menu

Elvis Presley - Elvis (TV Special) (1968)

mijn stem
4,20 (76)
76 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: RCA Victor

  1. Trouble / Guitar Man (3:28)
  2. Lawdy, Miss Clawdy / Baby, What You Want Me to Do (3:34)
  3. Medley: Heartbreak Hotel / Hound Dog / All Shook Up / Can't Help Falling in Love / Jailhouse Rock / Don't Be Cruel / Blue Suede Shoes / Love Me Tender (14:15)
  4. Dialoque / Medley: Where Could I Go to But to the Lord / Up Above My Head / Saved (7:32)
  5. Baby, What You Want Me to Do / That's All Right / Blue Christmas / One Night /Tiger Man / Trying to Get to You (15:50)
  6. Memories (3:17)
  7. Nothingville / Big Boss Man / Let Yourself Go / It Hurts Me / Guitar Man / Little Egypt / Trouble / Guitar Man (11:47)
  8. If I Can Dream (3:20)
totale tijdsduur: 1:03:03
zoeken in:
4,5
Elvis in absolute topvorm! Zijn comeback na jaren van middelmaat in B-films en bijbehorende soundtracks. In zekere zin zijn hier de unplugged sessies door ontstaan, elvis temidden van zijn oude muzikanten dichtbij zijn publiek. Een toppertje, evenals de DVD van dit spektakel!

DonDijk
slechte opnames zeg..pff, dat gevoel gaat vooralsnog boven mijn gevoel voor de kwaliteit van het optreden an sich.

avatar van George
Mijn ode aan Elvis begint zeer slecht : schaf deze slecht klinkende plaat niet aan !!!
Koop in plaats daarvan de dvd versie: de Comeback Special '68 !!!
Er bestaan concerten en concerten. Zijn comeback concert is er een om in te lijsten. Elvis was in die tijd rondom 1968 een gedegradeerde artiest. Een man uit het verleden en nu een middelmatige filmacteur geworden , die met zoetsappige liedjes zijn in aantal steeds minder wordende publiek wil verwennen.
In een tijd die bol staat van muzikale creativiteit !
Toen , plotseling , stond hij voor ons , als een echt mens en met een enorm charisma welke zelfs via de zwart-wit tv te constateren viel. In zwart leren pak , niets zoetsappigs : de echte Elvis ? Volgens mij wel.
Op het kleine podium met zijn oude 'Sun' maten geeft hij alles wat hij in zich heeft. Eerlijk , oprecht , speels en bovenal imponerend. Tussendoor geeft hij wat commentaar op de 'nieuwe muziek ' ; van The Beatles en zo en verhaalt over zijn en hun roots : dezelfde.
Er is geen enkele come back en er zijn maar weinig concerten op te noemen , die artistiek gezien zoveel indruk op mij heeft gemaakt als juist die special uit 1968. Een 'ruwe' en geen 'kitcherige' Elvis en volgens mij dus de 'echte' Elvis. Een man met een gigantisch talent. Het is vastgelegd. In zijn comeback special ' 68....op dvd !

Riverdale
George schreef:
Mijn ode aan Elvis begint zeer slecht : schaf deze slecht klinkende plaat niet aan !!!


Ik kan me uitstekend vinden in je omschrijving van Elvis zijn comeback. Echter, ik heb de dvd en deze cd en zo slecht klinkt de cd ten opzichte van de dvd toch helemaal niet? Ik kan in elk geval geen grote minpunten aan de geluidskwaliteit van de cd ontdekken...

2 tips:
"Memories The '68 Comeback Special" dubbel cd,
"Tiger Man" enkele cd met de complete 20:00 uur "sit down" show.

(geen bootlegs, geen FTD; gewone RCA/BMG uitgave, allebei in grandioze geluidskwaliteit, veel beter dan reguliere cd)

ps,
de kwaliteit van de gewone cd kan inderdaad niet tippen aan de LP.

avatar van George
Riverdale schreef:
Ik kan me uitstekend vinden in je omschrijving van Elvis zijn comeback. Echter, ik heb de dvd en deze cd en zo slecht klinkt de cd ten opzichte van de dvd toch helemaal niet? Ik kan in elk geval geen grote minpunten aan de geluidskwaliteit van de cd ontdekken...


Je hebt wel een beetje gelijk. Ik zou het ook anders hebben omschreven wanneer er geen dvd versie voorhanden zou zijn van dit illuster optreden van Elvis. Ik probeer om die mensen, die een vrij negatief , kitcherig beeld van Elvis hebben, nieuwsgierig te maken naar dat legendarische optreden. Ik vind dat dit op cd -mede 'dankzij' de geluidskwaliteit - niet tot zijn volle recht komt.


avatar van IntoMusic
Completer kan inderdaad niet en wat een box!!! De herrijzenis van Elvis in 68 en zeker Elvis op zijn best. De outtakes/rehearsals zijn heerlijk om naar te luisteren. Ab-so-luut 5 sterren waard voor deze 2 memorabele dagen/concerten.

Father McKenzie
Is inderdaad héél compleet, want dit is héél de liveshow. Uiteraard is klank + beeld in dit geval ten zeerste aangewezen, U moest de dvd al lang in huis hebben als je je een béétje Presley fan waant, toch?

avatar van IntoMusic
Father McKenzie schreef:
Is inderdaad héél compleet, want dit is héél de liveshow. Uiteraard is klank + beeld in dit geval ten zeerste aangewezen, U moest de dvd al lang in huis hebben als je je een béétje Presley fan waant, toch?

Absoluut mee eens. Mijn vrouw is Elvis-gek en heeft mij er een beetje in meegenomen. Zij heeft werkelijk alle cd's, boxen, speciale uitvoeringen etc. (zowel dvd als cd), maar deze mistte we nog.
Ik ben niet zo'n kijker (naar muziekdvd's), maar meer een luisteraar die met de koptelefoon uren zoet kan zijn .

avatar van platedraaier
Waarom is Elvis Presley - The Complete '68 Comeback Special (2008) weg gehaald?

Deze cd zit daar wel bij, maar verder is het toch een op zichzelf staande uitgave? Of is het de bedoeling dat iemand alle tracks hier bij gaat zetten als niet op elke versie aanwezig?

avatar van Egoistico
5,0
platendraaier schreef:
Deze cd zit daar wel bij, maar verder is het toch een op zichzelf staande uitgave?


Dat dacht ik dus ook, maar de crew beschouwt "The Complete '68 Comeback Special" als een heruitgave van dit album en heeft het derhalve van de site verwijderd.

avatar van Saldek
4,5
Ik heb deze dan alleen op DVD, maar om er toch iets over kwijt te kunnen.......in één woord: gewéldig!!! Elvis laat zich hier helemaal gaan, geeft zijn hele hebben en houwen om zich te geven na jaren van 'onthouding' in de filmindustrie. Hoe hij uithaalt in het nummer 'If i can dream' is ontroerend te noemen, hoe ik op het puntje van de stoel balanceer van thrills bij 'Heartbreak Hotel' of wegzwijmel bij deze prachtige versie van 'love me tender'.
Zoals Elvis zich hier geeft is de manier zoals ik Elvis graag hoor: keihard in het gezicht gesmeten eerlijkheid. Hij is het duidelijk spuugzat zich te laten beperken door kaders om wie hij wel of niet zou mogen zijn. Hij drijft zelfs de spot met eigen imagotrekjes uit zijn carriére. Dit is dé echte Elvis, de volle 100%.
Zonder twijfel een 4.5*

avatar van Saldek
4,5
George schreef:
Mijn ode aan Elvis begint zeer slecht : schaf deze slecht klinkende plaat niet aan !!!
Koop in plaats daarvan de dvd versie: de Comeback Special '68 !!!
Er bestaan concerten en concerten. Zijn comeback concert is er een om in te lijsten. Elvis was in die tijd rondom 1968 een gedegradeerde artiest. Een man uit het verleden en nu een middelmatige filmacteur geworden , die met zoetsappige liedjes zijn in aantal steeds minder wordende publiek wil verwennen.
In een tijd die bol staat van muzikale creativiteit !
Toen , plotseling , stond hij voor ons , als een echt mens en met een enorm charisma welke zelfs via de zwart-wit tv te constateren viel. In zwart leren pak , niets zoetsappigs : de echte Elvis ? Volgens mij wel.
Op het kleine podium met zijn oude 'Sun' maten geeft hij alles wat hij in zich heeft. Eerlijk , oprecht , speels en bovenal imponerend. Tussendoor geeft hij wat commentaar op de 'nieuwe muziek ' ; van The Beatles en zo en verhaalt over zijn en hun roots : dezelfde.
Er is geen enkele come back en er zijn maar weinig concerten op te noemen , die artistiek gezien zoveel indruk op mij heeft gemaakt als juist die special uit 1968. Een 'ruwe' en geen 'kitcherige' Elvis en volgens mij dus de 'echte' Elvis. Een man met een gigantisch talent. Het is vastgelegd. In zijn comeback special ' 68....op dvd !


Hm.....ik zou mogen concluderen dat de cd niet gelijkwaardig is aan de DVD. Maar George slaat met zijn bericht op-en-top de spijker loeihard op de kop. Want de DVD is daadwerkelijk 'a masterpiece'.

avatar van schaper
5,0
Elvis op z'n best. Gedreven en erg scherp!

avatar van west
4,0
Het is niet voor niets dat dit bekend staat als the '68 Comeback Special. Het was Elvis comeback in rock 'n roll style. Waarom toch maar 4,0*? Dat ligt er bij mij aan, dat het tempo soms wat te traag is. Er wordt net teveel gepraat, er worden net teveel grappen gemaakt. Dat haalt the flow er soms wat uit. Dat is jammer, want als het eenmaal weer 'loopt' hoor je een briljante King.

Ik vind deze 1cd 'samenvatting' van het concert dan ook heel aardig. De complete sessies op cd vind ik dus wat teveel van het goede.

AddictedToElvis
Pas nadat ik al die soundtracks heb doorgespit kan ik zijn Comeback pas ten volste waarderen. Ik heb het altijd ervaren als een van de hoogtepunten in zijn carrière, maar na al die albums is het nóg beter. Wat moet Elvis blij geweest zijn om weer muziek te kunnen maken. Ik beoordeel trouwens de '68 Comeback Special Edition van de dvd. Wat uitgebreider en je kan zijn perfecte performance zien. Misschien niet helemaal de bedoeling op de site, maar ik vier even een klein feestje omdat ik de filmperiode zo goed als afgesloten heb.

Het begint met een krachtige versie van Trouble en Guitar Man, achtereenvolgend. Elvis heeft nog nooit zo rauw geklonken en ik zie dit als het hoogtepunt van 'Elvis de rocker'. Het beste zijn de liveperformances waar hij met gitaar en zijn bandleden op het podium is. Maar ook de stukken waar hij het podium voor zichzelf heeft zijn ijzersterk, en vooral een genot voor het oog. Hij was echt een performer in hart en nieren, wat zelfs Hollywood en Parker niet kunnen verpesten. Maar ook hier kan ik Parker weer wurgen; vanaf dit moment zou hij het podium weer betreden en die Parker zorgt er voor dat hij alleen het 'rijke' publiek krijgt, met belachelijke kapsels en net wat te veel sieraden. Zo is Elvis niet meer voor iedereen, maar verkleint Parker zijn aanhang. Want als je dit ziet zie je dat hij echt nog wel de capaciteit had om zowel de jonge als de oudere generatie aan te spreken. Maar ik heb echt geen respect voor dit publiek. Kijk bijvoorbeeld naar Jailhouse Rock, dan zie je iedereen op een ander tempo 'mee'klappen. Maar ik dwaal af.

Voor mij was het beste geweest als ze zich volledig hadden geconcentreerd op die live performances, want dat is gewoon het beste. Maar nee, we krijgen ook nog een gospel medley te zien. Op zich prima muziek, er zit weer lekker veel power in Elvis, alleen komt de choreografie nu behoorlijk oubollig over. Later krijgen we ook nog iets wat ik altijd een beetje zie als een voortvloeisel uit zijn filmperiode, waar een halfverhaal vertelt wordt, aan de hand van een aantal songs (aantal die ook uit zijn films afkomstig zijn). Ook niet mijn favoriete deel van de Special, maar wederom zit Elvis vol power en dat maakt de muziek ook vele malen beter. Tot slot hebben we een passievolle uitbarsting met If I Can Dream, erg mooi, en een waardige afsluiter voor deze prachtige Comeback.

avatar van Deren Bliksem
3,5
Riverdale schreef:
(quote)


Ik kan me uitstekend vinden in je omschrijving van Elvis zijn comeback. Echter, ik heb de dvd en deze cd en zo slecht klinkt de cd ten opzichte van de dvd toch helemaal niet? Ik kan in elk geval geen grote minpunten aan de geluidskwaliteit van de cd ontdekken...


Ik heb precies hetzelfde helaas, het geluid is niet echt om aan te horen.

avatar van iggy
Op de dvd is het allemaal prima wat de king laat horen en ook laat zien. Ik kijk en luister met veel plezier naar die dvd. Een comeback met hoofdletters. De cd klinkt als een dood musje. Is inderddad niet echt om aan te horen. Hoe kun je dit nu op een cd zetten. Plus dat ik me dood erger aan dat overdreven gelach van elvis zijn muzikanten als de king een grap maakt. Komt nou niet bepaald spontaan of echt over. Waarom zet je dat ubehaupt op je cd? Ik ga ook maar niet stemmen dat heeft geen enkel nut.

avatar van lennon
ben niet echt een Elvis liefhebber, maar 'If I could dream" Waanzinnig gezongen!!

De dvd van deze special vind ik ook erg de moeite waard! De man had er weer zin in! Super om te zien!
Maar eigenlijk is dit ook het enige wat ik echt van begin tot eind interessant vind. Super mooie stem, maar zijn muziek doet me verder niet zoveel.. raar eigenlijk...

sugartummy
ik heb geen problemen met het geluid; hoe vind je de sun-opnames dan klinken?dit is gewoon een unieke elvis, zo klonk hij nooit van tevoren en nooit meer daarna. uitmuntend

avatar van iggy
Ik draai die cd eigenlijk nooit meer. Komt puur door dat pokke geluid. De sun-opnames ken ik niet. Ik heb eigenlijk ook wel genoeg van Elvis 3 cd's en 3 dvd's. En zo'n grote liefhebber van Elvis ben ik nu ook weer niet

avatar van devel-hunt
3,0
Dit is een goede maar ook een trieste plaat tegelijkertijd.
Het liet een Elvis horen die voor het eerst sinds 1960 er weer begon toe te doen. Toch een soort opleving na jaren van middelmatigheid.
Deze TV special laat een Elvis zien en horen die hernieuwd lijkt te zijn.
De triestheid zit hem er wel een beetje in, dat hij vanaf dit punt langzaam maar zeker richting Las Vegas begon te gaan. Wurgcontracten en allerlei verslavingen begon te kweken die zijn einde hebben ingeluid.

avatar van thelion
4,5
45 Jaar oud alweer, maar dit staat nog steeds als een huis.
The King is back en hoe, weergaloos en zeer gedreven en geinspireerd optreden.

devel-hunt schreef:

De triestheid zit hem er wel een beetje in, dat hij vanaf dit punt langzaam maar zeker richting Las Vegas begon te gaan. Wurgcontracten en allerlei verslavingen begon te kweken die zijn einde hebben ingeluid.


Hier ben ik het volledig mee oneens, Elvis begon hier juist zijn beste periode.
Na dit album volgden de geweldige albums;
Elvis Presley - From Elvis in Memphis (1969)
Elvis Presley - Back in Memphis (1970)
en ook nog Elvis Presley - Elvis Country (I'm 10,000 Years Old) (1971)
Dit zijn samen met Elvis Presley - NBC-TV Special (1968) zijn beste 4 albums.
Tussen 1969 en 1971 was hij in alle mogelijke opzichten op zijn hoogte punt.

Helaas ging het na 1971 totaal mis zowel muzikaal als prive met het bekende resultaat op 16-08-1977 (morgen 36 jaar geleden).

avatar van iggy
Eigenlijk heeft Elvis de meeste tijd verspild aan grote onzin films en slechte platen maken.
Vreselijk jammer met zo'n prachtige stem. Om maar te zwijgen over die eikel van een manager. Waar hij toch vaak zijn oren naar liet hangen.
Stoor jij je niet aan dat vreselijk geluid thelion?

avatar van thelion
4,5
iggy schreef:

Stoor jij je niet aan dat vreselijk geluid thelion?


Heb een 2 disc remaster uit 1998 met een vrij goede geluids kwaliteit, maar prefereer de orginele LP release die ik gelukkig ook bezit.

avatar van Egoistico
5,0
De geluidskwaliteit van de "The Complete '68 Comeback Special: 40th Anniversary Edition"-uitgave is fantastisch naar mijn mening. Jammer dat deze niet op de website mag.

avatar van spinout
5,0
Ik stoor me totaal niet aan de geluidskwaliteit. Het is rock 'n' roll! Dat moet toch niet glad klinken? Mooie foto van James Dean gebruik je trouwens Egoistico.

avatar van iggy
Een goede productie betekent niet dat het glad klinkt.

avatar van spinout
5,0
Een matige productie kan de juiste productie zijn voor een bepaalde soort van muziek. Zo klinkt oude country blues beter als country blues vanaf de jaren 60. En zo wist Fat Possum altijd het wezen van hun artiesten te vangen met een heel beperkte productie. Een goede productie kan dus juist een matige zijn. Een goed artiest breekt door elke ruis heen. En laat Elvis nou juist de beste te zijn (in mijn bescheiden mening).

Gast
geplaatst: vandaag om 18:49 uur

geplaatst: vandaag om 18:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.