menu

Trentemøller - The Last Resort (2006)

mijn stem
4,05 (442)
442 stemmen

Denemarken
Electronic
Label: Poker Flat

  1. Take Me into Your Skin (7:44)
  2. Vamp (4:33)
  3. Evil Dub (6:15)
  4. Always Something Better (6:09)
  5. While the Cold Winter Waiting (5:04)
  6. Nightwalker (4:08)
  7. Like Two Strangers (3:25)
  8. The Very Last Resort (8:31)
  9. Snowflake (7:33)
  10. Chameleon (6:57)
  11. Into the Trees (Serenetti Part 3) (7:22)
  12. Moan (5:51)
  13. Miss You (4:03)
  14. Moan [Trentemøller Remix Radio Edit] * (3:30)

    met Ane Trolle

  15. Moan [Radio Slave's Remix for K - Instrumental] * (11:21)
  16. Moan [Trentemøller Dub Remix] * (7:19)

    met Ane Trolle

  17. Always Something Better [Trentemøller Remix] * (7:56)
  18. Always Something Better [Vocal Version] * (6:09)

    met Richard Davis

  19. Moan [Vocal Version] * (5:46)

    met Ane Trolle

  20. Physical Fraction * (7:02)
  21. Polar Shift * (8:28)
  22. Chameleon * (7:58)
  23. Sunstroke * (8:28)
  24. Nam Nam * (5:41)
  25. Killer Kat * (8:06)
  26. Rykketid * (5:12)
  27. Prana * (6:25)
toon 14 bonustracks
totale tijdsduur: 1:17:35 (2:56:56)
zoeken in:
avatar van T.O.
3,5


Ben hier dus erg benieuwd naar. Dance-man van het afgelopen jaar wat mij betreft.

avatar van herman
4,5
Ik zal hieronder de recensie van DJ Broadcast eens plakken; die maakte mij nog enthousiaster. Inmiddels ben ik aan het luisteren en het klinkt echt ontzettend mooi!

Wonderkind. Dat is toch het minste dat gezegd kan worden van Anders Trentemøller. Met een bescheiden palmares aan eigen producties en een overvloed aan remixes (zo'n 20 per jaar) heeft deze jonge Deense producer in een kleine drie jaar tijd het hart gestolen van de doorwinterde dansliefhebber. Ik herinner me nog goed de euforie - en die van mijn vrienden op de dansvloer - die bezit nam van ziel en lichaam toen de naald het vinyl raakte van zijn eerste internationale release Le Champagne (op het Naked label). Opgewonden kreetjes, vlinders in de buik, perfecte opbouw, vibe, sfeer en een genadeloze productie. Metaforen schieten tekort. Hier was iets bijzonders aan de hand. De minuscule kleine bleepjes, de forse bassline, de melodieuse overgangen. Bijna onwerelds mooi.

Sindsdien heeft Trentemøller een geleidelijke ontwikkeling doorgemaakt van four to the floor beats naar haast esoterische soundscapes. De drang om zich te profileren als artiest in plaats van als house remixer of dj heeft met de jaren de overhand gekregen. Zijn sound en productie blijven groots, beats worden langzaam vervangen door stilte. Een proces van volwassenheid dat zich in volle glorie openbaart op zijn eerste album. Durf en visie zijn hier de sleutelwoorden.

Met een haast onorthodox arsenaal aan instrumenten is Trentemøller aan de slag gegaan voor The Last Resort. Akoestische drums, celeste, glockenspiel, surf gitaren of melodica zijn geen alledaagse ingrediënten op een hedendaagse dansplaat. Opnames maken in donkere studio's van de nationale radio staan in scherp contrast met een zonovergoten studio op bijvoorbeeld Ibiza. Hier is niet gekozen voor makkelijke deuntjes of radio hits, hier overheerst de drang naar het gecontroleerde experiment. Vergeet dus alles wat je weet over Trentemøller en luister met frisse oren naar The Last Resort.

Take Me Into Your Skin start onschuldig met een zweverige sequence, maar muteert al snel via een klassiek middenstuk en een hypnotische gitaar riff naar een Robert Fripp-achtige climax. Het lijken wel drie nummers in één, geen kop of staart maar een woestijn aan sfeer. Als smaakmaker is met deze opener gelijk de toon van het hele album ferm neergezet. Vamp klampt zich vast aan een Cure baslijn (we mochten al eerder in Trentemøller's werk samples van Robert Smith ontwaren), bijt zich hardnekkig in de groove en is een eerste melding van minimal meets blues. De wave-invloeden gaan gestaag verder op Evil Dub en Nightwalker, waar een vervormde bass- en drum onderlaag door een soort Adrian Sherwood dub-mangel worden gehaald en gladgestreken. Scherp tot op het bot, elke delay met gevoel tot in de perfectie afgesteld.

Van een hoog soundtrack gehalte zijn Like Two Strangers, The Very Last Resort en Miss You. Zweverig, zonder steunpunten, hangend in een oneindige ruimte. De verleiding is hier groot om naar de massageolie te grijpen. Iets meer pit en structuur ontwaren we bij Chameleon en Into The Trees. Kleine vulkaanopwellingen van acid en breekbare drumpatronen komen aan de oppervlakte drijven en deinen dan langzaam weer weg naar de achtergrond. Het grootste wapen hier zijn weer eens Trentemøller's productionele kwaliteiten. Van een zuiverheid en precisie die telkenmale op een verfrissende manier de hersenen weet te prikkelen. En voor diegene die toch nog graag de dansvloer op wil is er een bonus cd (11 tracks) bijgevoegd met een overzicht van zijn solowerk en de remixes die Trentemøller verrichte voor Audiomatique en Poker Flat. Inclusief de geweldige remix van Always Something Better.

The Last Resort is geen makkelijk plaat. De aandacht van de luisteraar wordt hier constant op de proef gesteld. Fragmenten van Paris Texas, David Lynch, EG Music, Nick Cave, Tangerine Dream, Music For Airports, Pink Floyd, Krautrock, Soft Machine - kortom, de progressieve, experimentele kant van de jaren zeventig - spoken door mijn hoofd na het beluisteren van het album. Ik ontkom bij deze bespreking niet aan het overdadig gebruik van superlatieven. Trentemøller gebruikt als jong muzikant een ongewoon breed palet aan invloeden en bronmateriaal. Op The Last Resort zijn de traditionele bleepjes en blipjes intact gebleven. Alleen staan ze nu, soms eenzaam, in een woestenij van reverbs en effecten. Trentemøller beoefent hier niet enkel de kunst van het song writing maar ook van sound writing. Een nieuwe standaard is gezet. Minimal wordt ambient en daar worden mijn oren alleen maar blij van.

avatar van T.O.
3,5
Vond hem de eerste keer redelijk tegenvallen, maar zal hem nog een kans geven binnenkort.

avatar van herman
4,5
Dat eerste nummer is wel heel erg fenomenaal zeg!

5,0
wooooooow! de eerste luisterbeurt is 3 min geleden begonnen en de 'Robert Fripp-achtige climax' in het eerste nummer sloeg me achterover. Trentemoller is duidelijk een artiest die ver boven z'n 'concurrenten' staat. Hij brengt een uniek geluid, een ultieme sfeer. Dit is zovele malen krachtiger en beter dan alle andere platen die ik ooit gehoord heb. Als de kwaliteit van het eerste nummers wordt doorgezet, belandt deze plaat meteen bovenaan m'n top 10... een genadeloze productie zoals bovenstaande recensie beschrijft.

avatar van herman
4,5
Helaas is de rest niet zo goed, anders was dit ook meteen mijn top 10 binnen gedenderd. Ik heb dit jaar niets gehoord wat ook maar enigszins in de schaduw kan staan van Take Me Into Your Skin.

Electro_
Dat is inderdaad een geweldig nummer! Erg subtiel en somber plaatje, in tegenstelling tot z'n remixes over het algemeen.

avatar van herman
4,5
Ik heb ook wel een vrij sombere DJ-set van hem, met o.a. een nummer van The Cure. Daar is ie groot fan van, blijkbaar, en dat is ook wel terug te horen op dit album.

avatar van T.O.
3,5
Daarbij zijn zijn eigen nummers nooit echt vrolijk geweest, eerder complex en diep (zie ook de EP Physical Fraction die op de site staat).

Voor die remixen tapt hij uit een wat meer populairder vaatje, maar effectief is dat wel

Electro_
Ah, kijk, vandaar. Ik kende voorheen alleen z'n remixes.

avatar van herman
4,5
Het titelnummer heeft trouwens wel wat van Nick Drake, vind ik. Zelfde soort atmosfeer.

4,5
ik vind het een geweldig atmosferisch album, zeker een van de minimal toppers van dit jaar!

Electro_
Ik probeer het, nog steeds, maar op het eerste nummer na (wat ik één van de beste van 2006 vind) kan het me niet boeien. Vamp lijkt wel wat op een T. Raumschmiere-nummer trouwens.

avatar van Zwammer
3,5
Wat een nummer zeg die track 1!!! Één van de betere nummers van dit jaar ja

avatar van T.O.
3,5
T.O. schreef:
Vond hem de eerste keer redelijk tegenvallen, maar zal hem nog een kans geven binnenkort.


...en het bevalt al een stuk beter Gaat toch wel met gemak richting (in ieder geval) een ruime voldoende.

avatar van John Doe
3,5
Voor mij is het ook zo gegaan. Eerst klonk het me erg saai, maar dat kwam vooral omdat dit album even een paar luisterbeurten moest bezinken. Nu kan ik er wat dieper induiken en bevallen veel meer nummers. Ook begin ik wat meer vat te krijgen op de toch mooie sfeer die door de hele plaat heenzit.

avatar van herman
4,5
Hier hetzelfde verhaal. Begin steeds meer 'vat' te krijgen op deze tour de force van Trentemoller. En het bevalt me allemaal steeds beter.

avatar van John Doe
3,5
Na twee luisterbeurten had ik al 'm bijna opgegeven (het klonk eerst echt nogal doelloos). De derde keer maakte me ineens een stuk geïnteresseerder. Nu blijkt: eigenlijk hou ik hier gewoon heel erg van - prachtige atmosferische downtempo/dubby tech house

Eerst dus gewoon een paar keer aan je voorbij laten gaan en als je het voelt: duik die atmosfeer in en begin mee te funken. Sterke plaat!

avatar van herman
4,5
Ja, het is wel een plaat die je vaak moet draaien inderdaad. Heb er gisteren wat geconcentreerder naar geluisterd via de koptelefoon en nu neig ik toch al wel naar de 4,5*. Mooie nummers, veel atmosferische dubtechno (soms doet het me denken aan Basic Channel), maar bovenal een fantastische productie.

Mijn tweede favoriete nummer is momenteel The Very Last Resort, dat doet denken aan een soundtrack van een spaghettiwestern van David Lynch. Lekker duister en vervreemdend.

avatar van John Doe
3,5
Mijn tweede favoriet ook, ik plaatste dat nummer in m'n gedachten ergens in Twin Peaks van David Lynch

3,5
JyG
Voorlopig 3,5, heeft wel alles in zich om opgehoogd te worden.
Vind het hierboven aangeduide verschil tussen track 1 en de rest van het album wel meevallen in kwaliteit.

avatar van brooklyn
4,0
Ik zal hem eens gaan proberen.

avatar van brooklyn
4,0
...en dit klinkt erg vet. Niks geen laffe minimal, maar diep atmosferisch. Vet!

avatar van adderbak
Moet er misschien ook wat vaker naar luisteren, maar tot die tijd vind ik dit album toch te... Anders, zogezegd. Anders dan zijn onovertroffen EPs uit 2005 doen vermoeden in elk geval. Begrijp me niet verkeerd: in ben groot fan (wat wil je na 'Polar Shift') maar het is me allemaal iets té atmosferisch en te weinig dwingend. Voor dat je het weet ben je met je gedachten ergens anders als je hiernaar luistert en daar hou ik nooit zo van.
Ik zal m nog eens opzetten op een regenachtige middag, kijken of het dan werkt.

avatar van herman
4,5
Denk het wel. Ergens tegen het einde aan (ik denk bij Into The Trees) hoor je gedurende het hele nummer de wind op de achtergrond ruisen. Erg mooi effect.

avatar van jariktoet
4,5
echt super relaxte cd! Ik word er helemaal ontspannen van...

avatar van herman
4,5
Trentemoller met band bij een of ander Deens TV-programma

Dit is trouwens echt zo'n album dat ook na de 100ste keer luisteren nog steeds beter wordt. Ik heb het laatste halfje er ook maar bij gedaan.

avatar van John Doe
3,5
Ja die zetten wat neer. Goed promo'tje voor dit album.

avatar van andré
5,0
T.O. schreef:
(quote)


...en het bevalt al een stuk beter Gaat toch wel met gemak richting (in ieder geval) een ruime voldoende.

Ik had precies hetzelfde. Bij de eerste draaibeurt dacht ik: is dit het nou? Maar het blijkt inderdaad een groeiplaatje te zijn. Meest gedraaide cd in mijn auto de afgelopen weken.

John Doe schreef:
prachtige atmosferische downtempo/dubby tech house

erg treffende omschrijving trouwens!

avatar van luc011190
4,0
Ik was in de Plato te Rotterdam en eenmaal binnen werd deze cd opgezet. Ik herkende hem aan het eerste nummer. De 20 minuten dat ik in Plato vertoefde (niet geslaagd, The Knife en Madvillain waren niet voorradig), werd ik volkomen opgeslokt door deze magnifieke muziek. Ik keek echt verwonderd om me heen of niemand anders opkeek of in extase raakte van deze muziek, waarschijnlijk waren ze te druk bezig met de cdbakken...

Gast
geplaatst: vandaag om 20:10 uur

geplaatst: vandaag om 20:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.