menu

Eefje de Visser - Nachtlicht (2016)

mijn stem
3,91 (346)
346 stemmen

Nederland
Pop
Uitgebracht in eigen beheer

  1. Scheef (4:54)
  2. Mee (3:44)
  3. Naartoe (3:38)
  4. Stof (4:28)
  5. Wakker (4:50)
  6. Jong (5:10)
  7. Staan (3:38)
  8. Luister (3:35)
  9. Wacht (4:05)
  10. Wel (4:14)
totale tijdsduur: 42:16
zoeken in:
avatar van Sjaakspeare
Een nummer als 'Scheef' is onomstotelijke electrofolk, met de organische percussie en de sierlijke, wazig-vertellerige zangstijl. Op zich heel tof. Maar dat laatste betekent wel dat Eefjes zang net iets minder melodieus is. De dromerigheid is wat langgerekter, met hier en daar hoekigere versnellinkjes. Dat staat me ook aan, hoewel ik me nog enigszins in moet spannen om niet teveel te hopen op de bijzonder onderscheidende en weelderige zanglijnen van de vorige plaat. Die waren uiteindelijk ook pakkender, toegankelijker. Popperiger dus. Hierbij pleit ik dus voor een toevoeging van 'folk' bij de genrebeschrijving, op z'n minst.

Heb alleen nog maar het nummer 'scheef' kunnen luisteren want kan het hele album (nog) niet luisteren, maar ben wel positief verrast. Kende Eefje visser nog niet en vindt het lekker on-nederlands klinken, ik hou er in tegenstelling tot de andere juist wel van dat het soms moeilijker te verstaan is (zorgt voor wat meer 'wazigheid' wat mij er trekt).

avatar van vinylbeleving
3,5
Wat een hoog gemiddelde voor een aardige, maar in mijn ogen niet zo'n bijzondere plaat.
Eefje gooide hoge ogen op haar vorige albums door haar eigen stijl van zingen en musiceren.
Op nachtlicht stoeit Eefje met elektronica en hoewel deze nieuwe aanpak te prijzen valt, vind ik Nachtlicht maar half geslaagd.

Eefje mijmert er weer op los in Nachtlicht, maar na het sterke openingsnummer Scheef zakt de plaat na elk nummer wat meer in elkaar. Eefje is een behoorlijk matige zangeres, maar wist dit op vorige platen prima te pareren door mooie melodieën en poëtische teksten om te kneden tot sterke liedjes.
Op nachtlicht valt ze hiermee wat mij betreft door de mand.

Eefje zingt onverstaanbaarder dan ooit, en doordat haar stemkleur op elk nummer hetzelfde blijft ( Eefje zingt met veel valse lucht, waardoor je een soort hijgzang krijgt ) versmelt haar stem zich in de liedjes samen met de synths, echo's, en beats. Hierdoor klinken alle liedjes eigenlijk hetzelfde, het kabbelt allemaal maar wat voort. Het ontbreekt Nachtlicht daarnaast aan sterke hooks, refreinen of scherpe haakjes om de liedjes aan op te hangen.
Helaas resulteert Nachtlicht daardoor in een te lange aanzet tot iets, dat maar niet volledig wil beklijven.

Het siert Eefje de Visser dat ze voor een nieuwe aanpak kiest, maar ze had er beter aan gedaan om van Nachtlicht een Ep te maken met een vijftal sterke liedjes om vervolgens aan haar (vernieuwde) sound te blijven schaven tot ze genoeg materiaal had voor een volledig studio album.
Nu blijf ik achter met een album dat geen blijvende indruk achter laat. Leuk als achtergrond muziek, of tijdens het lezen van een boek, helaas zit er dit keer niet meer in.

avatar van Manfield
4,5
Zo, deze plaat is nu ook eindelijk op spotify te luisteren. Fijn om deze ook 's morgens onderweg te kunnen luisteren. Thuis gaat deze geregeld 's avonds aan via elpee.

avatar van kappeuter
Ik heb nu, een aantal nummers beluisterd, en kom, tot de, conclusie dat, Eefje na, elke twee, drie, woorden een komma, plaatst...
Het is me bij eerder werk van haar niet zo nadrukkelijk opgevallen, maar ik vind het hier wat storend.

avatar van Amicus
4,0
Eefje kan je het best luisteren als de nacht is gevallen en de woonkamer is verstild, goed glas wijn erbij en setting is compleet.

Het zijn weer mooie nummers waarbij ik kan wegdromen, ietsje meer gelaagde productie alleen.

Die stem, heerlijk

Eefje zou ik nog wel eens live in een kleine zaal willen bewonderen.

avatar van IntoMusic
4,5
Wat een prachtig album en vind haar stem beter dan ooit. Zoals wel vaker begrijp ik sommige reacties niet: onverstaandbaar... valse lucht...? Lijkt een beetje op de reacties die altijd over Frank Boeijen's uitspraak gaan. Totaal geen last van, maar misschien licht dat niet aan mij . Teksten vind ik altijd bij Eefje geslaagd en zoals gezegd: mooier, beter en helderder dan ooit.
Mooie video ook bij Scheef en dit nummer neemt je al meteen mee in een heerlijke sfeer.

Amicus schreef:
Eefje kan je het best luisteren als de nacht is gevallen en de woonkamer is verstild, goed glas wijn erbij en setting is compleet.

Het zijn weer mooie nummers waarbij ik kan wegdromen, ietsje meer gelaagde productie alleen.

Die stem, heerlijk

Eefje zou ik nog wel eens live in een kleine zaal willen bewonderen.


Ze doet wat in stores in platenzaken in het land momenteel. Klein, intiem en gratis. Heb het afgelopen weekend ook gezien in Arnhem. Zeker de moeite waard.

avatar van OscarWilde
4,5
Eind 2015 kregen we met “Scheef” een voorsmaakje van de nieuwe plaat Nachtlicht. De hierboven beschreven elementen leken nog steeds een prominente plaats in te nemen, maar het werd meteen duidelijk dat de Nederlandse een stap verder in haar muzikale reis wou zetten. En dus deed de elektronische omkadering haar intrede, met succes. Het Is was doordrenkt met een melancholie die perfect paste bij een druilerige herfstdag, Scheef deed vermoeden dat De Visser nu mikte op het vallen van de avond, de komst van de schemer.

Nachtlicht is een logische stap vooruit. De muzikale omkadering door de band is veel prominenter. De synthesizers zijn geen onnodige opsmuk, maar zorgen ervoor dat de nummers de juiste sfeer uitademen, het belangrijkste wapen van de muziek van Eefje De Visser. Ondanks de titel barsten de nummers niet van feestelijke uitbundigheid. Het leunt gevoelsmatig meer aan bij de anticipatie naar en de nasleep van de nacht, het wachten op en het gevoel, de leegte erna.

Zelfs de nummers die ietsje directer klinken, zoals bijvoorbeeld “Mee”, “Jong” en “Staan” hebben iets intiem en baden in dezelfde melancholie. Omdat de band nu belangrijker is geworden, steunen de nummers iets minder op de zanglijnen, die Het Is zo bijzonder maakte. Hierdoor klinkt het net een tikkeltje conventioneler dan op het vorige album, waar de woorden en zinnen meer leken te stromen en een onduidelijke, hoekige cadans volgden. Het valt eens te meer op omdat de mooiste zanglijnen te vinden zijn op de meest ingetogen nummers, zoals op “Wakker” of “Luister”. Als geheel werkte Het Is misschien nog net iets beter en worden de sterktes van De Visser soms iets te veel uitgevlakt omdat ze nobel ruimte geeft aan haar band. Toch is Nachtlicht een absolute aanrader voor wie houdt van pop met melancholische weerhaken.

Eefje De Visser – Nachtlicht | De Profundis - jverhelst.wordpress.com

avatar van oceanvolta
4,0
Joël-Toto schreef:
(quote)


Ze doet wat in stores in platenzaken in het land momenteel. Klein, intiem en gratis. Heb het afgelopen weekend ook gezien in Arnhem. Zeker de moeite waard.


Vandaag in Delft bijvoorbeeld. Ik ben er in ieder geval bij.

avatar van Woutout
5,0
OscarWilde schreef:
Eind 2015 kregen we met “Scheef” een voorsmaakje van de nieuwe plaat Nachtlicht. De hierboven beschreven elementen leken nog steeds een prominente plaats in te nemen, maar het werd meteen duidelijk dat de Nederlandse een stap verder in haar muzikale reis wou zetten. En dus deed de elektronische omkadering haar intrede, met succes. Het Is was doordrenkt met een melancholie die perfect paste bij een druilerige herfstdag, Scheef deed vermoeden dat De Visser nu mikte op het vallen van de avond, de komst van de schemer.

Nachtlicht is een logische stap vooruit. De muzikale omkadering door de band is veel prominenter. De synthesizers zijn geen onnodige opsmuk, maar zorgen ervoor dat de nummers de juiste sfeer uitademen, het belangrijkste wapen van de muziek van Eefje De Visser. Ondanks de titel barsten de nummers niet van feestelijke uitbundigheid. Het leunt gevoelsmatig meer aan bij de anticipatie naar en de nasleep van de nacht, het wachten op en het gevoel, de leegte erna.

Zelfs de nummers die ietsje directer klinken, zoals bijvoorbeeld “Mee”, “Jong” en “Staan” hebben iets intiem en baden in dezelfde melancholie. Omdat de band nu belangrijker is geworden, steunen de nummers iets minder op de zanglijnen, die Het Is zo bijzonder maakte. Hierdoor klinkt het net een tikkeltje conventioneler dan op het vorige album, waar de woorden en zinnen meer leken te stromen en een onduidelijke, hoekige cadans volgden. Het valt eens te meer op omdat de mooiste zanglijnen te vinden zijn op de meest ingetogen nummers, zoals op “Wakker” of “Luister”. Als geheel werkte Het Is misschien nog net iets beter en worden de sterktes van De Visser soms iets te veel uitgevlakt omdat ze nobel ruimte geeft aan haar band. Toch is Nachtlicht een absolute aanrader voor wie houdt van pop met melancholische weerhaken.

Eefje De Visser – Nachtlicht | De Profundis - jverhelst.wordpress.com


Goed geschreven stuk en volledig mee eens!

avatar van Gretz
4,5
Eefje is genomineerd in de categorie 'Beste zangeres' bij de 3FM Awards. Allemaal even je stem uitbrengen want we willen toch niet dat Miss Montreal er anders mee aan de haal gaat?

buizen
Muzikaal zeer aangenaam om te luisteren. Beetje triphop soms, ambient (als het album instrumentaal zou zijn) dan weer wat nadrukkelijker bass dan weer de synths zacht maar fijn zoemend dan weer meer overheersend. Gewoon verfrissend voor een Nederlandse band. Muziek verveelt hele album totaal niet en is bij vlagen zelfs 'spannend'.
Zelf ziet (hoort) ze het niet maar was er verder bij de opnames nou ook niemand aanwezig die het wichter erop attendeerde dat het niet helemaal je van het is?
Hoe ze het voor elkaar krijgt weet ik niet maar ze zingt op een of andere manier 'tegen de instrumenten in', of tegen een mooi arrangement in. Zonder haar zang is het mooier dan met. Als ze (veelvuldig) in het hoge gaat zingen wordt ze onverstaanbaar, ongelooflijk. De tekst is alleen te volgen als je je er sterk op concentreert maar dan hoor je de muziek niet meer en wel vaak teksten die gekunsteld literair/poëtisch over komen. Not my cup of tea.
Misschien moet Eefje proberen in het Engels of Frans te zingen, haar Nederlandstalige zang en hoe ze zingt vind ik echt totaal mis. Na een heel album kun je de hoge stem gewoon niet meer horen.
Ze klinkt als een wichter van 14.
Maar zal het album nog een keer luisteren, voor een sterrenwaardering.

avatar van Gretz
4,5
Wat in vredesnaam is een wichter buizen?

Je relaas over 'tegen de instrumenten in zingen' raakt kant noch wal. Hoewel Nachtlicht in eigen beheer is uitgegeven is het opgenomen met een flink aantal professionals (waaronder haar 4 vaste bandleden). Als Eefje werkelijk buiten de maat zou zingen zouden deze opnames nooit het album hebben gehaald. En dan zou ze waarschijnlijk ook lang niet zoveel succes boeken.

Een beetje mystiek klinkt ze soms wel in haar zang maar dat 'onverstaanbaar' argument (wat ik nu al meerdere malen voorbij heb horen komen) vind ik echt zwaar overdreven. Als je de nummers een paar keer hebt beluisterd en gewend bent en haar stem zijn de teksten prima te volgen voor iemand die Nederlands verstaat. En dan gaat het imo ook niet ten koste van de muziekbeleving, dan kun je je gewoon op de teksten en arrangementen tegelijk concentreren.

Het probleem wat kritische luisteraars waaronder jij hebben moet je denk ik eerder wat breder zoeken. Jullie hebben vermoedelijk niet veel met de Nederlandse taal als deze in muziek gebruik wordt. Vinden Engels en Frans een mooiere taal. En als een artiest wel in het Nederlands zingt dan het liefst zo duidelijk articulerend mogelijk want dan kan ik de teksten zonder te hoeven na te denken volgen.

Persoonlijk vind ik het juist storender als Nederlands heel nadrukkelijk de tekst willen articuleren. Bij veel Engelstalige zang van internationaal succesvolle artiesten wordt ook gespeeld met de articulatie. Niks mis mee, op die manier kun je bijvoorbeeld je stem als extra instrument gebruiken.

avatar van Rudi S
4,0
Gretz schreef:
E 3FM Awards.


Done, nu nog buis zijn stem en ze zit gepiept

avatar van trebremmit
Gretz wicht is een meisje.

avatar van Gretz
4,5
Dat wicht een jonge vrouw/meisje is begreep ik nog wel. Wel een buitengewoon pejoratief woord wat je zelden ziet in een serieuze recensie.
Maar buizen heeft het over 'wichter' terwijl hij alleen Eefje de Visser noemt. Dat klopt taalkundig dan toch gewoon niet?

avatar van hoi123
4,5
Ik snap inderdaad ook niet waarom mensen bij Eefje wel, maar bij sommige Engelstalige bands zoals Arcade Fire of Radiohead niet over de articulatie vallen.

avatar van trebremmit
Gretz schreef:
Dat wicht een jonge vrouw/meisje is begreep ik nog wel. Wel een buitengewoon pejoratief woord wat je zelden ziet in een serieuze recensie.
Maar buizen heeft het over 'wichter' terwijl hij alleen Eefje de Visser noemt. Dat klopt taalkundig dan toch gewoon niet?

Nee, zal wel een typefout zijn.

avatar van Gretz
4,5
trebremmit schreef:
(quote)

Nee, zal wel een typefout zijn.

Of een of ander dialect/streektaal?

avatar van Rudi S
4,0
wicht (lutk: wichie; meervold: wichter) uit Grun
Buizen is niet van de randstad.

avatar van Arrie
trebremmit schreef:
(quote)


Nee, zal wel een typefout zijn.

Hij doet het twee keer.

Ik ben er maar vanuit gegaan dat het gewoon Drenths dialect is, maar ik associeer het met het woord 'wicht', wat zoals ik het ken nogal negatief is. Het voelt voor mij dus bijzonder denigrerend aan. Ik hoop dus dat het in het oosten anders wordt gebruikt, en dat het gewoon een equivalent van meisje is.

Wat ik wel arrogant en denigrerend vind overkomen, is het 'zelf ziet ze het niet'-gedeelte. Ik denk dat ze heel bewust zingt zoals ze zingt, precies om dit effect te bewerkstelligen. Een effect dat jij persoonlijk niet mooi vindt, maar wat vele anderen wél kunnen waarderen. Het is nogal makkelijk om dat af te doen als 'ze hoor het niet maar het is gewoon slecht'.

We kunnen misschien beter stellen dat jij het niet hoort, en dat is jammer. Maar dat is niet anders. Ik zou geen moeite doen om hem nogmaals te beluisteren, als je laag wil kwoteren, gooi je er toch gewoon wat sterretjes tegenaan? Waarom het jezelf zo moeilijk maken?

avatar van trebremmit
In het Drents is het niet negatief hoor, als het echt een meisje is.
Maar een volwassen vrouw een meisje noemen is wel wat denigrerend bedoelt, maar laat buizen het zelf maar uitleggen.

Hendrik68
Of zoals Daniel Lohues op zijn album Ericana zong "Ach mien wichie toch, ach mien wichie toch, ach wat is't ook wat". Wordt in het Noorden en Oosten absoluut niet negatief of denigrerend bedoeld. Sterker, soms zelfs liefkozend.

buizen
Gretz schreef:
Wat in vredesnaam is een wichter buizen?

....
Het probleem wat kritische luisteraars waaronder jij hebben moet je denk ik eerder wat breder zoeken. Jullie hebben vermoedelijk niet veel met de Nederlandse taal als deze in muziek gebruik wordt. Vinden Engels en Frans een mooiere taal. En als een artiest wel in het Nederlands zingt dan het liefst zo duidelijk articulerend mogelijk want dan kan ik de teksten zonder te hoeven na te denken volgen.

Persoonlijk vind ik het juist storender als Nederlands heel nadrukkelijk de tekst willen articuleren. Bij veel Engelstalige zang van internationaal succesvolle artiesten wordt ook gespeeld met de articulatie. Niks mis mee, op die manier kun je bijvoorbeeld je stem als extra instrument gebruiken.

Bij voorbaat was ik niet "kritisch", Gretz. Stond er gewoon helemaal voor open, maar eens luisteren wat het is, (maar wel stiekem met de hoop dat ik het mooi zou vinden het gaat immers om een product en muzikanten van vaderlandse bodem).
Maar je weet wat m'n bezwaren/kritiek nu zijn: de zang.
Misschien formuleer ik het niet goed maar er "is" "iets" waardoor vocaal en instrumenten totaal niet matchen.
En ik heb niet vermoedelijk maar zeer zeker juist wel veel met Nederlandse teksten. De Nederlandse teksten waardeer ik en hecht daar juist zeer aan.
Ik bedoel dat de zang van Eefje wellicht beter in het Engels of Frans klinkt, niet dat alle artiesten het liefst niet in het Nederlands zingen omdat ik Engels mooier vind. Maar Eefje wel.
Anyway als je het vaker draait ken je idd de teksten en zijn ze nog steeds onverstaanbaar maar dat laatste valt dan niet meer zo op.
Ga het album nog vaker luisteren.

Wichter wordt ook wel gezegd tegen een meisje in het enkelvoud (in de spreektaal van het dialect).
Of "Hebb'n joe al eten doan?" (Heb je al gegeten?), die meervoudsvorm van hebben zeggen mensen ook gewoon als een enkel persoon bedoeld wordt.

avatar van trebremmit
Hendrik68 schreef:
Of zoals Daniel Lohues op zijn album Ericana zong "Ach mien wichie toch, ach mien wichie toch, ach wat is't ook wat". Wordt in het Noorden en Oosten absoluut niet negatief of denigrerend bedoeld. Sterker, soms zelfs liefkozend.


Het is inderdaad eerder wichie dan wicht.
Dat van dat meervoud van wichter heb ik nog nooit gehoord wat buizen vertelt, maar misschien is dat meer in Groningen?

avatar van Gretz
4,5
buizen schreef:

Wichter wordt ook wel gezegd tegen een meisje in het enkelvoud (in de spreektaal van het dialect).
Of "Hebb'n joe al eten doan?" (Heb je al gegeten?), dat meervoudsvorm van hebben zeggen mensen gewoon als een enkel persoon bedoeld wordt.

Ah, spraakverwarring dus omdat ik nauwelijks thuis ben in het Gronings/Drents. Zoals de meeste users hier denk ik. Ik zou je willen verzoeken om geen dialecttaal gebruiken op MusicMeter. Kies gewoon voor het Nederlandse equivalent, dan ontstaan er minder snel misverstanden over de toon of betekenis van je bericht.

buizen
Alsof wij uit Nederland wel even zullen bepalen dat de manier waarop een man van de bosjesmannenstam kijkt, of hoe in bepaalde situaties Japanners iets (niet) noemen 'denigrerend' is.
Als je niet al uberhaupt van het bestaan van het gebruik van wichie, wicht en wichter op de hoogte bent in de Drenthse cultuur moet je ook niet 'het gevoel krijgen' dat het denigrerend bedoeld is.

Update:
Daar zit wat in wat je zegt Gretz, maar had zoveel commotie om een Drents woordje niet verwacht.
Hanteer het ook maar heel af en toe (hier).
Zou het jammer vinden niet af en toe wat Drents te kunnen schrijven maar zal er rekening mee houden.

Update 2:
Het is wel duidelijk nu.
Ik ga echt niet nog 5 berichten het over 'wichter' hebben (in een albumtopic).

avatar van Gretz
4,5
buizen en daarom dus dat je berichten zoveel mogelijk in ABN moet typen, omdat MusicMeter een Nederlandse site is en geen Drenthse. Dat staat gewoon in de gedragsregels, houd je daar dus ook aan. Het is jouw fout als je onbekende Drenthse termen gaat gebruiken en deze vervolgens foutief geïnterpreteerd worden.

avatar van Arrie
buizen schreef:
Alsof wij uit Nederland wel even zullen bepalen dat de manier waarop een man van de bosjesmannenstam kijkt, of hoe in bepaalde situaties Japanners iets (niet) noemen 'denigrerend' is.
Als je niet al uberhaupt van het bestaan van het gebruik van wichie, wicht en wichter op de hoogte bent in de Drenthse cultuur moet je ook niet 'het gevoel krijgen' dat het denigrerend bedoeld is.

Het woord 'wicht' wordt hier ook gebruikt, maar dan op een negatieve manier. Toevallig weet ik dat je uit het oosten komt, maar als ik dat niet had geweten, hoe kon ik het vanuit mijn oogpunt dan anders dan negatief interpreteren als ik het woord nooit op een andere manier gebruikt heb horen worden?

Gast
geplaatst: vandaag om 20:11 uur

geplaatst: vandaag om 20:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.