menu

Eefje de Visser - Nachtlicht (2016)

mijn stem
3,91 (346)
346 stemmen

Nederland
Pop
Uitgebracht in eigen beheer

  1. Scheef (4:54)
  2. Mee (3:44)
  3. Naartoe (3:38)
  4. Stof (4:28)
  5. Wakker (4:50)
  6. Jong (5:10)
  7. Staan (3:38)
  8. Luister (3:35)
  9. Wacht (4:05)
  10. Wel (4:14)
totale tijdsduur: 42:16
zoeken in:
Hendrik68
trebremmit schreef:

Het is inderdaad eerder wichie dan wicht.
Dat van dat meervoud van wichter heb ik nog nooit gehoord wat buizen vertelt, maar misschien is dat meer in Groningen?


Poeh, of dat nou typisch Drents dan wel Gronings is weet ik ook zo 1,2,3 niet, ik hoor het hier toch wel geregeld in de Drentse Zuidoosthoek. Ik heb zelf familie in Groningen en de Achterhoek en woon in Drenthe, dus wat waar exact vandaan komt is voor mij altijd wat lastig. In Emmen heb je zelfs een cafe dat De Wichter heet.

avatar van Gretz
4,5
buizen schreef:

Misschien formuleer ik het niet goed maar er "is" "iets" waardoor vocaal en instrumenten totaal niet matchen.
En ik heb niet vermoedelijk maar zeer zeker juist wel veel met Nederlandse teksten. De Nederlandse teksten waardeer ik en hecht daar juist zeer aan.
Ik bedoel dat de zang van Eefje wellicht beter in het Engels of Frans klinkt, niet dat alle artiesten het liefst niet in het Nederlands zingen omdat ik Engels mooier vind. Maar Eefje wel.
Anyway als je het vaker draait ken je idd de teksten en zijn ze nog steeds onverstaanbaar maar dat laatste valt dan niet meer zo op.
Ga het album nog vaker luisteren.

Naar alle waarschijnlijkheid houd je gewoon niet van haar stem. Dat kan. Een stem die je irritant vindt klinken is een heel valide argument om muziek verder links te laten liggen. Ik waardeer het verder wel dat je het nog niet direct opgeeft en het album vaker gaat beluisteren. Vaak heb je als luisteraar ook gewoon een tijdje nodig om aan een stemgeluid te wennen. Eigenlijk een normaal verschijnsel voor veel mensen. Een deel van favoriete zangers/zangeressen vond ik op het eerste gehoor maar raar klinken. Maar omdat je wel door andere aspecten wordt gegrepen (instrumentatie, teksten) blijf je toch luisteren en uiteindelijk ga je de stem mooi vinden. Dus geef niet te vroeg op. Internationale grootheden zoals Radiohead en Arcade Fire zouden waarschijnlijk lang niet zoveel fans hebben gehad als mensen het na 1x luisteren hadden opgegeven.

Ik denk overigens niet dat Eefje beter zou klinken in het Engels of Frans, hoewel het marketingtechnisch zeker geen slechte stap zou kunnen zijn om eens een keer een uitstapje te maken naar het Engels. De kans op meer internationaal succes schat ik als behoorlijk groot. Ik denk wel dat de teksten er dan an sich minder op worden. Eefje heeft al eens aangegeven dat ze is overgestapt naar het Nederlands (ze schreef tot ca. 2008 in het Engels) omdat ze zich in haar moedertaal veel beter kan uitdrukken.


avatar van Mjuman
Misschien moet Eefje eens naar Daughter luisteren. Elena Tonra zingt ook op een heel karakteristieke manier - maar dat werkt wel voor mij.
't zal wellicht verbazing wekken hiero, maar ik snap het commentaar van De Buis wel en ik kan er voor een groot deel in meegaan. Ik word zenuwachtiger van Eefje dan van menig stukske D&B. Het is de manier van zingen, de ademhalingstechniek.

Overigens maakt die LL cover ineens duidelijk wat er tekort schiet: haar stem is te dun. LL heeft ook een dunne, iele stem, maar die is productioneel opgepompt. En de cover van Chvrches maakt glashelder dat haar stem power oftewel ausdauer mist. Kan je haar liedjes nog wel leuk vinden, maar 't is een beetje alsof je verguld naast 18-karaats legt.

avatar van Deranged
Misschien wil Eefje af en toe best een beetje gedenigreerd worden.

avatar van Sunderland
4,5
‘Jij komt er wel’ hoorde ik mijzelf mompelen, terwijl ik 5 euro aan haar geef. Het was op 25 april 2010 dat er een festivalletje was georganiseerd door het Singer/Songwritersgilde in club Panama. Eefje stond daar als ‘headliner’ omdat ze vlak ervoor de Grote Prijs van Nederland had gewonnen. Tussen 30 andere mensen zag ik haar met haar loopstationnetje bezig en ze sprong met haar 5 liedjes kwalitatief enorm boven de rest uit met haar mooie stem. Precies een week ervoor kondigde ze haar optreden aan in een interview met KinkFM. Mijn kennismaking met Eefje de Visser. Haar muziek werd gedraaid en de kwaliteit viel me op en zo was besloten dat ik daarheen moest gaan. Nog helemaal vol van de spanning van haar eigen optreden kreeg ik een demo-cdtje van haar terug. Met haar excuses omdat ze geen woord wist uit te brengen.

Ruim 8 maanden later was daar haar debuutalbum, vol met charmant meisjesachtige liedjes die lang genoeg hadden liggen rijpen om nu verzameld te verschijnen. Haar uitleg over de liedjes bij de 5 concerten die ik in die tijd van haar zag, maakt het dat ik nu nog steeds ontroerd kan raken van een nummer als Schotland. Haar tweede album heb ik altijd wat lastig gevonden; mooie luisterliedjes, maar voor mijn gevoel wat vlak en weinig variatie qua instrumentatie. Meer per toeval dan bewust liep ik daarna haar concerten altijd mis.

Ik keek heel erg uit naar dit nieuwe album en daarmee komt dan automatisch de verwachting erg hoog te liggen. Daarin ben ik op geen enkele manier teleurgesteld geraakt, want de electronische toevoeging zorgt voor meer kleur en nog meer warmte van haar nummers en haar stem is nog immer mooi en meer onderdeel van de muziek geworden. Het meest bijzondere vind ik dat dit album prima voldoet om hard gespeeld te worden maar ook goed dienst doet als achtergrondmuziek.

Gisteravond zag ik haar weer, voor het eerst sinds 3 jaar, dit keer in De Melkweg, en gaf ik mijn geld aan een man en ontving van hem het (2e) album. Krachtiger dan de eerste keer bedankte ik haar voor het geweldige optreden en wederom beduusd en onder de indruk van wat er allemaal om haar heen gebeurde, kreeg ik een flauwe glimlach en een handtekening op mijn cdtje terug. Ze heeft immers bijna een uur zitten signeren, geloof ik, en ze moet wel meer dan 100 albums verkocht hebben.

Tijdens het optreden stelde ik mijzelf de vraag of deze muziek kans maakt om als eerst(volgend)e Nederlandstalige band internationaal door te breken. Voor een kleine groep liefhebbers wellicht, zoals er hier een groep liefhebbers is die liedjes in bijvoorbeeld het Scandinavisch kunnen waarderen. Want muzikaal heeft dit recht op meer!

avatar van Norrage
4,0
Gezien het feit dat je er praktisch geen reet van kan verstaan, zou Eefje best wel eens internationaal kunnen doorbreken

avatar van Sunderland
4,5
Je stelt het sarcastisch maar ik denk dat dat zeker een voordeel is.

Op de een of andere manier vinden velen, omdat ze in het Nederlands zingt, dat het dan ook maar verstaanbaar moet zijn, terwijl van de Engelstalige zangers ook zelden de tekst te verstaan is. En ook al is het verstaanbaar, dan nog moet je je afvragen of je de tekst zo interpreteert als dat de schrijver het bedoeld heeft. Vandaar dat ik geen waarde hecht aan teksten. Toch heb ik de teksten van dit album er voor het eerst op nageslagen en dat leverde mij eigenlijk een somber gevoel op.

Omdat ze, meer dan op haar eerdere albums en vergelijkbare Nlse zangeressen, de teksten minder op de voorgrond zet, maakt juist de variatie in klanken van haar stem haar zang onderdeel van de muziek, wat toegankelijker wordt voor niet-Nederlandstaligen. Mede door niet onnodig te articuleren, waardoor ze onze taal van haar harde klanken ontdoet .

avatar van Norrage
4,0
Ik ben tegelijkertijd sarcastisch en tegelijkertijd het met je eens. Denk dat haar muziekstijl inderdaad internationale potentie heeft

avatar van Sunderland
4,5
haha, ik zie ook dat je ondanks haar onverstaanbaarheid, je het album goed weet te waarderen.

avatar van Gretz
4,5
Mooie anekdotes Sunderland, met veel plezier gelezen!

Sunderland schreef:

Tijdens het optreden stelde ik mijzelf de vraag of deze muziek kans maakt om als eerst(volgend)e Nederlandstalige band internationaal door te breken. Voor een kleine groep liefhebbers wellicht, zoals er hier een groep liefhebbers is die liedjes in bijvoorbeeld het Scandinavisch kunnen waarderen. Want muzikaal heeft dit recht op meer!

Dat vraag ik me ook constant af. Je zou zeggen dat het echt mogelijk moet zijn. 'Indiepop van internationale allure', dat schreef een gewaardeerde user in zijn recensie van haar tweede plaat. Dat soort muziek maakt ze nog steeds. Het zegt wel wat dat ze België in zeer korte tijd om haar vinger heeft gewonden. Vorige week deed ze haar eerste optreden in Duitsland; wie weet zitten daar ook mogelijkheden. Ik heb verder mensen gesproken in Brazilië, Amerika en Luxemburg die ook groot fan bleken te zijn.

Als een (hip) internationaal blog als Pitchfork, Gorilla vs. Bear, Stereogum of Under the Radar eens aandacht aan Eefjes muziek zou besteden weet ik zeker dat ze er binnen no-time een hoop internationale fans bij krijgt. Ik denk niet dat de Nederlandse taal voor buitenlandse muziekliefhebbers een grote barrière hoeft te zijn. Veel nummers steken namelijk qua instrumentatie en melodie zo goed in elkaar dat je volgens mij ook zonder kennis van de taal fan kunt worden.

avatar van Sunderland
4,5
Van dat optreden in Duitsland wist ik niet. Dus er is een beginnetje. Gezien de taal lijkt me daar ook een markt te liggen verder uitbreidend naar Scandinavië (als eerste stap).

Verder denk ik dat de het heel persoonlijk is of je wel of niet waarde hecht in welke taal iets gezongen wordt. Ikzelf merk dat ik wel woorden moet kunnen herkennen alsof je dan wat steekwoorden hebt om mee te zingen, zonder dat ik het belangrijk vind te weten waar de tekst over gaat. Daarom dat Scandinavische zang mij minder goed valt dan bijvoorbeeld het Duits en zeker Engels. (Ik blijft het vergelijk maken met deze talen, omdat bijvoorbeeld Frans, Italiaans of Spaans al veel warmere klankkleuren hebben dan de Germaanse talen.)

Eigenlijk is het tegenwoordig heel laagdrempelig om dat soort blogs te benaderen, of dj's bij buitenlandse radiostations, en hen hun mening te vragen. Ik lees net ook vol verwondering het enthousiasme op Stereogum over Amber Arcades. Heeft zij het wellicht goed voor elkaar met een Amerikaanse producer en een internationaal label, maar blijkbaar nemen ze 'onze' muziek wel serieus.

Afijn, Eefje zal zeker zelf ook wel haar plan hebben klaarliggen. Wellicht wil ze het gewoon ook lekker klein houden. (Zo verbaas ik me over de relatief kleine clubtour die ze nu doet.)

avatar van Sunderland
4,5
Deze reactie van een Amerikaan op haar bandcamp-pagina geeft antwoord op mijn vraag.
Eefje!! I have been waiting and waiting for her third album, and this does not disappoint. The trademark luscious vocal textures, the meticulous and inventive arrangements are all here, and now there's a bit of a spacey feel. Has she been listening to her compatriot Michel Banabila?
This is great music, and the language barrier is a mere mote in the air: you don't need the words, de Visser's subtly expressive voice is what tells the tale.
Mooi gezegd. Hopelijk denken meerderen over de wereld hetzelfde hierover.

avatar van Gretz
4,5
Iemand hier die het wel gelukt is om de exclusieve single Staan te bemachtigen? Hoorde dat die 5000 exemplaren voornamelijk pre-orders waren en dat ze in de vroege ochtend al weg waren.

avatar van aERodynamIC
4,5
Ik heb hem ja (dankzij Ducoz), had er helemaal niet op gerekend dus het was een leuke verrassing. Maar ik weet dat jij hem nu ook hebt

avatar van RickGretsch
3,5
Ik heb hem ook gescoord en ben er best blij mee

avatar van vigil
3,5
P+C 2016 Eefjes Platenmaatschappijtje

Kijk dat soort dingetjes vind ik nou leuk!

Laat ik vooral stellen dat ik geen verstand heb van Eefje de Visser. Ik ken haar niet, ik heb haar nooit ontmoet of op een podium in het echie gezien. Toch hoor en lees ik om mij heen heel veel positiefs over haar.

Laat ik vooral stellen dat ik geen verstand heb van Eefje de Visser. Ik ken haar niet, ik heb haar nooit ontmoet of op een podium in het echie gezien. Toch hoor en lees ik om mij heen heel veel negatiefs over haar.

Daar moet ik dus meer over weten. Wie is Eefje? Wat wil ze duidelijk maken zowel muzikaal als mede tekstueel?

In de ladder en tijdens de nodige spelletjes was ik haar natuurlijk wel tegengekomen. Soms een kleine positieve verrassing maar meestal kwam ik niet veel verder dan een meewarrige blik of een nee schuddend hoofd. Weer zo'n meisje dat denkt dat het een soort van bosfee is met poetisch verantwoorde teksten. Zo'n type Roosbeef....

Maar met Roosbeef kwam het uiteindelijk ook goed dus afschrijven deed ik Eefje zeker niet. De berichten dat de nieuwe plaat electronischer van aard zou zijn werden door mij met gejuich ontvangen. Een goede stap in de goede muzikale richting zo was mijn eerste aanname.

Ik hou wel van dames die hun eigen gang gaan. Het label waarop de plaat is verschenen is er zo eentje. Ook om elke titel de laten bestaan uit 1 woord is zoiets. Het klinkt niet zo heel bijzonder maar het zijn de kleine dingen die t 'm doen niet waar. Gaat ze op deze plaat ook haar eigen gang? Daar valt over te discussiëren. Het is zeker niet geheel vernieuwend of helemaal anders dan alle andere dames tussen de 20 en 35 uit binnen en buitenland die dit soort platen maken. Ze is inderdaad niet altijd even goed te verstaan maar is dat erg? Ze lijkt inderdaad soms wel een op Frans zuchtmeisje maar is dat erg? Tekstueel kan ik ze inderdaad niet altijd volgen maar is dat erg? Nee dat lijkt me ook niet. Ze roept een bepaalde spanning op, ze roept ook een bepaalde weerstand op maar maakt dat uit?

Ik heb deze plaat nu een paar keer gehoord en ik heb niet het gevoel dat ik Eefje nu wat beter zou kennen. Geeft ze zichzelf bloot qua teksten? Dat zou zo maar een optie kunnen zijn maar ze zijn zeker niet altijd even logisch. Zou ze zich nu muzikaal helemaal op haar gemak voelen? Ik weet het niet, wat ik wel weet is dat ik me bij deze sound wel op me gemak voel en dat is voor mij op dit moment toch het belangrijkste.

Mee Naartoe Jong Staan Wacht... Dat zijn mijn favoriete liedjes van dit album. Het had zomaar een zin vanuit een lied van Eefje de Visser kunnen zijn.

avatar van Gretz
4,5
Ah toffe recensie vigil! Altijd wel gedacht dat het kwartje bij jou nog eens een keer wat beter zou vallen. Ik denk dat het zeker goed is dat Nachtlicht geen Het Is 2.0 is geworden qua geluid omdat Eefje hiermee weer een nieuwe lichting mensen kan aanspreken. Jij bent daar een treffend bewijs van.

Ik geloof trouwens ook dat het voor lang niet alle fans direct liefde op het eerste gehoor was. Ik weet nog wel dat ikzelf Afdwaalt, Hartslag en demootje Kantlijn al direct erg leuk vond, maar dat ik aan de andere nummers op De Koek erg moest wennen. Aan m'n luistergeschiedenis kun je terugzien dat ik pas in 2013 echt groot fan werd.

Wat bedoel je trouwens met P+C?

avatar van vigil
3,5
Gretz schreef:


Wat bedoel je trouwens met P+C?

Dat staat achterop iedere cd

P and C Symbols and How to use them - a1cds.co.uk

avatar van Gretz
4,5

Ah, mijn CD's blijven meestal in het doosje zitten (speel ze toch enkel sporadisch in de auto af) en kijk eigenlijk ook nooit op de achterkant van een CD. Maar leuk om te weten, weer iets geleerd vandaag.

avatar van Sunderland
4,5
vigil schreef:
P+C 2016 Eefjes Platenmaatschappijtje
ik vind het dan ook nog altijd jammer dat iemand hier bij haar albums de releasemij heeft gewijzigd in 'eigen beheer'. Zo heb ik het niet aangeduid bij het toevoegen, zo ook niet bij De Koek. Daarin moet MuMe blijkbaar anders zijn, want een site als Discogs, dat veelal als voorbeeld wordt gebruikt, hanteert ook dit troetelnaampje.

De vraag is wellicht of het een 'echt bedrijf' is. Ik lees wel in artikelen 'haar eigen label', maar het echte bewijs heb ik niet in handen.

avatar van vigil
3,5
Kijk het is haar eigen label en die heeft ze een naam gegeven. Dan lijkt het mij dat "Eefjes Platenmaatschappijtje" gewoon als label aangeduid moet worden. De cd is ook overal te koop dus het is niet zo dat ze enkel via een eigen site verkoopt of zo.Het lijkt mij een officieel bestaand label.

avatar van Sunderland
4,5
Mee eensch, uiteraard. Goed, laat ik dan nog eens een poging ondernemen om het terug te draaien.

avatar van Gretz
4,5
Sunderland schreef:
(quote)
ik vind het dan ook nog altijd jammer dat iemand hier bij haar albums de releasemij heeft gewijzigd in 'eigen beheer'. Zo heb ik het niet aangeduid bij het toevoegen, zo ook niet bij De Koek. Daarin moet MuMe blijkbaar anders zijn, want een site als Discogs, dat veelal als voorbeeld wordt gebruikt, hanteert ook dit troetelnaampje.

De vraag is wellicht of het een 'echt bedrijf' is. Ik lees wel in artikelen 'haar eigen label', maar het echte bewijs heb ik niet in handen.

Ah, jammer dat ik dit niet eerder lees. Had het haar afgelopen zaterdag kunnen vragen. Ik weet zelf niet zo goed waar de grens ligt. Hoe staat het label vermeld op iTunes?

Edit: zowel op iTunes als Bol.com staat gewoon Eefjes Platenmaatschappijtje. Ik zou dan ook graag zien dat het label 'Eigen beheer' hier op de site gewijzigd wordt naar 'Eefjes Platenmaatschappijtje'.

avatar van Sunderland
4,5
onder eefjes platenmaatschappijtje... . wijziging is onderweg.

en op haar eigen site:
In 2011 richtte ze haar eigen platenmaatschappij op om onafhankelijk te kunnen werken.

avatar van Sunderland
4,5
poging geslaagd....


Erwin72
Tip voor degenen die Eefje nog niet live aan het werk hebben gezien: gaat dat zien, meer dan de moeite waard. Ze heeft een prima band achter zich staan met als hoogvlieger, naast Eefje zelf, haar drummer Nicky Hustinx wat mij betreft.

avatar van Gretz
4,5
Daar ben ik het helemaal mee eens Erwin72, al vind ik ze alle vijf fantastisch performen. Heb ze zelden op slordig spel kunnen betrappen en de live arrangementen zijn vaak extra fraai: veel nummers krijg een rijk uitgesponnen intro of outro mee.

Nog genoeg data in de tweede helft van 2016, zie Eefje de Visser - Nachtlicht - eefjedevisser.com

avatar van Slowgaze
4,5
Vandaag herinnerde facebook me eraan dat precies een jaar geleden dit album in mijn handen viel. Ik draai 'm nog steeds heel geregeld, en mijn voorspelling van eind 2015 dat dit een plaat zou worden voor m'n 2016-jaarlijstje is uitgekomen. Noem me Sloomstradamus.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:10 uur

geplaatst: vandaag om 20:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.