menu

Bon Iver - 22, A Million (2016)

mijn stem
3,62 (392)
392 stemmen

Verenigde Staten
Folk / Electronic
Label: Jagjaguwar

  1. 22 (OVER S∞∞N) (2:48)
  2. 10 D E a T H B R E a S T ⚄ ⚄ (2:24)
  3. 715 CR∑∑KS (2:12)
  4. 33 “GOD” (3:33)
  5. 29 #Strafford APTS (4:05)
  6. 666 ʇ (4:12)
  7. 21 M◊◊N WATER (3:08)
  8. 8 (Circle) (5:09)
  9. ____45_____ (2:46)
  10. 00000 Million (3:53)
totale tijdsduur: 34:10
zoeken in:
avatar van coldwarkids
4,5
10 Deathbreasts is even wennen maar knalt lekker binnen uiteindelijk!

avatar van Cor
3,5
Cor
Release om naar uit te kijken

avatar van JVT
4,0
JVT
Wat een 'hippe' titels. Lijkt me niets voor Bon Iver.
Nu de 2 al bekende nummers maar eens checken.
http://www.stubru.be/popnieuws/boniverlosttweenummersvannieuwalbum22amillion

avatar van JVT
4,0
JVT
Beide nummers klinken behoorlijk vreemd, ik weet nog niet wat ik er mee moet. Ik ken alleen de debuutplaat van Bon Iver, en dit klinkt heel anders.

avatar van Leeds
5,0
Klinkt idd apart. Rare titels wat het toch wat belachelijk laat overkomen. Eerst maar wachten waarom er voor zo'n titels werd gekozen.

avatar van meneer
Titels zeggen mij niks. Het gaat om de muziek. En ik ben zeer, zeer benieuwd naar dit album. Ik hoop dat ze ook Europa gaan aandoen met een concertenreeks.

avatar van Don Cappuccino
3,5
Eerste twee tracks zijn echt fantastisch. Klinkt als een geslaagde hybride van glitchy electronic en de warme folksound die we van Bon Iver gewend zijn.

avatar van JVT
4,0
JVT
Beide nummers landen hier wel, maakt me heel erg benieuwd naar de plaat!

avatar van Appels123
2,5
Ik vind het allemaal een beetje... pretentieus.

avatar van WJW
4,5
WJW
Appels123 schreef:
Ik vind het allemaal een beetje... pretentieus.


Het is een kunstenaar, een creatieveling, een muzikant. Hoe kun je die nou weer pretentie verwijten? Lekker Nederlands om weer te gaan zeiken omdat het niet is 'zoals het hoort'. En hoe 'hoort' het dan precies? Wanneer past het binnen de lijntjes van niet-pretentie?

khonnor
allez hop, de conservatieve muziekpolitie is weer wakker. wat een domme titels... 't is allemaal een beetje pretentieus.... ween, ween

bon iver is een artiest, beste vrienden, een kunstenaar zo u wilt. en er is niets mis met een beetje pretentie in kunst. bovendien evolueren goeie kunstenaars in hun kunst, of in dit geval in hun muziek. of zouden jullie echt willen dat hij nu ff een for emma... v 3.0 op de wereld had losgelaten. bon iver is geen the tallest man on earth, hoe goed ik die bovenstebeste man ook mag vinden.

de twee op de wereld losgelaten nummers maken mij in elk geval razend benieuwd naar deze 22, a million. ze klinken beide als een perfecte symbiose tussen kille, machinale electronica en glitch, en de warme folksound die bepaalde liefhebbers zo na aan het hart ligt.

welcome back, mr vernon!!!

Dikkop
De titels van de nieuwe nummers zijn vreemd, maar dat zijn de nummers zelf ook.
Het past bij de cover ook vind ik persoonlijk. Niks mis mee zolang de muziek goed klinkt en het totaalplaatje samen past. Ik kijk hier in elk geval naar uit.

4,5
zo vreemd of pretentieus klinken die nummers toch niet

avatar van Woutout
Ik snap niet dat men het heeft over "zulke vreemde nummers". Inderdaad meer elektronische inkleuring, maar beiden tracks liggen volledig in het verlengde van het 2e Bon Iver album. 22 heeft qua feel ook wel iets weg van Vernon's andere project Volcano Choir. Erg benieuwd naar de plaat!

avatar van Raoul
Een kleine uitleg van waarom Bon Iver deze kant is opgegaan met zijn muziek: Bon Iver - boniver.org
After Bon Iver, Bon Iver, it felt as if the well had gone dry. Confronting himself also meant facing this loss of direction sense in his music. Through different groups of friends—close, passing, new, old—he began to assemble proto-melodies, vague textures and specific moods from hundreds of hours of recorded improvisations. These were the skeleton keys to unlock not just how 22, A Million could sound, but how it was felt, what it was for, what is was about: the power of human connectivity through music. The poly-fi record formed at the congruence of a bold yet delicate sonic palette. These sounds were the way out from the suffocating enclosure and captivity of anxiety.


Als je Justin Vernon een beetje hebt gevolgd de laatste tijd, dan had je kunnen zien dat Bon Iver, Bon Iver maar een voorproefje was van zijn nieuwe manier om zich te uiten. Zijn vele experimenten met James Blake en Colin Stetson, of zijn 'urban'-uitspattingen met onze Kanye, Travis Scott, POS of Jason Feathers. Tussendoor nog een Volcano Choir-album gemaakt, en een jazz- én bluesalbum opgenomen - laat het duidelijk zijn dat Vernon een duizendpoot is die graag andere dingen doet. Zelfs met zijn laatste nummers als Bon Iver is hij experimenteler en met een extra (digitaal) laagje; Time's gone inside out, Heavenly Father en Friends. Dat dit zo'n grote verrassing is voor velen, vind ik dan ook opvallend.

Ikzelf moest eerlijk gezegd wel wennen aan de 'baslijn' van 10Deathbreast, maar verder is het een zeer goed nummer. Beide. Die breezah-titels hadden van mij niet gehoeven, en ook het spuuglelijke artwork (tot nu toe) is een misser; maar uiteindelijk gaat het toch om de muziek, en we moeten blij zijn dat Vernon zijn liefde en energie weer heeft gevonden.

avatar van hoi123
4,5
Grappig juist hoe Bon Iver op Deathbreast nog zo overduidelijk Bon Iver is, ondanks de complete switch van geluid. Ergens tussen die brommende synths en overstuurde percussie zitten zanglijnen verborgen die alleen maar van Vernons hand zouden kunnen komen - grappig ook weer dat pas als Bon Iver radicaal iets anders doet, je erachter komt dat er wel degelijk een Bon Iver-geluid is.

Had ik al gezegd dat ik uitkeek naar de rest van het album?

avatar van Slowgaze
3,5
Geen Kanye West-verse?

Misterfool
De twee vrijgegeven nummers zijn echt geweldig. . Een youtube-comment onder de video voor Deathbreast beschreef het nieuwe album als wellicht de 'Kid A' van Bon Iver. Daar kan ik het roerend mee eens zijn. Ten minste als de rest van het album ook dit niveau haalt.

avatar van Johnny Marr
4,5
Een nieuw Bon Iver-album. Dat we dat nog mogen meemaken, ik dacht dat het er nooit meer van zou komen. Het derde meesterwerk op rij? Ik hoop het...

De vrijgegeven nummers brengen alvast veel vernieuwing, wat ook goed uitpakt. Twee prachtige songs, een beetje in het verlengde van het nummer met James Blake (I Need a Forest Fire). Zeer hoge verwachtingen heb ik hiervoor, meer dan elk ander album. Hopelijk kan hij ze inlossen.

avatar van repelstefan
2,0
Ik wordt enthousiast van Bon Iver maar vind beide nummers niet heel erg bijzonder eerlijk gezegd. Ben wel benieuwd of dit nog 'groeit' en welke kant het album op gaat. Wat betreft de titeltracks wordt pretentieus genoemd, maar het doet mij vooral aan het MSN tijdperk denken. Beetje 'blij' is het eerste wat in me opkomt . Maargoed, het gaat om de muziek en ben zeker benieuwd naar de rest.

avatar van philtuper
2,5
Wat ik tot nu toe gehoord en gezien heb stelt me danig teleur. Het klinkt me allemaal te pretentieus maar dat is persoonlijk. For Emma was voor mij zo'n keihard schot in de roos. De impact van dat album was gigantisch. Zodanig zelfs dat de opvolger, die ook goed is, me toch licht teleurstelde. Die klonk al wat minder kaal en meer georkestreerd en daarmee in mijn ogen ook minder bijzonder en meer als andere albums. En deze gaat op het eerste gehoor en ook zicht nog een paar forse stappen verder. Het begint al bij de hoes. Die doet al het ergste vermoeden. Zeker als je de eerste vrijgegeven nummers erbij hoort en de titels leest. PRETENTIEUS staat er dan denkbeeldig met kapitalen bij geschreven. Beetje moeilijk om het moeilijk doen terwijl er, als je de songs gaat ontleden volgens mij in de basis een heel mooi nummer aan ten grondslag ligt. Zo'n nummer dat op For Emma gestaan zou kunnen hebben. Ik stoor me aan al die extra geluiden. Laat dat maar aan de James Blakes van deze wereld over. Ik zou zeggen: 'houd het klein', maar Justin bewandelt zo zijn eigen weg. Mij is ie waarschijnlijk kwijt en daar heeft hij terecht schijt aan...

P.S. Hopelijk ga ik het mis hebben en vind ik 'm straks helemaal geweldig!

Misterfool
Ik vind de titels eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee. Het album lijkt te draaien om communicatie of beter gezegd een onvermogen om te communiceren. Dat merk je ook al een beetje aan Deathbreast. Warme folkritmes verknipt met dreigende elektronica. De titels doen eigenlijk hetzelfde als de muziek. Je kunt lezen wat er staat, maar het is doelbewust wat onprettig. Pretentieus is eerlijk gezegd het laatste wat ik denk bij deze muziek. Juist eerder een helder statement: techniek die menselijke connectie moeilijker maakt i.p.v makkelijker.

avatar van lowieke
4,5
khonnor schreef:
allez hop, de conservatieve muziekpolitie is weer wakker. wat een domme titels... 't is allemaal een beetje pretentieus.... ween, ween

bon iver is een artiest, beste vrienden, een kunstenaar zo u wilt. en er is niets mis met een beetje pretentie in kunst. bovendien evolueren goeie kunstenaars in hun kunst, of in dit geval in hun muziek. of zouden jullie echt willen dat hij nu ff een for emma... v 3.0 op de wereld had losgelaten. bon iver is geen the tallest man on earth, hoe goed ik die bovenstebeste man ook mag vinden.

de twee op de wereld losgelaten nummers maken mij in elk geval razend benieuwd naar deze 22, a million. ze klinken beide als een perfecte symbiose tussen kille, machinale electronica en glitch, en de warme folksound die bepaalde liefhebbers zo na aan het hart ligt.

welcome back, mr vernon!!!



Jezus hou alsjeblieft op. Het is de bedoeling van deze site je mening te geven. Ik vind het interessant andermans eerste indrukken te horen.. Het zijn simpelweg superdebiele titels voor Vernons begrippen. Mij trekt het juist wel en een ander niet.

khonnor
lowieke schreef:
(quote)



Jezus hou alsjeblieft op. Het is de bedoeling van deze site je mening te geven. Ik vind het interessant andermans eerste indrukken te horen.. Het zijn simpelweg superdebiele titels voor Vernons begrippen. Mij trekt het juist wel en een ander niet.


en...... hoppakee. mij verbaast het dat mensen steeds weer menen te moeten kunnen bepalen wat ze van een artiest moeten verwachten. ik vind reacties over al dan niet pretentieuze songtitels geen "eerste indruk of mening geven", maar eenvoudigweg onwaarschijnlijk kinderachtig gezeik.

met kritische uitingen over de nieuwe songs kan ik best leven, hoewel het mij mateloos stoort dat telkens een artiest iets nieuws probeert of nieuwe invloeden in zijn muziek verwerkt, er steevast enkele reacties komen van ontgoochelde fanboys die liever zouden willen dat een artiest telkens opnieuw dezelfde plaat maakt. moest radiohead niet de risico's genomen hebben die ze genomen hebben, dan zouden ze nu meer dan waarschijnlijk niet hetzelfde respect en niet dezelfde status afgedwongen hebben. catch my drift?

avatar van lowieke
4,5
Ja, maar je maakt je veel te druk. Wat mij betreft poept bon iver in een theekop en noemt hij dat zijn nieuwe plaat. Het gaat er om dat iedereen moet kunnen zeggen wat hun eerste indruk is. Zonder politiek correcte reacties: "het is een kunstenaar hij mag doen wat hij wil".

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens. Maar laat mensen gewoon reageren joh. Tuurlijk dat iemand het pretentieus vind is onzin, maar laat het verder los.

Sorry, het stoort mij gewoon als mensen zo druk bezig zijn andere meningen als onrechtmatig te verklaren. Inhoudelijke discussies zijn 100 maal interessanter.

Ontopic: 1e luisterbeurtjes van de single klinkt goed. Ergens lag dit wel in de lijn van mijn verwachting gezien zijn recente gastbijdrages bij anderen.

Kan niet wachten om het album te horen. Een collectie/combinatie van nummers uit een bepaalde periode vind ik toch wel de grootste kracht van Bon Iver.

avatar van lowieke
4,5
Moet mezelf eigenlijk nu al corrigeren. 22 over soooon komt met een goede koptelefoon heel goed binnen.

Goede combinatie van synthesizer(???) en gitaarspel. Sfeer is ook ijzersterk door de toegevoegde effecten en zanglijntjes.

Niet zomaar 'wel goed', ik vind het een bijzonder mooi nummer.

avatar van philtuper
2,5
Spijker op de kop lowieke. Er wordt veel te veel gezeikt op andermans reacties. Wat het ook mag zijn, ik denk dat iedereen mag zeggen wat hij of zij ervan vindt. Of dat nu onderbouwd is of niet, het is toch aan jou om daarop te reageren of het lekker langs je heen te laten glijden? Ik hoop dat ik het qua beoordeling helemaal mis heb. En ik hoef inderdaad ook geen For Emma 3.0 te horen en ook maakt het me niks uit of artiesten willen vernieuwen. Wat me wel iets uitmaakt is of dat ik het goed vind klinken. Of ik die plaat graag in mijn platenkast heb staan. Of ik 'm in bed met mijn koptelefoon op wil draaien totdat ik in slaap val. Of ik mijn vriendin er tot in den treuren mee wil lastig vallen. Of ik Justin & Co. weer eens live aan het werk wil zien zoals die magische keer bij Roepaen in Ottersum. Dat dus, en ik hoop dat dat moment weer komt dus ik ga er nog eens uitvoerig voor zitten.

avatar van coldwarkids
4,5
Ik adviseer iedereen om deze band een keer live te zien. Ware spektakel op het podium. Zowel de muziek als het theatrale deel op het podium is tiptop in orde. Zelfde verhaal als bij Justin Vernon's hobbyband Volcano Choir. Het bezorgde mij in ieder geval veel kippenvel.

RichardKoning
Wat kijk ik hier naar uit!

"22 (OVER S∞∞N)" klinkt mij alvast prima in de oren.

avatar van FRNKY
5,0
Heeft hij Justin Vernon hiermee dan zijn Age of Adz te pakken?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:21 uur

geplaatst: vandaag om 19:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.