Ik was in 1983 helemaal weg van dit album. Dat wil zeggen: de drie fantastische singles die ervan afkwamen (de vierde, Without you/Criminal world, kocht ik ook nog, met die Keith Haring-hoes). De titeltrack werd zelfs een aanschaf op 12 inch.
Maar toen ik het album kocht, anderhalf tot twee jaar later, viel het restand van de nummers nogal tegen. Simpele nummers die weinig om het lijf hadden, maar min of meer gered werden door Bowies als altijd indrukwekkende voordracht. Alleen de remake van Cat People vond ik nog aardig te pruimen, al vind ik het origineel sfeervoller en beter.
Dat maakte het voor mijn gevoel - nog steeds - tot een zeer onevenwichtige plaat. Hoewel ik ruim voor die tijd als Bowie-singles had gekocht - vanaf '75, de reissue van Space oddity, maar ook Fame, Golden years, Sound and vision en Heroes - beschouwde ik dit album weliswaar als zijn commerciële hoogtepunt, maar niet zijn artistieke top. De kort daarop volgende aanschaf van aangeraden meesterwerken als Ziggy, Low en Heroes, maakte dat al snel duidelijk.
Toch kan ik als hitparadeliefhebber nog steeds genieten van die drie singles. Want die zijn allemaal top, al kwam ik er pas jaren later achter dat China girl al jaren eerder was opgenomen door Iggy Pop, die het ook had gecomponeerd. Met name Let's dance, het nummer, is een onverbiddelijke hit, die het ook nu nog uitstekend doet op de dansvloer, zoals ik af en toe nog mag constateren.
Het nummer - en eigenlijk het gehele album - is dan ook wel heel sterk gericht op het bscoren van een hit, dat hoor je er duidelijk van af. Nadat Bowie had gebroken met zijn vaste groep muzikanten - zelfs Carlos Alomar was uit beeld verdwenen - werd ook vaste producer Tony Visconti aan de kant gezet. Nile Rodgers was zijn plaatsvervanger en samen met hem maakte Bowie een plaat die hem maakte tot het icoon dat hij tot die tijd wellicht altijd had willen zijn - hoewel hij daar later heel anders op terugkeek. Het verhaal gaat dat Bowie de titelsong aan de producer presenteerde als een vrij rustig akoestisch nummer, waarop Rodgers gezegd zou hebben: 'How can you have a song called Let's dance that you can't even dance to?' De rest is geschiedenis...
Niettemin is en blijft Let's dance - het nummer - ondanks al zijn gecalculeerdheid een geweldige song, waarover tot in elk detail is nagedacht. Als album is Let's dance niettemin een tegenvaller. Weliswaar het commerciële, maar zeker niet het artistieke hoogtepunt uit zijn carrière.
Een aardige blog over de song Let's dance:
Let’s Dance | Pushing Ahead of the Dame - bowiesongs.wordpress.com