Grappig dat Sufjan Stevens en Neil Hannon hier in één adem genoemd worden.... Twee favorieten van mij, maar geenszins te vergelijken; Neil, die bombast niet schuwt en veel, heel veel vette knipogen in zijn werk verwerkt, en Sufjan, die in z´n eentje met banjo en breekbare stem Paradiso stil krijgt... Overeenkomst is natuurlijk dat beiden een muzikaal genie zijn, en dat ik beiden bij toeval heb leren kennen als respectievelijk voorprogramma van Tori Amos(!!) en uitje op de zondagmiddag.
Met Victory for the Comic Muse heeft Neil zijn samenwerking met Joby Talbot vaarwel gezegd, eindelijk.... Die begon met Casanova, een plaatje waar je tegen het einde helemaal in een deuk ligt omdat Talbots orchestratie een zeer geslaagde persiflage is op jaren zeventig liftmuziek. Bij Absent Friends begon het een beetje te irriteren, want de persiflage werd ernst en de inbreng van Neil verdween daardoor een beetje naar de achtergrond. De bombast werd me een beetje veel
I must say. En als je dan demo´s en b-kantjes luistert dan blijkt dat Neil het best nog kan, met strijkkwartet of in kleine bezetting (met name ´Our Mutual Friend´, met band i.p.v. orkest).
Met Victory... hoor ik weer wat terug van Promenade en Liberation, en dat doet mij deugd. De orchestratie is aanwezig maar niet overdreven (arrangementen van Neil en
niet van Joby). Een heerlijk zomers plaatje!
Nog even de knuppel in het hoenderhok: ik ben al jaren van mening dat Neil de nieuwe Burt Bacharach is. Als hij een liedje afstond voor het songfestival zou Ierland eindelijk weer eens winnen!!!
Wel jammer dat de aanhang in Nederland te mager is om hem weer eens deze kant op te lokken, want een concert van The Divine Comedy is altijd wel geslaagd, met verrassende covers (
Radioactivity van Kraftwerk, en laatst ook gedownload
No one knows van Queens of the Stone Age) en gewoon klasse muzikanten!