
, klopt.
Uhm..ja, waar te beginnen. Dit album is sowieso 1 van mijn eerste serieuze kennismakingen met hip-hop geweest en toen was ik nog vrij jong. Maar het sloeg al meteen in als een bom. Vandaar dit album altijd al een warm hart toegedragen

.
Maar over het album zelf. Wat P.E. hier doet is nog steeds niet gekopieerd of ook maar een beetje ergens anders te herkennen in de hele hip-hop geschiedenis.
Een volstrekt eigen stijl, die helaas vooral veel mensen opviel vanwege de militante thema's.
Nu is dat ook niet geheel onbelangrijk bij dit album natuurlijk, maar muzikaal is het toch ook behoorlijk indrukwekkend.
Om te beginnen is er natuurlijk Chuck D. die hier rapt of z'n leven er vanaf hangt en ECHT meent wat hij zegt, wat ik niet heel vaak hoor. Zijn zware stem in combinatie met de heftige, confronterende teksten heeft echt impact, meer dan op alle andere P.E. albums ook.
Dan is er de Bomb Squad productie die voor mij ongeevenaard is. Ik viel vooral meteen voor de typische noise-geluiden op dit album, die helaas na dit album vrijwel nergens meer terug te vinden zijn in de hip-hop, met uitzondering van misschien How I could Just kill a Man van Cypress Hill en Poison van The Prodigy (en ongetwijfeld een paar anderen). Die noise -geluiden in combinatie met hip-hop beats zijn gewoon extreem heftig

.
Ik kan goed begrijpen dat het veel mensen irriteert (het zijn natuurlijk nogal a-tonale geluiden (geen idee hoe je dat noemt), maar ik vond het altijd lekker vet en agressief

.
Ook tracks zonder de noise als Black Steel in the Hour of Chaos zijn heerlijk geproduceerd, vette Terminator-X cuts (beetje onderschatte DJ toch wel) en the black man als slave in de penitentiary bustin' out. Tja

.
Om af te sluiten was er natuurlijk ook de hele P.E. mythe van die periode die het allemaal ng wat legendarischer maakt, met het dwepen met Farrakhan, de uzi's op het podium, de eigen lijfwachten SW1, elke respectabele Amerikaan die hen verafschuwde etc.
je had er bij moeten zijn zeg maar

.
Laat ik het hier voorlopig maar bij houden.