Jaaaaaa, ik ga hier toch wel effe nog wat keet komen schoppen vooraleer m'n bedje te vervoegen, vrees ik zo.
Dit, beste mensen, dit... dit is een heerlijke plaat. Neen, niet saai, neen, niet mat, neen, niet plat. Ja, teder, ja, contemplerend ( of hoe je dat ook zegt in de Nederlandsche taal ), ja, rijp.
U neme deze CD, u steke deze in uw CD speler, en u drukke op de knop "Play"; die met dat naar rechts wijzende driehoekje, inderdaad. Vervolgens verplaatst u uw hand naar de volume controlerende entiteit op uw versterker, om aldus vervolgens deze laatste een stevige boost te geven, ongeacht het niveau waarop deze al ingesteld stond. Dan, tot slot, begeeft u zich op de Sweet Spot van uw installatie, om aldaar comfortabel het volgende uurtje van uw leven te spenderen. Het spreekt voor zich dat u de hele tijd uw ogen gesloten houdt, en bij voorkeur zo lang mogelijk uw adem inhoudt. Een uur zou ideaal zijn, maar forceer u zeker niet...
U zal merken dat een zacht, kalm opzwellend en terloops dikker en gevulder wordend geluidtapijtje zich, al vliegend door uw huiskamer, begeeft richting uwer trommelvliezen. Het fluistert, het streelt, het neemt een klein penseeltje en een uitgebreid kleurenpallet om vervolgens de wondermooiste taferelen op uw gehoororgaan te schilderen. Dames en Heren, u ervaart momenteel de geneugdes die het nummer "Out Of This World" u procureren. DIt is één van de mooiste Cure nummers ooit. Dit is één van de mooiste teksten ooit. Dit is mooi, punt. EVANSHEWSON, u vroeg gedenkwaardige songs? Nummer 1 op deze CD is er al één, en nog niet van het kleinste formaat. Het nummer duurt tegen de 7 minuten, en toch is dat nog steeds veel te kort. Maar zoals het nummer zelf zegt: "We always have to go back to real lives.".
Ik geef toe dat ik "Watching Me Fall" ook wel vaak durf te skippen. Niet omdat ik dit een slecht nummer vind, maar... ik weet niet goed... Het staat daar met z'n meer dan 11 minuten precies niet helemaal op z'n plaats, zo vroeg op de tracklist. Bovendien heeft dit nummer ook het minste te vertellen. Een beetje ironisch dat ze dit dan ook het langste rekken. Het duurde overigens een aantal jaar eer ik door had dat de tekst bij dit nummer een scene beschrijft uit de film "American Psycho". Eigenlijk is dit porno, no joke, alleen verdoken onder dubbelzinnig- en wazigheden.
Maakt niet uit, we belanden aan bij "Where The Birds Always Sing". Wederom, een pareltje van een tekst, zo fragiel, zulk een opeenvolging van zorgvuldig gewikt en gewogen woorden. En dan de muziek erbij... Die achtergrondgeluidjes! Dat wandtapijt dat geschilderd wordt! Orbit, hoe kan je zeggen dat dit matig geschreven ende gecomponeerd is man?! DIT... IS... PRACHTIG!

En de hele CD blijft dit ook, tot en met de laatste seconde van "Bloodflowers", de titeltrack. Het enige iets mindere nummer dat we onderweg nog tegenkomen is "39". Wederom, goede tekst, maar de compositie ligt me iets minder. "Iets minder" wil zeggen dat het nog steeds geweldig goed is, alleen... "iets minder". Luisteren we daarentegen nog eens naar een nummer als "There Is No If...", dan krijgen we spontaan weer natte oogjes. Al kan dat ook wegens persoonljike associaties zijn... Desalniettemin is dit gewoon een typisch fout aflopend liefdesnummer, wederom erg mooi geschreven, zoals alleen Zijne Hoogheid Robert Smith dat kan.
Dat de productie wat aan de matte, fletse kant wordt bevonden kan ik begrijpen, maar niet beamen. Als ik moet kiezen tussen de sound van deze Bloodflowers, of die van zijn opvolger, dan moet ik daar niet lang over twijfelen! Neen hoor, geef mij dit maar, waar Robert's s'en weer lekker van links naar rechts worden ge-double-delayed, met een feedback van om en bij de 95%. En wederom een stevige overdosis reverb, en een flanger die zodanig op en neer wiebeld dat je het gevoel hebt op een schommel te zitten. Heerlijk. Bovendien wordt Simon's wondermooie bas hier lekker op de voorgrond geplaatst, daar waar ie op "The Cure" ergens onder het tapijt wordt geveegd. Kijk, om effe off-topic te gaan, ik kan dat dus maar niet snappen hé. "The Cure", geproduced door Ross Robinson, de man die Fieldy's bas op Korn's 2 eerste CD's zo lekker luid zette, en dan Simon wegmoffelen? Dat vergeef ik hem nooit... Soit, de sound van Bloodflowers dus... Alles klinkt hier lekker als een dikke koek; zelfs de drums verzuipen in het atmosfeer-orgasme. Ik ben het er volstrekt mee eens dat dit absoluut, in de verste verte niet, geen productie hoogstandje is, maar flets of mat kan ik het ook niet noemen. Deze plaat klinkt zoals ze wouden dat ie klinkt: zoals ik al eerder zie; contemplerend. Alleen vind ik dat woord zo vreselijk raar klinken, en kan ik maar niet op een deftiger Nederlands woord komen. Iemand?
Ik zou nog een tijdje kunnen doorgaan, maar ik vermoed dat u, waarde lezer die het zover heeft volgehouden, al wel begrepen heeft dat mijn hartje wel eens een beat durft te skippen bij het beluisteren van dit album.
Een dikke 4,5* krijgt ie van mij. Die laatste halve krijg ik er ook niet aan kwijt; even goed als "Faith", "Disintegration","Pornography" en dergelijke, kan ik hem ook niet bevinden. Maar deze CD heeft wel een eigen sfeertje, bouwt een eigen wereldje op. Het kabbelt allemaal rustig voort, ongehaast, maar niet saai, niet leeg, en zeker niet ongeïnspireerd.