Als Vlissingse Zeeuw heb ik wat met Bløf (moet wel, natuurlijk

). Leren kennen via een cassettebandje, de presentatie van ' Naakt..' in het Arsenaal, het eerste optreden met Götte in de Parel in Domburg, verrassende optredens op Koninginnedag in Koudekerke. De presentatie van Blauwe Ruis in Paradiso..
Ik ben mee gegaan tot Umoja en daarna afgehaakt. Herhalingen en ergens (en dat klinkt wel zeer provinciaal, ik weet het) niet meer het oude gevoel dat, als ik met de auto over bv een Schouwen Duiveland reed, het Zeeuwse gevoel van vriendschap als in 'Rijden door de nacht' beleefde..
En het is mooi hoor om het gevoel van 'Vlissingen ademt zwaar en moedeloos vannacht' te beleven als je 's nachts om 03.00 vanaf het Bellamypark naar de Boulevard loopt en de zee hoort ruisen..
En Nee !! Ik ben niet van 'Bløf moet van ons Zeeuwen bluuven'. Juist leuk dat zo'n band landelijk doorbrak. We waren trots hier, duimden allemaal bij "Liefs uit Londen' dat heel NL zou kennis maken met deze muzikale parel. Ik bedoel, van een professionele voetbalclub moeten we het hier niet hebben..
En dan nu dit album.
Ik lees links en rechts - Ernst Jan Rozendaal / Musician - de overeenkomsten met Coldplay en U2 (het werd een aantal jaren geleden al eerder vastgesteld dat als Bløf uit de USA of het VK kwam dat ze, wereldwijd, zeer groot zouden zijn geworden), maar dat heb ik bij dit album dus een stuk minder. Ik vind dit album meer inspiratie hebben dan alle 6 laatste albums van U2 en Coldplay bij elkaar..
De link van 'Aan/Uit' met Elbow is duidelijk. Pas geleden gaven de mannen bij DWDD al aan dat ze deze prachtige Britse band zeer waarderen.
Er zitten behoorlijk sterke nummers tussen. Ik vind bv de opbouw van 'Langzaam Lief' zeer sterk en het gebruik van de lage en hoge zangstem zeer mooi. En deze opbouw herken ik in meerdere nummers. Een 'Tijd Drijft' is de oude Bløf met nieuwe elementen. Dat is knap gedaan.
Mindere nummers ? Natuurlijk. En dat komt, IMO, doordat je als muzikant altijd terug 'valt' in de dingen die je zelf mooi vindt. En die ken ik ondertussen wel bij Bløf. En ik ben, eerlijk gezegd, geen fan van de achtergrondzang van Norman Bonink. Prima drummer verder !
Jakobsen blijf ik een eerlijke zanger vinden, maar als gitarist (vooral live) heb ik hem nog hoger zitten. Dat Bas Kennis hier ook meer gitaar speelt 'hoor' ik zelf niet zo goed, ik hoor juist meer synths.
De teksten van Slager hier heb ik nog steeds niet echt beluisterd. Maar die gozer moet een fantastische vrouw hebben die hem scherp onder haar hoede houdt.. Maar sinds ik ooit 'het verhaal' achter de regel 'Een plastic vlinder in je haar' heb gehoord, beluister ik zijn teksten wat anders.
Maar het mooiste blijf ik zijn 'Zierikzeese' drankteksten vinden. Wat dat betreft mag er, van mij, altijd een 'Laatste Ronde' op elk album komen.
Ik denk dat dit album gerust een tijd door veel mensen beluisterd zal worden en dat het nog dieper binnen komt als je verliefd bent - of een heftige relatie - want daar is, tekstueel gezien, deze band zeer sterk in.
Maar ergens blijf ik bij de stelling die ik al eerder postte bij dit album: "Soms lijkt het wel alsof de band alleen muzikaal en tekstueel getriggerd wordt bij bepaalde 'heftige' belevingen" en "Ik gun het de heren niet, maar de luisteraars wel....."
Maar dit album is het waard om heerlijk van te genieten, af en toe hard mee te bleren of met je koptelefoon op je hoofd diep in weg te zinken. En ja, Hats off !
En toch verlang ik soms stiekem naar een achteraf donkerbruin kroegje op Walcheren, ruikend naar sigarettenrook, verschraald bier en al luisterend naar een opkomend 'Een dag op de grens'.. En daarna heerlijk, in het holst van de nacht, aangeschoten op de fiets - met een vol Zeeuws gevoel door deze wereldband - terug naar huis terwijl de vuurtorens hun lichten over onze eilanden doen schijnen..