Terwijl deze momenteel draait op mijn platenspeler schrijf ik dit bericht.
Sinds ik Closure/Continuation van Porcupine Tree via deze website heb leren kennen (waarvoor ik eeuwig dankbaar ben!

) ben ik verknocht geraakt aan deze band en daarna ook aan Steven Wilson zelf. Mán, wat een discografie hebben zij en wat een alleskunner is hij zeg! Ongelofelijk hoe tof ik hem en zijn werk vindt, en daarnaast vind ik de man zelf ook erg sympathiek. Ik luister en kijk graag naar zijn talloze interviews, meningen, maar ook zijn podcast met Tim Bowness; The Album Years vind ik zeer leuk en interessant. Het is dan ook écht een muziekliefhebber en dat hoor je!
Dit album heb ik gaandeweg ook beluisterd (mede vanwege de hele hoge score hier op MusicMeter) en ook dit album is een schot in de roos! Wat een vakmanschap, wat een vernuft, wat een mengeling van stijlen, tempo's en sfeer. Prachtig hoe hij dit allemaal neerzet, samen met een aantal topmuzikanten, met wie hij veel samenwerkt, zoals Guthrie Govan (gitarist, o.a.) en Theo Travis (fluitist, o.a.), maar ook de stem van Ninet Tayeb vind ik zeer aangenaam en goed passen bij veel van zijn muziek!
Hand.Cannot.Erase zelf is toch wel een van mijn favoriete nummers. Deze vind ik gewoonweg erg lekker, vooral vanwege het refrein. Misschien wel een beetje te eenvoudig qua opbouw (couplet-refrein-couplet, etc.), maar daarom niet minder fijn. Daarnaast is het gesproken gedeelte in Perfect Life erg mooi passend en geeft het een bepaalde sfeer neer die erg aangenaam is. 'Listening to This Mortal Coil and Dead Can Dance.' Bands die Steven Wilson zelf ook érg goed vindt. Routine is dan weer een mooi voorbeeld van progressieve rock met zijn vele tempo wisselingen en brede pallet aan verschillende instrumenten. Home Invasion begint hard met stuwende gitaren en drums en wordt vervolgd door het gebruik van het Hammond orgel werk van Adam Holzman (die dat op de hele plaat doet) en laat het zo voelen als een echt jaren 70 stuk (welk gevoel ik regelmatig heb tijdens dit album). Desondanks dat er veel jaren 70 invloeden op dit album zitten (maar niet zoveel als op het eveneens geweldige The Raven That Refused To Sing And Other Stories), zijn er ook genoeg andere geluiden die ervoor zorgen dat het ook een hedendaagse sfeer ademt. Bijzonder hoe Steven Wilson dat toch vaker doet...
Daarbij vraag ik me ook meermaals af; is dit een conceptalbum? Ik kan er zelf niet helemaal de juiste conclusie aan verbinden, maar het voelt in ieder geval wel als een conceptalbum, wat ik dan weer erg interessant en goed vind. Maar weer verder naar de muziek! Op Regret #9 gaat Adam Holzman weer lekker los op z'n Moog (als ik het goed hoor en weet, zo niet, dan in ieder geval op z'n toetsen). Wát is dat lekker zeg!

Vervolgens komt het gitaarwerk van Guthrie Govan erachteraan om het tot een fantastisch geheel te maken! Hulde! Een van mijn favorieten van het album. Terwijl ik dit type besef ik me dat ik het drumwerk van dit album nog helemaal niet benoemd heb... Mijn fout! Op bijna het gehele album (alleen op Happy Returns niet) klinkt het drumwerk van Marco Minneman en dit doet hij fantastisch. Het had zo van Gavin Harrison kúnnen zijn. Soms ondersteunend en dienend, maar vaak erg bijzonder en lekker ruig.
Transience is een welkome en vaker typisch Porcupine Tree / Steven Wilson lied dat rustig maar oh zo mooi voortkabbelt. Een welkom rustpunt, maar absoluut op een goede manier. Ancestral bouwt heerlijk op met dat rustige begin, waarna de fluit van Theo Travis erbij komt en het daarna goed losgaat met de achtergrondzang erbij en het wederom heerlijke gitaarwerk van Guthrie Govan. Na een rustig middenstuk gaat het daarna weer harder verder met vette drums en gitaren, ondersteund door een orkest op de achtergrond! Mooi om steeds die verschillende tempowisselingen te horen in dit lied! Happy Returns begint wederom erg rustig en heeft een mooie opbouw en sfeer. Steven Wilson zingt niet vaak op die album, maar als hij dat doet, doet hij dat goed. Ik lees hier op MusicMeter dat er best wat mensen zijn die niet zo houden van zijn stem, maar ik ben wel een fan van zijn stem en vindt 'm erg mooi passen bij zijn muziek. Mooi en knap hoe hij best verschillende nummers kan maken op andere albums, maar ook binnen één album. Zet het ruige einde van het vorige nummer af tegen Happy Returns en het lijkt deels wel of we luisteren naar een andere artiest. Erg tof hoe hij zoveel verschillende stijlen en invloeden mengt tot iets wat hij mooi vindt. Hulde hiervoor! De compositie van Happy Returns vind ik érg mooi en goed! Begeleidt door een akoestische gitaar en piano, volgt mooie achtergrondzang (door een schoolkoor), toetsen en subtiel drum- en gitaarwerk. Welke eindigt in de mooie rustige klanken van Ascendent Here On... Wat een mooie en rustige afsluiter van dit tópalbum!
Deze plaat is een meesterwerk en groeit nog steeds bij me. Momenteel staat hij echter nog nét niet in mijn persoonlijke top 10, maar wie weet wat de toekomst brengt! Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat ik kennis heb mogen maken met het meesterbrein Steven Wilson!
