Fedde schreef:
Nog even gezocht naar deze oer-CD-versie. Op een verkoopsite staat er nog een te koop, vrijwel nieuw, in dezelfde Japanse persing, voor Nederland gemaakt op het CBS-label. Jaartal vermoedelijk
1984/85 . Prijs: 23 euro! Grappig toch.
Dat van die Japanse persing heb ik bij mijn eigen exemplaar nog even gecheckt, want zoiets kon ik me niet herinneren. Maar inderdaad: manufactured by Sony/CBS, made in Japan, staat er ook op mijn schijfje. Waarbij op de achterkant te lezen is dat het papierwerk in Holland is gedrukt.
Een wonderlijke combinatie, maar in die begindagen van het medium niet ongewoon. CD's waren toen nog zo bijzonder dat de meeste fabrieken die ze produceerden in Japan stonden. En van daaruit werden die schijfjes dan soms geëxporteerd naar de Europese en Amerikaanse markt, waar ze vervolgens Europees of Amerikaans artwork er omheen kregen. Waardoor je het idee krijgt dat schijfje en boekje niet helemaal 'matchen', maar ze horen dus echt wel bij elkaar. Heel bijzonder!
Mijn CD heeft overigens wel zo'n Nice Price-sticker op het doosje, wat in die dagen nog altijd betekende dat je er fl. 29,95 voor neertelde. Ik kocht mijn eerste CD's in 1987, dus vermoedelijk zat deze ook bij die eerste lichting. Wel blij mee, want van een herpersing van het album is het sindsdien niet meer gekomen. En dat maakt het voor verzamelaars toch wel een gewilde CD. Ook omdat de geluidskwaliteit werkelijk uitmuntend is.
Ik kende Paul Simon rond deze tijd voornamelijk van zijn singles en de LP's One trick pony en Graceland, die ik toen allebei al had. Deze verzamelaar werd natuurlijk op CD heruitgebracht in de slipstream van het succes van laatstgenoemde titel. Omdat ik weinig albumwerk uit de jaren zeventig bezat en kende, leek me dit een goede instapper.
Ik weet nog dat ik een beetje teleurgesteld was toen bleek dat American tune (in de originele versie ooit nog een single) een live-uitvoering was die nogal afweek van het origineel. Maar tegenwoordig, nu ik vrijwel alle albums van Paul Simon op LP en/of CD heb, vind ik die twee live-uitvoeringen juist van toegevoegde waarde. Ze maken dit album uniek, net als de twee destijds nieuwe studio-nummers. Die zijn allebei uitstekend, en Slip slidin' away heb ik zelfs als een van de drie favorieten aangevinkt.