Negen weken op nummer 1 in de Amerikaanse albumlijst – ja, dat kan ik me wel voorstellen. Toegegeven, ik moet me even niet storen aan die drie op Creedence-platen wel vaker voorkomende onbenullige vullertjes die samen gelukkig slechts 6'40 duren (
Ooby dooby,
My baby left me en
Travelin' band – ja, ik weet dat dat laatste nummer een grote hit was, maar het blijft toch gewoon een flauw en veel te gehaast standaard-rock & roll-schemaatje in mijn oren). Wat daarbuiten overblijft zijn 36 minuten van, zoals dat zo mooi heet, een staalkaart van het kunnen van deze band, met ontspannen rock & roll (
Before you accuse me), psychedelische countrypop (
Lookin' out my back door), een benauwende moerasrocker die laat zien hoe je een nummer met maar één akkoord toch gigantisch spannend kan houden (
Run through the jungle), briesende rock (
Up around the bend), een donker nummer met de lichtste jangle-gitaar die je je maar kunt voorstellen (
Who'll stop the rain), een bluesy workout (
I heard it through the grapevine), een lofzang op hoe het melancholische verlangen om te zwerven soms hand-in-hand met het verlangen naar thuis kan gaan (
Long as I can see the light), en (mijn persoonlijke favoriet, zoals van wel meer gebruikers hier) een opener met een instrumentaal gitaarstuk van vier minuten dat ook tien minuten had mogen duren. Zeer afwisselend, maar met als constanten de hoge kwaliteit, de strakke helderheid van de sound, en die enorme stem, één van de krachtigste en meest expressieve uit de pop/rock-geschiedenis wat mij betreft (dat "Yeah! Yeah! Yeah!
Oh yeah!" van de plaatafsluiter, koude rillingen).
Green River is mij nog net iets dierbaarder, maar
Cosmo's factory is denk ik wel het ultieme Creedence-statement.
Het nummer dat mij als jongetje voor deze band liet vallen was
Up around the bend: "kijk, dát is nou nog eens een ruig nummer!" Pas toen ik mijn plaatjes (in dit geval een Duitse vinylpersing van
Cosmo's factory) niet meer via een mono-radio als versterker maar op een echte stereo-pick-up afspeelde hoorde ik dat er al die tijd in het instrumentale gedeelte een gitaarsolo verborgen had gezeten.
