menu

Eefje de Visser - Nachtlicht (2016)

mijn stem
3,91 (346)
346 stemmen

Nederland
Pop
Uitgebracht in eigen beheer

  1. Scheef (4:54)
  2. Mee (3:44)
  3. Naartoe (3:38)
  4. Stof (4:28)
  5. Wakker (4:50)
  6. Jong (5:10)
  7. Staan (3:38)
  8. Luister (3:35)
  9. Wacht (4:05)
  10. Wel (4:14)
totale tijdsduur: 42:16
zoeken in:
avatar van Gretz
4,5
Zelfportret Eefje de Visser

Wie zijn uw helden?
Lastig, maar als ik er drie moet noemen: Fiona Apple, Frank Ocean en Christine and the Queens.

Kan niet anders dat Slowgaze haar die eerste twee namen heeft getipt.

avatar van pukster
3,0
Oei, ik wil niet heel negatief zijn, maar dit album valt me niet mee. Naar aanleiding van Het is waren mijn verwachtingen hoog, maar die worden niet helemaal ingelost. Ik heb best moeite met de electronica. Het is net als bij Sufjan Stevens. Leuk hoor The Age of Adz, maar iedereen slaakte een zucht van verlichting toen hij met Carrie & Lowell weer gewoon met een akoestische plaat kwam. Bij Eefje heb ik dat gevoel ook. Dit pak past haar niet. Maar erger nog is dat de liedjes maar niet willen blijven hangen. Het klinkt mooi allemaal en erg sfeervol, maar melodieën zijn ver te zoeken. Misschien had ik teveel gehoopt op een Het is deel 2 en ben ik daarom teleurgesteld. En ga ik voorbij aan het feit dat een artiest zich nu eenmaal wil vernieuwen. Gelukkig is er hoop. Afsluiter Wel is van ongekende schoonheid. Kippenvel. Precies de Eefje die ik wil horen. Zonder electronica dus.

avatar van peterjames777
4,0
Dit is heel fijn. Niet zo verassend als Het Is, maar nog steeds erg goed. Lekker 'moody', met dank aan de elektronica. Al is dat ook weer niet heel sterk aanwezig; het is geen electropop.
Heb wel het idee dat de instrumentatie meer op de voorgrond staat dan op haar vorige albums. De nummers Mee, Naartoe, Stof en Jong zijn favoriet. Heerlijk sfeervol. En dat zijn ook de net wat vollere nummers waar de band meer ruimte krijgt om te 'shinen'. En dat creeert een fijne spanning in deze nummers. Ben benieuwd hoe het live klinkt.

avatar van harm1985
5,0
Verhoogd naar 4,5 ster. Ik vind dit van hetzelfde niveau als Het Is. Nu ook Wacht 'ontdekt' en dan die overgang naar Wel... wow! Ben blij dat het geen Het Is deel 2 is geworden maar een nieuw album met een eigen sound. Dat ze deze richting in zou gaan was te verwachten als je Tijdreis hoort.

Dit is het beste dat Nederland te bieden heeft op dit moment. Kijk ik erg uit in dit live te horen. Ik hoop op dikke bas en dito synths.

avatar van Arrie
Gretz schreef:
Zelfportret Eefje de Visser

(quote)

Kan niet anders dat Slowgaze haar die eerste twee namen heeft getipt.

Niet andersom?

avatar van Arrie
pukster schreef:
Het is net als bij Sufjan Stevens. Leuk hoor The Age of Adz, maar iedereen slaakte een zucht van verlichting toen hij met Carrie & Lowell weer gewoon met een akoestische plaat kwam.

Spreek voor jezelf.

Ozric Spacefolk
En weer zijn er de pro- en anti electronica kampen

avatar van harm1985
5,0
Gretz schreef:
Zelfportret Eefje de Visser

(quote)

Kan niet anders dat Slowgaze haar die eerste twee namen heeft getipt.


Verder in het interview heeft ze het ook over Neil Yong en Crosby, Still & Nash (sic).

Nick Muller mag zijn huiswerk wel wat beter doen en zijn neus wat minder vaak in de bijbel steken.

avatar van Slowgaze
4,5
Gretz schreef:
Zelfportret Eefje de Visser

(quote)

Kan niet anders dat Slowgaze haar die eerste twee namen heeft getipt.

Apple leerde ik kennen omdat Eefje een grote fan is. Toen ik jaar in 2013 interviewde bleek ze Ocean te bewonderen, nadat ze mij The Weeknd tipte. Ik was daar wel een beetje verbaasd over.

avatar van erwinz
4,5
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Eefje de Visser - Nachtlicht - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Wat moest ik tweeënhalf jaar geleden wennen aan Het Is van Eefje de Visser, maar wat is de plaat me uiteindelijk dierbaar geworden.

Eefje de Visser won aan het eind van 2009 de Grote Prijs van Nederland (inmiddels wat uit beeld verdwenen, maar destijds een hele belangrijke kweekvijver voor jonge singer-songwriters) en creëerde vervolgens een geheel eigen geluid.

Ik vind de Nederlandse taal over het algemeen niet zo geschikt voor popmuziek, maar Eefje de Visser laat met haar unieke manier van zingen en haar bijzondere intonatie horen dat de Nederlandse taal en betoverende popmuziek prima samen gaan.

Nachtlicht, de nieuwe plaat van Eefje de Visser, ligt deels in het verlengde van voorganger Het Is. Ook op haar nieuwe plaat imponeert Eefje de Visser met heerlijk dromerige songs die je maar moeilijk loslaten en die stuk voor stuk zijn voorzien van betoverendere melodieën.

Nachtlicht klinkt echter ook zelfverzekerder, energieker en grootser en is, in tegenstelling tot zijn voorgangers, een echte bandplaat. Nachtlicht bevat een aantal songs die herinneren aan de kleine en intieme folksongs waarmee de singer-songwriter uit Utrecht ooit debuteerde, maar laat over het algemeen een broeierig geluid horen dat de sfeer van de grote stad ademt.

De bassen en ritmes hebben zich laten inspireren door triphop en dub, terwijl de toegevoegde synths de muziek van Eefje de Visser voorzien van een stevige elektronische impuls.

De mooie stem van Eefje de Visser gedijt uitstekend in het wat zwaarder aangezette en soms licht psychedelische muzikale landschap en het is nog altijd een stem die heel makkelijk verleidt en betovert.

Heel af en toe doet het wat denken aan de unieke muziek van Julia Holter, maar omdat de muziek van Eefje de Visser minstens net zo uniek is, is vergelijken zinloos. Aan Het Is heb ik zoals gezegd flink moeten wennen, maar op Nachtlicht was ik onmiddellijk verliefd en voorlopig wordt de plaat alleen maar beter.

Eefje de Visser is al een tijd lang een klasse apart in de Nederlandse popmuziek, maar met deze nieuwe plaat overtreft ze al mijn verwachtingen met speels gemak. Na de prachtplaat van Bowie nog een plaat die een onuitwisbare indruk maakt. Erwin Zijleman

avatar van wexxel99
Ik had helemaal niets met Eefje, maar mijn vriendin draaide vooral -het is- non stop. Kreeg er steeds meer de kriebels van. Toch ging die plaat steeds vertrouwder aanvoelen en begon ik zowaar haar manier van zingen waarderen, instrumentaal kon het me niet boeien en voelde het voor mij aan als muzak.
Nu is er dan het nieuwe album en schrijf ik zowaar een 'recensie' bij Eefje de Visser.
Ik vind mezelf open minded als het over muziek gaat, maar heb bij sommige artiesten moeite om mijn vooringenomenheid opzij te zetten. Bij Eefje is dat bijna onmogelijk gebleken, mede door het feit dat het door mijn wederhelft door mijn strot geduwd is.
Nu ik dit album meerdere keren beluisterd heb, kan ik volmondig toegeven dat ik Eefje 'tof' vind. Vooral haar keuze om de liedjes meer met elektronica aan te kleden werkt zeer goed. Prachtige sfeervolle nummers, die toch de openheid behouden van haar vorige albums.
Nee ik heb totaal geen moeite mocht mijn vriendin dit album grijs gaan draaien.....maaarrrr o the irony, meest gehoorde commentaar van mijn vriendin; waar zijn toch die mooie verstilde liedjes gebleven? Gatver wat een lelijke geluidjes zitten er op dit album.
Misschien moet ik de rollen gaan omdraaien en het nu door de strot gaan terugduwen

avatar van Slowgaze
4,5
Afijn, uw vriend Slowgaze besprak Nachtlicht voor 8WEEKLY. Even een samenvatting (maar je mag natuurlijk ook het hele stuk lezen, graag zelfs): deze derde plaat is een logisch vervolg op de ontwikkeling van Het is t.o.v. De koek: weer wat soberder qua teksten, en weer een stuk elektronischer. De synths borrelden en golfden niet eerder zo flink als op deze plaat. De liedjes, teksten en melodieën sprankelen echter net wat minder dan op voorgaande platen, maar Eefje heeft gewoon weer een heel behoorlijke plaat gemaakt. Ze heeft de lat zelf heel hoog gelegd, en dan is het geen schande dat ze soms iets daaronder blijft op Nachtlicht.

avatar van sinusfiction
5,0
Tja, eigenlijk is alles al gezegd hierboven: weer een bijzonder album, met zijn dromerige en hypnotiserende sfeer en onvoorspelbare melodieën. Wat ik - nog steeds - het meest opmerkelijk vind, is hoe Eefje zo on-Nederlands weet te zingen. Het klinkt zacht en vriendelijk als Engels, zonder de irriterende harde klanken die onze taal zo kenmerkt (en mij menig andere Nederlandse artiest links laat liggen).

Eén van de vele redenen om deze plaat enorm te waarderen...

avatar van 7744leon
Weet iemand toevallig of het album nog op Spotify komt te staan?

avatar van harm1985
5,0
Stond in ieder geval op de luisterpaal van 3FM.

avatar van wibro
4,0
Klinkt niet slecht.

Treedt trouwens 11 maart op in Nijmegen. Eefje de Visser | Doornroosje. Daar wil ik beslist bij zijn. Heb inmiddels al een tickett gekocht.

Waarderingscijfer: voorlopig 4.0* met grote kans op verhoging na herbeluistering.

avatar van Gretz
4,5
wibro schreef:

Treedt trouwens 11 maart op in Nijmegen. Eefje de Visser | Doornroosje. Daar wil ik beslist bij zijn. Heb inmiddels al een tickett gekocht.

Ben ik ook bij.

avatar van Mjuman
Afgezien van het feit dat je voor concerten in Nederland - waar ook nog eens Nederlands wordt gezongen - gewoon een kaartje kunt kopen ipv "een tickett" zal ik er Utrecht, waar ze ook zal optreden, hoogstwaarschijnlijk niet bij zijn.

Diepgaande evaluatie dit weekend heeft geresulteerd in de conclusie dat dit NMD is. Muzikaal is het ok en daar wil ik het verder wel bij houden - ik vrees dat verdere toelichting zal leiden tot onnodig uitrukken van de brandweer op meerdere locaties - ik wil geen enkele 'cat' hier de boom in jagen; daarom ook geen waarderingscijfer.

avatar van Gretz
4,5
Mjuman probeer anders Het Is nog eens. Dat is haar meesterwerk namelijk. Ik zou haar muziek ook niet al te vroeg in de categorie NMD stoppen, ik ken genoeg mensen die een tijd nodig hadden om aan haar stemgeluid te wennen.

En een ticket is gewoon een gangbaar anglicisme en een prima synoniem voor kaartje, zie niet in wat daar nu zo fout aan is.

avatar van wibro
4,0
Een uitdraai uit je printer dat als toegangsbewijs dient ga je toch geen kaartje noemen.

btw Waar staat de afkorting NMD eigenlijk voor?

avatar van Arrie
wibro schreef:

btw Waar staat de afkorting NMD eigenlijk voor?

'Niet mijn ding'.

avatar van Mjuman
Gretz schreef:
Mjuman probeer anders Het Is nog eens. Dat is haar meesterwerk namelijk. Ik zou haar muziek ook niet al te vroeg in de categorie NMD stoppen, ik ken genoeg mensen die een tijd nodig hadden om aan haar stemgeluid te wennen.

En een ticket is gewoon een gangbaar anglicisme en een prima synoniem voor kaartje, zie niet in wat daar nu zo fout aan is.


"Gangbaar anglicisme": GA as in: ga direct naar AF, u ontvangt geen salaris.
Het is de stem - te licht, te dun, geen ausdauer - mijn waarde, en ik vrees dat die op een ander album niet beter wordt.
Niet de boom in, svp

avatar van VanDeGriend
4,5
Ik heb mijn kaartje voor Mezz al via kaartjemaster.nl gekocht. De LP bij de platenagrarier maar die is helaas zo krom als een hoepel. Even wachten op een vervangend exemplaar.

avatar van Norrage
4,0
In 2015 had deze plaat #1 gehaald, nu al. Nu is het even afwachten, maar hoog in 2016 gaat ze zeker eindigen:
--
Eefje de Visser brak een paar jaar terug razendsnel door met De Koek. Twee jaar daarna bracht ze het goed ontvangen Het Is uit, en hier is dan haar derde album: Nachtlicht. Nachtlicht is een logisch vervolg op de vorige twee albums. Te horen is het opvallend mooie fluisterzachte stemgeluid van Eefje dat vooral op Het Is ontwikkeld was, en kent ook de mooie vindingrijke Nederlandstalige teksten zoals op haar debuut (als we die kunnen verstaan).

Nachtlicht kent 10 nummers van enkel 1 woord. Dat karakteriseert het minimalistische van deze plaat al meteen goed. Heerlijk klein weet Eefje de nummers te houden, ook al is alles heel vol en melancholisch van geluid. Zelden doet ze teveel en alle liedjes worden opgekleurd met sfeervolle elektronische beats danwel donkere basgitaren. Wat dat betreft is dit het elektronische vervolg van Het Is, dat toen ook al behoorlijk minimalistisch klonk. Eerste nummer Scheef toont meteen Eefje haar vernieuwde geluid. Een bijna melancholisch nummer met vederlicht gitaarspel. Op de rest van het album gaat het ritme wat verder omhoog. Drums doen regelmatiger de intrede (op bijvoorbeeld Wacht), we horen ook funky gitaar-ritmes (op Mee) en sommige nummers zoals Staan en Wacht kennen zelfs explosieve climaxen. Eefje gebruikt haar stem optimaal, met vaak ruimte voor volle en rijke instrumentatie. Hoogtepunt is het nummer waarbij het tempo nog vererder opgevoerd wordt: Jong. Dit nummer kent zelfs een housebeat en lijkt bij vlagen een beetje op Afdwaalt van haar debuut. Enige manko van het album is net als met Het Is dat ze vaak bijna onverstaanbaar zingt. Hoe mooi haar stemgeluid ook is, het komt de verstaanbaarheid niet ten goede. Gelukkig is de plaat al prachtig genoeg als we naar haar stem luisteren alsof het een instrument is.

Eefje blijft zich ontwikkelen en met Nachtlicht weet ze me meteen te grijpen, wat ze met Het Is nog niet meteen lukte. Op indrukwekkende wijze combineert ze de meer experimentele nummers van De Koek met het melancholische geluid van Het Is. En daarmee verstevigt ze met verve haar fundament als een van de meest eigenzinnige, muzikaalste en talentvolste Nederlandse singer-songwriters.

---
Album Eefje de Visser - Nachtlicht (2016) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van sj0n88
4,5
Gisterenavond bij een retestrak optreden (try-out) in Amersfoort geweest. Kraakhelder geluid en wat heeft ze een dijk van een stem. Indrukwekkend haar live te horen. Het was een mooie mix van nummers van haar vorige en van haar nieuwe album. In haar toegift greep ze tweemaal terug naar plaat 1. Mooie avond met als hoogtepunt de uitvoering van het verstilde liedje Wel: loepzuiver uitgevoerd.

Dan de plaat. Helaas valt deze na vijf luisterbeurten nog een beetje tegen. Hele mooie momenten, maar tot nu toe blijft er te weinig hangen. Na het horen van Scheef en na de plaat Het is waren de verwachtingen blijkbaar toch iets te hooggespannen. Toch laat ik de plaat nog even sudderen voordat ik er een beoordeling aan vastplak, want volgens mij is het een groeier.

avatar van musician
Mjuman schreef:
Diepgaande evaluatie dit weekend heeft geresulteerd in de conclusie dat dit NMD is. Muzikaal is het ok en daar wil ik het verder wel bij houden - ik vrees dat verdere toelichting zal leiden tot onnodig uitrukken van de brandweer op meerdere locaties - ik wil geen enkele 'cat' hier de boom in jagen; daarom ook geen waarderingscijfer.

Ze komt overal vrij kritiekloos doorheen, eigenlijk een beetje tot mijn verbazing. Ik vind het eerlijk gezegd niet om aan te horen. Maar ik onthou mij eveneens van stemming, bij het beluisteren van albums moet ik teveel skippen en ben ik er ook vrij snel klaar mee.

avatar van malariamug
4,5
eefje de visser is met die iets zwaardere elektro net iets stoerder geworden vind ik.
ik vind de productie ook net iets afwisselend dann het is goed werk

avatar van Gretz
4,5
sj0n88 schreef:
Gisterenavond bij een retestrak optreden (try-out) in Amersfoort geweest. Kraakhelder geluid en wat heeft ze een dijk van een stem. Indrukwekkend haar live te horen. Het was een mooie mix van nummers van haar vorige en van haar nieuwe album. In haar toegift greep ze tweemaal terug naar plaat 1. Mooie avond met als hoogtepunt de uitvoering van het verstilde liedje Wel: loepzuiver uitgevoerd.

Dat kan ik beamen. Geweldig geluid en de nieuwe nummers kwamen live stuk voor stuk goed uit de verf. Bij Scheef leken er wel kleine geluidsproblemen te zijn in het begin, maar dat werd mooi hersteld. Wel was inderdaad een hoogtepunt, prachtig om die zo verstild te horen met de schitterende pianobegeleiding van Annelie.

sj0n88 schreef:

Dan de plaat. Helaas valt deze na vijf luisterbeurten nog een beetje tegen. Hele mooie momenten, maar tot nu toe blijft er te weinig hangen. Na het horen van Scheef en na de plaat Het is waren de verwachtingen blijkbaar toch iets te hooggespannen. Toch laat ik de plaat nog even sudderen voordat ik er een beoordeling aan vastplak, want volgens mij is het een groeier.

Het is inderdaad een groeier, dus blijf hem gewoon draaien. Duurde bij mij ook even voordat de nieuwe nummers me meer onder de huid kropen. (Wat ik met een aantal nummers op Het Is trouwens ook had). Na zo'n 20 luisterbeurten blijven ze al een stuk beter hangen.

avatar van Mjuman
Gretz schreef:
Het is inderdaad een groeier, dus blijf hem gewoon draaien. Duurde bij mij ook even voordat de nieuwe nummers me meer onder de huid kropen. (Wat ik met een aantal nummers op Het Is trouwens ook had). Na zo'n 20 luisterbeurten blijven ze al een stuk beter hangen.


Humorist - alsof ik ruim 14 uur tot mijn beschik heb om een plaat te laten groeien - zeker als zang en stem me al ras tegenstaan en bovendien die combi het uiterste beroep doet op de muzikale tolerantie van mijn lief. In boerentaal: dit is dé ultieme quality time verpester voor de vrij mi - dan is de bo ook no go!

En als ik dan mag kiezen tussen mijn lief de boom injagen of mijne muziekvrinden hier, is de keuze snel gemaakt - stem en zangwijze is NMD

avatar van VanDeGriend
4,5
Waarvan acte Mjuman. Iedereen heeft recht op zijn NMD...zelfs als dat Eefje is.

Eefje

Gast
geplaatst: vandaag om 20:08 uur

geplaatst: vandaag om 20:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.