menu

George Gershwin - Porgy and Bess (1959)

mijn stem
3,71 (21)
21 stemmen

Verenigde Staten
Score
Label: Columbia

  1. Overture (5:27)
  2. Summertime (2:45)
  3. A Woman Is a Sometime Thing (2:04)
  4. The Wake (3:06)
  5. My Man's Gone Now (4:30)
  6. I Got Plenty O' Nuttin' (3:15)
  7. Bess, You Is My Woman Now (5:17)
  8. Morning; Catfish Row (1:40)
  9. Oh, I Can't Sit Down (2:09)
  10. It Ain't Necessarily So (3:12)
  11. I Ain't Got No Shame (1:25)
  12. What You Want with Bess? (2:14)
  13. Street Cries (2:32)
  14. I Loves You, Porgy (3:31)
  15. A Red-Headed Woman (1:15)
  16. Clara, Clara (2:19)
  17. There's a Boat That's Leavin' Soon for New York (2:22)
  18. Bess, Oh, Where's My Bess? (2:38)
  19. I'm on My Way (1:48)
totale tijdsduur: 53:29
zoeken in:
avatar van sq
4,0
sq
De MuMe-crew heeft van de artiest George Gershwin gemaakt, en dat is natuurlijk ook zo, want hij is de componist natuurlijk (ik had aanvankelijk gekozen voor de arrangeur). Dan toch maar gemeld dat de film waar het hier om gaat nergens meer te zien is vanwege het feit dat de Gershwin dit zelf heeft tegengehouden omwille van de beperkte artiestieke meerwaarde ten opzichte van de eerdere uitvoeringen. Rondom de score zelf zijn er ook nog concessies gedaan; omwille van rechten werden enkele zangers en zangeressen uit de film vervangen. Ik kan het niet beoordelen of dat erg is want ik heb de film nooit gezien.

Neemt allemaal niet weg dat de 'Summertime' van dit album een voortreffelijke uitvoering is van dit aan iedereen bekende nummer.

avatar van Jan Wessels
5,0
Onlangs de elpee gekregen (uit 1963 alweer) van een buurman. Vroeger op tape gehad. Dit is één van mijn favoriete albums. Gershwin heeft zich helemaal verdiept in de levensstijl (en spraak) van de zwarte katoenarbeiders. Een opera met negers in de hoofdrol. In de jaren 30 was dat ongekend. Ook de combinatie van klassiek, jazz en een beetje blues was uniek.
De overture is wonderschoon, Summertime wereldbekend evenals I've got plenty o nuttin' (but nuttin' is plenty for me). De echte pareltjes zijn echter Bess, you is my woman now en I loves you Porgy (geen spelfouten=negro-slang).

Deze elpee laat overigens maar een deel van de hele opera horen. Absolute aanrader voor iedereen die verder wil kijken dan rock/pop/metal/R&B/hiphop.

avatar van Kronos
3,0
Zonet voor een halve euro op vinyl gekocht.

avatar van Darkzone
4,0
Pasgeleden deze lp voor een euro bij de kringloop in Papendrecht gevonden. Maar wat nog mooier is, dat vandaag bij mijn kringloop in Spijkenisse de 3-lp box in de uitverkooobakken lag voor 25 cent!! Uitgebracht door Odyssey (Columbia/CBS) en geproduceerd door Goddard Lieberson. Het gaat om een ex-rental van een Rotterdamse bieb, maar de lp's zien er prima uit en zelfs de vier pagina's tellende inlegvel met achtergrond info, ziet er nog prima uit. Jaartal van deze release kan ik helaas niet vinden.
Maar dat het een prima release is, is duidelijk. Beter dan deze versie hier.

avatar van Supersid
3,0
Kronos schreef:
Zonet voor een halve euro op vinyl gekocht.


Jawadde, ik heb het dubbele moeten afleggen!

avatar van Kronos
3,0
Hopelijk is die van jou dan dubbel zo goed.

avatar van jorro
Er zijn inmiddels ontelbare versies van dit spektakelstuk verschenen. Ook in 1959 zijn er al meerdere versies op de markt.
De original soundtrack (en of deze dat is kan ik niet met zekerheid zeggen) komt op 4 oktober 1959 de UK albumchart binnen op positie 10, staat 12 weken in de lijst en haalt maximaal plaats 7.
ik vind het fijn om zo nu en dan weer eens te beluisteren.

avatar van Jan Wessels
5,0
Intussen heb ik een paar jaar geleden de originele CD kunnen kopen via Marktplaats. Nu de oudere generatie uitdooft verdwijnen hun (klassieke) CD's naar MP of de kringloop.
Deze Duitse persing komt uit 1989 volgens het inlegvel, waar verder dan de tracks geen enkele andere informatie op staat. Maar verder niets te mopperen, de geluidskwaliteit is helemaal goed (in tegenstelling tot een andere versie die ik bezit waarbij ze gewoon de vinylversie op een cd hebben gezet inclusief tikken en ruis ).

Ondertussen al wat andere versies gehoord maar dit blijft voor mij de mooiste uitvoering.

avatar van BoyOnHeavenHill
5,0
Ik had vroeger de elpee op een cassettebandje, en nu heb ik de Duitse CBS-CD daarvan (uit 1989) die misschien niet perfect is maar voor mij prima voldoet. Ook ik heb de film nog nooit gezien; op amazon.nl staan wel een paar exemplaren van een DVD, maar als daarbij staat dat het "geen digitale kwaliteit" is zal het wel gaan om een gedigitaliseerde VHS-registratie, dus daar waag ik me niet aan. Ik kan het verhaal dus ook nauwelijks volgen, want zelfs met de wikipedia-samenvatting ernaast gebeurt er qua plot meer dan ik op deze CD terug kan vinden, maar de muziek is sterk genoeg om er ook zónder te weten wat er precies gebeurt van te genieten.
        Met opera-stemmen heb ik normaal flink wat moeite (al dat onnatuurlijke gegalm met stemmen zoals je die buiten het operagebouw nooit hoort), maar bij Porgy and Bess heb ik daar eigenlijk nauwelijks last van, ook omdat het hier niet gaat om overspannen aria's maar om melodieuze en pakkende liedjes die ook decennia later nog hun zeggingskracht hebben behouden. (Inderdaad, hier spreekt de pop- en rock-liefhebber bij wie de klassieke muziek nooit is aangeslagen, een héél enkele uitzondering daargelaten.) Leuk ook dat die nummers jaren later nog opduiken: It ain't necessarily so hoorde ik voor het eerst bij de Moody Blues (Mk. 1), My man's gone now leerde ik kennen via (het andere uiterste) The Las Vegas story van The Gun Club, en van Summertime zijn inmiddels zó veel versies verschenen dat Paul Groenendijk en Jimmy Tigges er in 1994 een heel boek aan konden wijden: Summertime. Moed gevraagd bij de 834ste versie. (Voor mij blijft de rustige versie van Sam Cooke het mooiste.)
        Prachtige muziek, maar ook leuke teksten. Ik ben zelf nog altijd verbaasd over It ain't necessarily so, dat weliswaar gezongen wordt door de infame Sportin' Life zodat de kijker/luisteraar de uitgedragen boodschap niet serieus hoefde te nemen, maar zijn scepticisme c.q. atheïsme wordt toch met wel èrg veel bravoure gepresenteerd. En de aanlokkelijkheid van zijn standpunt krijgt nog een extra dimensie van verleidelijkheid door de hilarische rijmschema's van Ira Gershwin in de tweede en derde regels van elk couplet:

It ain't necessarily so
The things that you're liable
To read in the Bible
It ain't necessarily so

Little David was small but oh my...
He fought big Goliath
Who laid down and dieth
Little David was small but oh my!

Oh Jonah, he lived in a whale
He made his home
In that fish's abdomen (home in/abdomen, mijn persoonlijke favoriet)
Oh Jonah, he lived in a whale

It ain't necessarily so
They tell all the chillun
The Devil's a villain
It ain't necessarily so

I takes the Gospel
Whenever it's pos'ble
But with a grain of salt

Methusaleh lived nine hundred years
But who calls that livin'
When no gal will give in
To no man what is nine hundred years?

Prachtig hoe de broers hier samenwerkten, en het resultaat is nog altijd indrukwekkend, zelfs in deze sterk gecomprimeerde vorm. Sistah!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:58 uur

geplaatst: vandaag om 19:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.