menu

Grateful Dead - Go to Heaven (1980)

mijn stem
2,92 (18)
18 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: Arista

  1. Alabama Getaway (3:37)
  2. Far from Me (3:40)
  3. Althea (6:54)
  4. Feel Like a Stranger (5:10)
  5. Lost Sailor (5:54)
  6. Saint of Circumstance (5:39)
  7. Antwerp's Placebo (The Plumber) (0:39)
  8. Easy to Love You (3:41)
  9. Don't Ease Me In (3:16)
  10. Peggy-O [Studio Outtake] * (5:51)
  11. What'll You Raise [Studio Outtake] * (4:10)
  12. Jack-A-Roe [Studio Outtake] * (4:55)
  13. Althea [Live] * (8:17)
  14. Lost Sailor [Live] * (6:41)
  15. Saint of Circumstance [Live] * (6:35)
toon 6 bonustracks
totale tijdsduur: 38:30 (1:14:59)
zoeken in:
avatar van Ducoz
4,0
Ik vind dit een prima album, kan echt niet onder doen aan andere albums! Ik snap daarom het lage gemiddelde ook niet, het is wel iets anders dan de rest van de albums, maar t is gewoon goede muziek!

avatar van harm1985
3,5
De plaat zal best te pruimen zijn... de hoes is misschien wel de lelijkste die ik ooit gezien heb!

Stijn_Slayer
Bee Gees hoes, drie keer niets inderdaad. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je op dit album af en toe iets hoort wat naar disco hint.

De plaat kan er mee door, maar dit is gewoon conventionele commercieel gerichte muziek. Weg is de drang naar experimentatie.

avatar van spinout
3,5
Antwerp's Placebo is toch wel experimenteel. Helaas wel. De rest is goed gespeelde easy listening rock.

avatar van philtuper
harm1985 schreef:
De plaat zal best te pruimen zijn... de hoes is misschien wel de lelijkste die ik ooit gezien heb!
Daar heb je een héél groot punt... Dit klinkt een beetje een JJ Cale-achtige sound die ik hier hoor. Luister maar eens naar een nummer als Althea, wat ik trouwens wel een lekker nummer vind. Ben nu Grateful Dead gigantisch aan het (her)ontdekken dankzij de majestueuze tribute box Day of the Dead. Die is zó goed dat ik het originele werk van The Dead ook zeker intensiever wil gaan beluisteren.

avatar van Ducoz
4,0
Vandaag voor weinig op LP kunnen scoren. Hij klinkt toch wel fijn, maar als je dit naast Grateful Dead of Anthem of the Sun legt dan geef je deze natuurlijk een zwiepert en frisbee je hem zo een kilometer weg.

Op zich zelf is dit helemaal geen slechte plaat. De nummers zijn oké en toch niet zo plaat geproduceerd als bijvoorbeeld Terrapin Station (al hoewel die qua song materiaal wel veel beter is). Laat de hoes je niet afschrikken en geef hem een kans. Al zeg ik wel dat deze meer als aanvulling in de collectie geld dan als waardevolle toevoeging.

avatar van Supersid
3,0
Eigenlijk vind ik dit best een ok album. Het is pas als je de groepsnaam er gaat opplakken dat verwachtingen uit het verleden gaan meespelen, dan wordt het inderdaad ineens een ander verhaal. Als ik dat probeer los te laten is dit best een aangenaam plaatje, dus laat ik het los...

Althea is overigens een prima song, zelfs binnen het GD-universum.

Stijn_Slayer
'Althea' is een van de beste Dead-tracks, al zijn er betere live-opnames van. De rest is niet heel verkeerd, maar het ontbreekt hier aan gedrevenheid, uitdaging en een zekere drive naar voren.

avatar van harm1985
3,5
Stijn_Slayer schreef:
'Althea' is een van de beste Dead-tracks, al zijn er betere live-opnames van. De rest is niet heel verkeerd, maar het ontbreekt hier aan gedrevenheid, uitdaging en een zekere drive naar voren.

Op de Long Strange Trip soundtrack staat naar verluid de beste live versie van Althea.

Dit album binnenkort nog maar weer eens de revue laten passeren aangezien ik nog geen stem geen toegekend.

avatar van harm1985
3,5
Prima album van The Dead, ietwat hoog easy listening gehalte. Productie is wat te glad naar mijn smaak, waardoor het net als de rest van de albums na 1977, niet in de buurt komt van live concerten. Feel Like a Stranger eindigt wat abrupt. Alabama Getaway en Althea springen er in positieve zin uit.

avatar van metalfist
Ik heb dit altijd een verschrikkelijke albumcover gevonden, maar blijkbaar is het originele plan niet helemaal uitgevoerd geweest. In een interview met Bob Weir en zijn dochters (die de kledingkeuzes van papa Weir doorheen de jaren bekijken) staat het volgende:
This was the disco era, girls. Saturday Night Fever and all that stuff. This cover was my idea. The record was going to be called Go to Heaven, and when you turned it over, we would be wearing either red suits or these same suits, except all beat up, and it would be “Go to Hell.” We’d be hanging out on some door stoop with empty bottles and all that. But the guys didn’t have the patience to do the back cover. They were like, “Enough. Fuck it. We did the cover!” So all we got was this.
Bob Weir and His Daughters Talk About His Iconic Grateful Dead Looks | GQ

Het maakt de cover er niet lelijker op maar er was dus blijkbaar echt wel over nagedacht

avatar van Ducoz
4,0
Tja, en de eerste zin vangt de essentie. De studioplaten van de Dead waren nooit het succes wat de live shows wel waren.. toch moest er wat verdient worden. Arista wilde ook een verkoopbaar product en de Bee Gees waren hot.. disco was hot.. dan is 1+1=2. Waarschijnlijk had de achterkant ook niet door de keuring gekomen toen.

avatar van harm1985
3,5
Dat abrupte einde van Feel Like a Stranger... zonde. Naar aanleiding van Go to Nassau nog eens beluisterd. Far from Me en Easy to Love You kunnen me nog steeds niet bekoren (zijn ook geschreven door Brent voordat hij bij The Dead kwam), maar verder is dit best een prima album. Maar de studio versies kunnen niet tippen aan de live versie van Go to Nassau. Heeft een erg poppy FM/MOR productie, verder van de identiteit van The Dead kun je niet komen. Kennelijk hoopte Arista op wat hits en airplay.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:07 uur

geplaatst: vandaag om 20:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.