in postpunk tijden, en hebben ook even op dat terrein geageerd, maar
al snel werd duidelijk dat zij iets te licht uitvielen. Toch werd hun hitgevoelig
talent een inspiratiebron voor vele synthbands die zouden volgen.
Mijn 5 sterren zijn dus gekleurd. 4 sterren vind ik "objectief" juister.
Maar voor dit album maak ik dus een liefdevolle uitzondering.