Toen koopavonden nog een echte koopavond was, gingen mijn ouders winkelen om belangrijke aankopen te doen. Voor mij als kind was het mooie dat ik iets speciaals mocht uitzoeken, ik wilde dolgraag dit eerste of derde deel van Synthesizer Greatest. Mijn moeder zag het prijskaartje en zei als pasen op pinksteren valt. Ik kreeg in plaats daarvan de cassettebandjes zoals
deze, waar grotendeels hetzelfde op stond met overigens ook een toffe illustratie. We hebben hier al diverse malen besproken dat die platenlabels allemaal bij elkaar horen, dit waren betaalbaardere versies van Synthesizer Greatest.
Dit deel wilde ik onder meer graag hebben voor die tekening, die vind ik nog steeds een van de mooiste! En ik heb er natuurlijk ook bepaalde herinneringen aan. Het topnummer van dit deel vond ik #12 dat tevens een bonustrack was, zodoende stond hij niet op de mc, dus ook aan het 16.90 dure cassettebandje had ik eigenlijk weinig, opgelucht dat ik die nooit heb gekregen. We hebben hier al diverse malen besproken dat het allemaal is nagespeeld.
In al die tijd ben ik er nooit achter gekomen van wie Nothing to Fear is, in de hoes stond de naam van Starink cryptisch omschreven als Star Inc in piepkleine lettertjes, en bij de track stond niet meer dan M.Gore. Wie was M.Gore? Dat was mijn enige zoekspoor. Probeer ermee naar de bieb te gaan of naar een platenwinkel als je twaalf jaar oud bent. Uiteindelijk ontdekte ik tot mijn stomme verbazing dat Nothing to Fear van niemand minder was dan van Depeche Mode. Hoe kon ik dat weten? Dat kon ik niet weten. Ik heb een aantal albums van Depeche Mode en een very Best Of, maar dit nummer kende ik niet en staat ook op een van de vroege albums. En zoals we al eerder hebben besproken, de nummers mogen dan voortreffelijk goed zijn nagespeeld, de originelen blijken in vrijwel alle gevallen wat mij betreft onverbeterbaar.
Zo ook dit nummer van Depeche Mode, ik had eerst verwacht dat er op zou worden gezongen, maar het blijkt een voortreffelijk instrumentaal nummer. Oh jonge, ik vind Depeche Mode zo vreselijk goed, kick-ass nummers als Question of Time en Everything Counts, die vind ik eigenlijk zelfs nog beter dan hun allergrootste succes Enjoy the Silence.
Een soort vergelijkbare situatie heb ik wel eens gehad toen ik Labour of Love dubbel disc van UB40 wilde hebben. In de platenhoes werd je niets wijzer van wie de originelen waren. Bij 'Kingston Town' stond bijvoorbeeld Kendrick Patrick, de naam van de schrijver/producent, maar niet de naam van uitvoerend artiest, Lord Creator. Waarom doen ze hierover zo ontzettend geheimzinnig? Ze lopen wel met het daverende coversucces te koop en het lijkt erop dat ze zo min mogelijk willen dat je erachter komt van wie de originelen zijn.
en zo komt er onverwachts weer een nieuw hoofdstuk aan die synthesizer greatest scam, waarschijnlijk valt er nog wel meer te achterhalen.