menu

Algiers - Algiers (2015)

mijn stem
3,72 (40)
40 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: Matador

  1. Remains (3:05)
  2. Claudette (3:31)
  3. And When You Fall (3:41)
  4. Blood (5:38)
  5. Old Girl (4:24)
  6. Irony. Utility. Pretext. (4:30)
  7. But She Was Not Flying (3:58)
  8. Black Eunuch (3:39)
  9. Games (3:49)
  10. In Parallax (5:41)
  11. Untitled (2:39)
totale tijdsduur: 44:35
zoeken in:
avatar van erwinz
4,0
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Algiers - Algiers - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Hoewel pas aan het eind van het jaar de balans wordt opgemaakt, duikt er zo af en toe een plaat op die ik direct in één van de toekomstige jaarlijstjes wil duwen. Een plaat die wat mij betreft zeker op zal duiken in de lijst met de meest memorabele en bijzondere debuten van 2015 is het debuut van de band Algiers.

Algiers bestaat uit drie muzikanten die elkaar tegen het lijf liepen in Atlanta, Georgia, maar inmiddels vanuit diverse wereldsteden opereren. Het titelloze debuut van de band valt direct op door een even bijzondere als krachtige mix van stijlen.

Het is een mix van stijlen die door iedereen op een andere manier wordt omschreven, maar de omschrijving van AllMusic.com is wat mij betreft de mooiste illustratie van de onmogelijkheid om de muziek van Algiers in een hokje te duwen: “Algiers' sound is rife with references that smear together in a soundscape that reasserts (not recombines) musical traditions in a visceral, militant, spiritual way: the striated post-punk of a Certain Ratio, the agit-prop funk attack of the Pop Group, angular, elastic guitar screes à la Gang of Four, the pulsing industrial crunch of Suicide, the hard psychedelic soul of the Temptations, raw Georgia gospel circa the Elders of Zion, John Lee Hooker's early boogie, and the lonesome wails of chain gangs and field hollers”.

Het is een omschrijving waarvan waarschijnlijk niemand direct chocolade kan maken, maar wanneer je het debuut van Algiers wat beter kent blijkt het ook een omschrijving die wel degelijk hout snijdt.

Zelf hoor ik overigens nog 1001 andere dingen in de muziek van Algiers en dit varieert van Moby en de Fine Young Cannibals tot The Birthday Party en Nina Simone, maar ik vrees dat ik deze hele recensie zou kunnen vullen met namen, zonder dat er ook maar één de lading volledig dekt.

De muziek van Algiers heeft een diepe onderlaag van stokoude blues en gospel. Het is een laag die wordt gedragen door de geweldige vocalen van Franklin James Fisher, die zijn teksten voordraagt als een voodoo-priester.

De soulvolle en bluesy onderlaag van de muziek van Algiers wordt gecombineerd met een nog niet eerder vertoonde mix van stijlen. De muziek van Algiers heeft absoluut wortels in de donkere postpunk van de late jaren 70, maar grijpt ook terug op de industrial van de jaren 80 en 90 of op de muziek die Moby maakte op basis van blues samples.

Het is bijzondere combinatie van invloeden, maar het is ook een combinatie die uitstekend blijkt te werken. De muziek van Algiers is soms sober en soms overvol, maar bijna altijd donker en dreigend. Het is muziek die is gevangen in een productie met ongelooflijk veel diepte en dynamiek. De vocalen van Franklin James Fisher zijn soms heel ver weg en spuwen je niet veel later recht in je gezicht. Hetzelfde geldt voor de soms ontsporende gitaren, de diepe en duistere ritmes (of juist subtiel tikkende ritmeboxen) of het bijzondere tapijt aan elektronica, dat soms inderdaad aan Suicide doet denken.

Algiers maakt ook nog eens muziek waar de urgentie van af spat. Het trio is niet bang voor politieke thema’s en stookt het vuurtje niet alleen in muzikaal opzicht, maar ook in tekstueel opzicht zo nu en dan flink op. Het debuut van Algiers is hierdoor een plaat die flink aankomt. Zeker in het begin kon ik de donkere en intense muziek van de band slechts in kleinere doseringen tot me nemen, maar inmiddels beluister ik de hele plaat als het meesterwerk dat het is.

Algiers maakt het de luisteraar zeker niet makkelijk, maar een ieder die enthousiast opveert bij bevlogen muziek die durft te experimenteren haalt met het debuut van Algiers een hele indrukwekkende plaat in huis. Een plaat die zoals gezegd wel haast moet gaan opduiken in de lijstjes met de meest opzienbarende debuten van 2015. Erwin Zijleman

avatar van Lura
Geweldige tip, erwinz!

het zesde nummer is alvast een regelrechte bom. dat belooft...geef dit aandacht, mensen!

avatar van frolunda
4,0
Klinkt een beetje als Afghan whigs (met een andere zanger) op de gospel toer maar dan wel met een duister randje.Daarnaast zijn er ook flink wat soul en blues invloeden te bespeuren.Dat alles levert een goede en originele sound op wat resulteert in fantastische nummers als Blood en Old girl.Prima band dit Algiers,met een uitstekende zanger die wel me een beetje deed denken aan Pete Wylie van WAH! en een grote belofte voor de toekomst........Grappig overigens dat op het laatste album van Afghan whigs een nummer staat dat Algiers heet.

avatar van Metalhead88
4,0
Ik kwam laatst Remains tegen in een aflevering van The 100. Ik was direct nieuwsgierig. Inmiddels het album besluisterd en het valt me zeker niet tegen. Deze gaat direct mee de auto in. Vooral het nummer Blood gaat door merg en been.

avatar van overmars89
3,5
Algiers doet me een beetje denken aan het lompe Amerikaanse broertje van Young Fathers. Ik weet nog wel dat ik dit album voor het eerst hoorde in de platenzaak in 2015 ergens. Mijn omgeving was hier niet van te spreken. Ik was niet verkocht, maar het bombastische mengelmoes intrigeerde me wel. Nu jaren later weer is geprobeerd.

Ik vind het nog steeds een interessant album. Zeker niet helemaal mijn smaak, maar toch een paar tracks die heel geslaagd zijn. Voor de rest veel interessante ideeen, maar niet alles super uitgevoerd.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:19 uur

geplaatst: vandaag om 13:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.