Supernormal schreef:
Staat zelfs niet in de Penguin Guide to Jazz, wat aantoont dat zulke naslagwerken toch met een flinke korrel zout mogen genomen worden.
Klinkt een beetje negatief maar ik zal het zo niet bedoeld hebben destijds. Het boek is mijn belangrijkste naslagwerk voor jazzalbums. Hoewel ik het niet altijd eens ben, is de kritiek vaak spot-on. Door het lezen van zulke kleine - zeer kritische - recensies maak je kennis met een benadering die soms heel dicht aanleunt met je eigen ervaring maar soms ook totaal andere klemtonen legt. Ontzettend verhelderend!
Het jammere dat deze plaat niet in the Pinguin Guide To Jazz wordt behandeld is dat ze daardoor misschien ook wat onderbelicht is gebleven (althans mijn indruk). Voor mij is het echter een van de beste werken uit Coltrane's oeuvre. De sheets of sound vliegen je om de oren. Hij zo op dreef hier, niet normaal. Dit gaat zooo diep... en letterlijk ook zo verticaal! Moet fantastisch zijn om zo'n nummer als Transition geanalyseerd te zien op papier om die 'transities' te zien waarmee hij de toonladders doorvlamt, overspringt naar een andere ladder en daar in dat harmonisch spectrum begint te graven. Deze muziek heeft alles: complexiteit, (schijnbare) eenvoud, variatie in ritmiek, densiteit, dampende energie, rustigere stukken, afwisseling in harmonie, hoge/lage/midden-registers... je verveelt je geen seconde. Het blaast je inderdaad van je stoel.