Ja, dit was wel een wonderlijk fenomeen destijds. Die Synthesizer Greatest-compilaties - nagespeelde versies van onze eigen Ed Starink - vulden destijds wel een formidabel gat in de markt. Ook internationaal, want de expansie van platenlabel Arcade groeide gelijktijdig met het internationale succes van dit fenomeen. Volgens mij brachten ze dit soort compilaties op een gegeven moment in half Europa uit, in elk geval in Engeland, Duitsland, de Scandinavische landen, Frankrijk en Spanje. En van deze verschillende samenstellingen zijn er bij elkaar ongetwijfeld vele miljoenen verkocht. Daar zullen zowel de platenmaatschappij als Ed Starink zelf schathemeltjerijk van zijn geworden, ook na aftrek van de kosten van de rechten. Want die zullen toch ook een lieve duit hebben gekost, neem ik aan...
Destijds gruwde ik ervan, vooral omdat het commercieel cashen betekende op basis van andermans werken. Tegenwoordig ben ik wat milder gestemd, al verbaast het mij nog steeds dat er mensen zijn die dit beter vinden klinken dan de originelen.
Wat je Starink moet nageven, is dat hij de nummers zodanig uitvoert dat ze goed bij elkaar passen, waardoor het beluisteren van zo'n Synthesizer Greatest-CD een uniforme ervaring wordt, zonder al teveel hiccups. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat heel anders wordt wanneer je de originelen bij elkaar zou zetten. Wat ze aanvankelijk geprobeerd hebben, maar wat dus niet lukte omdat verscheidene rechthebbenden er moeilijk over deden. Maar deze 'second best'-oplossing betekende in commercieel opzicht puur goud.
Overigens zie ik hierboven Frankrijk als land van herkomst staan. Dat klopt toch niet? Ik snap dat deze compilatie uitsluitend in Frankrijk uitgebracht is, maar uitgangspunt is toch het land van herkomst van de artiest? Moet dat dus niet gewoon Nederland zijn?