In de periode tussen '72 en '73 begon Ik Bowie fanatiek te volgen, mijn eerste single was The Jean Genie, vrijwel direct gevold door het album Aladin Sane, in hetzelfde jaar kocht ik met terugwerkende kracht zijn vooruitgesnelde albums, in dat jaar lag zijn werk dus vrijwel continu op de draaitafel.
Het was Bowie's Glam periode die volgde op wat ik zijn singer-songwriterfase noem: SPace Oditty, Hunky Dory en het werk uit zijn zestigerjaren periode.
Ik heb al zijn moodswings en kameleon-achtige, grillige periodes dus zeer nauwgezet gevolgd en las gretig alles wat er geschreven werd en bekeek alles wat er werd getoond.
Het waren indrukwekkende jaren waarin veel gebeurde en Bowie ook vaak met excentrieke en shockerende one-liners de pers wist te halen. Zijn farewell party na zijn zogenaamde laatste optreden ever (later bedoelde hij waarschijnlijk zijn laatste optreden als Ziggy met zijn Spiders) want niet lang daarna begon zijn Amerikaanse tour. Hij was onvermoeibaar en het is een wonder -zeker wanneer je de documentaire Five Years bekijkt, waarin Bowie graatmager en volledig doorgesnoven achter in een Limousine door L.A. rijd- dat hij deze fase heeft overleefd.
Maar het blijkt juist waarschijnlijk zijn meest productieve en in mijn ogen -en oren- ook zijn meest creatieve periode te zijn geweest. Wanneer je in één decennium op de proppen komt met :
The Man Who Sold The World - Ziggy Stardust - Aladin Sane - mijn favoriete Diamond Dogs- gevolgd door een waanzinnige make-over naar soul en funk met Young Americans en het knettergoede Station To Station dan gevolgd door de fenomenale Berlijn Trilogie : Low - Heroes en Lodger om tenslotte af te sluiten cq het nieuwe decennium te beginnen met het buitengewoon creatieve Scary Monsters...dan behoor je wel tot de absolute wereldtop. Ik ken weinig acts die zichzelf zo intensief en zo vaak hebben vernieuwd als Bowie in zijn hoogtijdagen (de seventies).
Misschien dat ik hem daarom ook heel vergevingsgezind ben... In 1983 zag ik hem pas voor de eerste keer, wel direct twee keer in één weekeinde in de Kuip te Rotterdam op wat later bleek zijn meest succesvolle tour te zijn geweest, The Serious Moonlight tour, waar Carlos Alomar gelukkig weer aanwezig was als band leider. Ik zou hem nog diverse keren zien daarna en ben hem tot aan zijn heengaan intensief en nieuwsgierig blijven volgen. Hij behoort absoluut tot de soundtrack van mijn jeugd.
Let's Dance heb ik altijd wel 'verantwoord' commercieel gevonden, na zijn creatieve output van Scary Monsters wilde hij compleet wat anders, ik denk dat er ook van een creatieve bloedarmoede sprake was en hij zich echt bewust met een commercieel team heeft omringd, Rodgers en Edwards waren destijds mega hot, enkel het -zijn tijd vooruit zijnde- Kookoo van Deborah Harry haalde helaas niet de score die het verdiende, dit terzijde...
Terug naar Let's Dance, los van de drie mega hits vond ik ook Ricochet en Criminal World goede tracks en de remake van Cat People heeft mij ook nooit tegengestaan.
Waarom het opvolgende album 'Tonight' (uit '85) altijd zo'n slechte pers heeft gehaald is mij tot aan de dag van vandaag een raadsel. Ik vond het beter te pruimen dan Never Let Me Down uit '87, wat Bowie later zelf ook als een van zijn minste albums beschouwde.
Maar met Loving The Alien, Blue Jean en zijn prachtige uitvoering van the Beach Boys classic God Only Know's en het rockerige, I Keep Forgetting heb ik het altijd een aardig album gevonden....
Ik had meer moeite met zijn 'Earthling' album wat ik behoorlijk hysterisch vond....al die gekmakende intro's... maar dat kwam pas weer een decennium later
