'Zo tenenkrommend middelmatig is dit album niet eens,' aldus luidden de gedachtewolkjes, zwevende boven mijn hoofd. Daar zit ik dan, voor m'n computertje, luisterend naar het debuutplaatje van een bandje dat ik een tijd terug zeer, zeer straf vond. Natuurlijk kende ik Pablo Honey al, maar omdat Pablo Honey net zo goed elk ander gitaarplaatje uit het begin van de jaren '90 had kunnen zijn - wat op zich best ironisch is, met al die alternatieve pubers die zichzelf proberen te onderscheiden van de rest van de wereld door maar naar Radiohead te luisteren (...zoals elke andere alternatieve puber, doch dit terzijde) - besloot ik haar bestaan slechts op zon- en feestdagen te erkennen. En vandaag is het een woensdag; jottem.
'Geef toe, Karl, You is toch best wel een leuk liedje?' vraagt een van mijn gedachtenwolkjes aan me. En ja, ik vrees dat ik 'm nog gelijk moet geven ook: You weet mijn rechtervoet prima in beroering te brengen.
Helaas kan dit niet gezegd worden van Creep. Doch ook hier geldt: 'Karl, zo uitzonderlijk slecht kun je dit toch niet noemen?' En inderdaad: zo afgrijselijk als in mijn herinnering is Creep niet. Goed, de tekst is walgelijk zelfmedelijdend en erg verheffend is de melodie ook niet, maar geheel tegen de verwachtingen in begonnen mijn oren niet spontaan te bloeden en viel mijn achterste kies aan de rechterkant van mijn mond ook niet uit, dus al met al valt dit allemaal nog best mee.
Via het onopvallende bakje lawaai dat zich How Do You? noemt gaan we naar het hoogtepunt van Pablo Honey: Stop Whispering. Verrek, dit klinkt zowaar plezierig; afgezien van die belachelijke tekst natuurlijk. Hou op met fluisteren? Oké...
Thinking About You was in mijn herinnering toch ook wel een leuk liedje - althans, dit is wat een gedachtewolkje mij vertelt -, doch blijkt bij herbeluistering flink tegen te vallen. Ik bedoel, op zich is het niet belachelijk slecht, maar... het beeld van een langharige, geblondeerde Thom Yorke die in het donker in zijn bed aan zijn fluit zit te lurken - gezien de rest van de teksten op dit album, waarschijnlijk jankend - vervult me toch met een zekere afkeer. Aldus moet ik tot de conclusie komen dat - daar ik de tekst zoveel mogelijk probeer te negeren - Thinking About You een 'gewoon' middelmatig nummerke is.
Anyone Can Play Guitar? Nou, ik niet. Wel leuke coupletjes, overigens; jammer van dat vervelende reffreintje.
'Zo tenenkrommend middelmatig is dit album niet eens,' klonk mijn gedachtewolkje op dit moment, halverwege het album. Tot mijn grote tevredenheid moest ik zelfs concluderen dat ik naar vrij aangename - inwisselbare, doch aangename - muziek heb zitten luisteren. Maar dan...
...gaat het mis. Ripcord is onopvallend en nietszeggend. Vegetable is vrij aardig, al hou ik niet van die uitzonderlijk puberale 'ik ben verdeurie geen nummer, meneer!'-tekst.
Prove Yourself lijkt wel een variatie op Vegetable; eveneens met een uitzonderlijk puberale 'ik wil verdeurie dood, meneer!'-tekst (goddank voor dat zoetsappige reffrein, waarin de overige bandleden onze langharige, geblondeerde lieverd Thom Yorke moed inspreken door hem te vertellen dat hij... zichzelf moet bewijzen?).
I Can't kan tien seconden lang boeien; vanaf daar klinkt het opnieuw als een variatie op voorgaande nummers en ook Lurgee weet niet te blijven hangen.
Blow Out... tja, dat zal het einde dan wel zijn. Ook deze is weinig opvallend, wat teleurstellend is en een teleurstellende smaak achterlaat in mijn mond.
Pablo Honey is een plaat die met een meetikkende rechtervoet begon en eindigde met het volgende gedachtewolkje:
'Octo: "Als mensen interessant willen lijken, praten ze gewoon hard, toch?"
Plankton: "Correct!"
Octo: "Dus als wij gewoon hard genoeg spelen..."'
Verwijzingen naar Spongebob Squarepants laten mij nimmer in de steek.
3,0*