Vorige week heb ik John Watts live aan het werk gezien, solo (zijn stem en zijn elektrische gitaar luisterend naar de naam Parrot) speelde hij onder meer het gehele
Red Skies over Paradise. Levendig, uptempo, energiek en humoristisch.
Tussen de muziek door deelde hij enkele anekdotes. Dat hij Peter Gabriel met tennis versloeg, over de kortstondige relatie van Gabriel en Sinéad O'Connor waarvan Watts en New Order getuige waren, terwijl zij in hetzelfde studiocomplex aan het werk waren, alsmede de albumtitel die door één van de aanwezigen was verzonnen voor O'Connors nieuwe album, waarop Watts de schuld kreeg van het leveren van een titel die haar niet aanstond. De straf bestond eruit dat hij de volgende dagen niet met de andere gasten mocht dineren...
Belangrijker en net zo amusant was hetgeen hij vertelde over de totstandkoming van
Red Skies over Paradise. Deze werd grotendeels opgenomen in de vijf dagen vóór Kerstmis 1980. Nadat de feestdagen voorbij waren, bleek de geluidsband bruine smurrie af te geven. Inderhaast werd besloten de opnamen nog eenmaal af te spelen en gelijkertijd te kopiëren op een andere band. Deze draaide echter te snel, waardoor het uiteindelijke resultaat hoger klonk dan was opgenomen. Of, zoals Watts een recensent citeerde:
"Monkey vocals on helium".
Dat geldt overigens niet voor
Marliese en
Song and Dance Brigade, die ná de feestdagen werden opgenomen, aldus Watts.
Bij het concert kocht ik
Red Skies Over Paradise - The Berlin Sessions en
Fischer-Z solo Live. Daarover binnenkort meer.
Morgen is hij nog in Den Haag te zien, daarna volgen vier data in Vlaanderen. Aanrader!