P. de Clown schreef:
Het was ook wel een nieuw geluid voor Michael Jackson.
Eigenlijk deed hij een beetje zusje Janet na met haar Jimmy Jam en Terry Lewis geluid, al schakelde Michael daar Teddy Riley voor in.
Ik vond deze nummers wel leuk klinken, maar ik was dan ook nogal in de swing beat van Bobby Brown en de andere New Edition leden.
Ik had hier een score van 3,0* staan en vraag mij verbijsterd af waarom? Mogelijk was ik afgeleid door de 'affaires' van Michael Jackson, maar het gaat uiteindelijk toch om de muziek.
Ik ben opgegroeid met Off The Wall en Thriller, vond Bad helemaal niet slecht (de Bad tour in de Kuip was geweldig) en Dangerous op hetzelfde niveau van Bad. Alleen was Dangerous met een vernieuwde sound wat origineler dan Bad, wat deels in het verlengde van Thriller ligt.
Nu ik 'm terug hoor, valt mij op wat een Dance cd dit eigenlijk is. Er staat hier Pop als genre, maar een aantal tracks zijn eigenlijk Dance trax: en dat maakte MJ natuurlijk ook met Off The Wall, toen was het een disco-achtige sound. Kortom, hij gaat met zijn tijd mee op dit album Dangerous. Ik vind de vergelijking met het genre Swing Beat uit de jaren 90 van P. de Clown treffend. Je hoort inderdaad wat Bobby Brown. Alleen is dit veel beter.
De rock en de gitaar van Thriller (Beat It), toen met Eddie van Halen, komt nu terug met Slash, de gitarist van Guns 'n Roses (het briljante Give in to Me). Wat minder funky dan anders, meer dancebeats dit keer (dat is het 'nieuwe' in de Dangerous sound). Genoeg soul in de muziek. En een aantal sterke en een aantal 'lekkere' nummers. Een typische Michael Jackson cocktail, met wat duidelijke vernieuwingen erin, die zeer te pruimen is.
Ik ben het met rkdev eens, dat (mede) door de tandem Who Is It en Give in to Me dit album boven de 4,0* van een goed album uitstijgt. En laten we het fantastische koor 2 minuten lang aan het begin van Will You Be There niet vergeten (heel hard draaien: mooi is dat! Hallelujah

).