Ik denk dat Mjuman het over de oma-factor heeft in het werk van OMD.
Een geitenwollen sokken melodie die het knus maakt aan de winterse haard.
Om een goed voorbeeld te krijgen van wat ik bedoel,
moet je eens luisteren naar de melodie in Ohm Sweet Ohm van Kraftwerk.
Kraftwerk - Ohm Sweet Ohm - YouTube
OMD had er ook een handje van weg om met een melodie uit te pakken
die in al zijn ouwbolligheid en wars van rock 'n' roll stemt tot mee neuriën.
Maid of Orleans heeft er last van en Talking Loud and Clear kent er ook wat van.
Ik was blij om te lezen hoe in eerdere commentaren
ArthurDZ en
bikkel2
nummers als The Beginning and the End, The New Stone Age of Sealand ervaren.
Ik kan me erg goed in hun beschrijvingen herkennen.
Van bij hun debuut in 1979 tot in 1982 was OMD helemaal mee
met de vernieuwende richting der synthipop pioniers die in het postpunk landschap
een veel lichtere, melancholische toets lieten horen. In 1983 werd het duo uit Liverpool
ingehaald door Duran Duran, Spandau Ballet, Culture Club en andere Wham!s.
Kleurigheid en hedonisme werden die nieuwe waarden in de pop.
We're living in a world were sex and horror are the new Gods, orakelde Frankie.
Het album Dazzle Ships, dat zich waagde aan een inhoudelijke commentaar
op de zich ontwikkelende technologieën in het decor van de koude oorlog, werd een flop.
OMD bekeerde zich tot de wegwerppop (Junk Culture) en trok het nog een paar jaar als hitgroep.
Ik ben hen wel altijd blijven volgen omdat zij hun plaats kenden in de muziekwereld.
OMD was Depeche Mode niet, geen groep die zich muzikaal zou ontwikkelen, maar de hobby
van twee door elektronische muziek bezeten vrienden die mensen blij maakten met hun songs.
Vandaag zijn Andy en Paul twee krasse opa's van de synthipop
die nog steeds kwistig strooien met de oma factor in hun muziek.