wandercatszegt:
Briljant album, lekker kort en alles klopt.
En dat kon ik destijds al vermoeden, maar ik liet het toen toch aan mij voorbij gaan, onder de onbegrijpelijke "het zal allemaal wel-reflex". Maar ja als de doorgaans zo chauvinistische Engelsen bij the Guardian dit op nummer 2 zetten van de onmisbare albums van deze eeuw tot nu toe dan moet er toch wel iets bijzonders mee zijn. Het moet dus wel een iconisch new wave-/punkpop-album zijn, aansluitend in de rij van Television's Marquee Moon en het beste van The Ramones, Patti Smith en The Talking Heads - wat dat ook moge zijn (persoonlijk vind ik Smith's Wave beter dan het bejubelde debuut en Fear of music beter dan het door bijna ieder als hoogtepunt beschouwde Remain in light). Maar ik waag me dus nu alsnog aan de vraag of dit nu het album was waar de wereld in 2001 en wellicht nu nog steeds op zit te wachten? Ik kan deze vraag onverkort met 'ja' beantwoorden want het album staat vol met sterk melodieuze maar toch puntige nummers. Hoewel de zang van Casablancas op het tweede nummer inclusief stotterzang nog best hinkt naar Lou Reed vind ik dit meer een Britse plaat a la the Buzzcocks of the Undertones, juist vanwege dat melodieuze zeg maar poppy karakter (of zit meer richting Modern Lovers dan in die van de eerste 2 van the Velvet Underground). Er zit ook geen nummer tussen die maar even iets minder is en de spanningsboog onderuit trekt. De originaliteitsprijs gaat eraan voorbij (de 4,5 sterren om een verschil met Marquee Moon aan te geven) maar wie maalt daarom als je zo'n plaat oneindig mee kunt zingen tijdens het strijken of koken?