Door bovenstaande bericht ging ik even twijfelen. Dames eruit, blazers erin? Ja, dat klopt én er kwam nóg een groepslid bij: mevrouw Anne Martin, voorheen zangeres bij
Deaf School dat drie albums uitbracht. Dat verklaart waarom ik op diverse nummers vrouwelijke leadzang hoor.
Opgenomen in de befaamde Rockfield Studios in Wales, gemixt in de Hilversumse Wisseloord Studios. Dat leidde evenwel niet tot groot succes, al herinner ik me dat Gruppo Sportivo het onverminderd goed deed in het clubcircuit.
Na het plotselinge einde van Gruppo Sportivo in 1979, daarmee het succes van single
Sleeping Bag smorend (aldus mijn herinnering, of dat werkelijk zo was?) volgde datzelfde jaar een soloproject van Hans Vandenburg: het plezante maar minder succesvolle
The Buddy Odor Stop.
Toen de Haagse groep in juli 1980 terugkeerde, was het momentum van de groep kennelijk voorbij. Op deze doorstart staan diverse nummers met hitpotentieel, toch blijft
Sleeping Bag tot op de dag van vandaag hun laatste hit.
Ik hoor desondanks diverse leuke nummers met eigenwijze new wave, dankzij de stem van Vandenburg en diens regelmatig ironische invallen. Allereerst de stevige opener
Don't Count on Me (Hans Vandenburg gaat níet voor u naar Afghanistan!) en de ska van
Goodbye Radio; in beide heeft de blazerssectie een belangrijke rol. Dan volgen twee nummers met Anne Martin bij de microfoon, waarvan vooral
It's Too Late eruit springt. De groep klinkt plotseling Britser dan ooit.
Dan volgt minder werk, inclusief het door Martin gezongen
I Don't Need You. Het swingende instrumentale
The Unusual Soup Recipe Blues duurt nog geen minuut en
Up to Date is een volwaardig, uptempo poplied met de kenmerkende zang van Vandenburg.
Only on Weekends heeft door de blaaspartijen zowaar een vleugje soul, maar melodie en ritme pakken niet.
Met
In Love Again volgt dankzij de toetsen van Peter Calicher weer een nummer in wavesfeer; zijn invloed op het geluid van Gruppo Sportivo is groot. Opgewekte reggae in
Ramona over het einde van een liefde:
"You're my wonder woman and I'm your man of steel, why would we change that, that's how I feel?" Slotlied
What Happened to Romance heeft wel iets weg van hun eerste hit
Rock 'n' Roll, Vandenburg speelt weer de rol van romantische verliezer.
Met
Goodbye Radio,
It's Too Late,
Up to Date en
Ramona hoor ik vier liedjes met hitpotentie. Dit had meer verdiend. Ook leuk is de ontdekking dat de
foto's van de groepsleden werden gemaakt door Anton Corbijn. Als album een brave 7 en dat is eigenlijk te weinig voor deze groep. Daar veranderen de sterke blaaspartijen niets aan.
Mijn reis door de albums achter mijn afspeellijsten met new wave kwam van de Londense pubrockers Eddie & The Hot Rods en
Fish 'n' Chips en ik keer terug naar die stad. Op naar de (post-)punks van Girls at Our Best! en de non-albumsingle
Getting Nowhere Fast, later verschenen op hun
Pleasure.