menu

And I'll Scratch Yours (2013)

mijn stem
3,00 (17)
17 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock / Pop
Label: Real World

  1. David Byrne - I Don't Remember (3:39)
  2. Bon Iver - Come Talk to Me (6:17)
  3. Regina Spektor - Blood of Eden (4:39)
  4. Stephin Merritt - Not One of Us (3:49)
  5. Joseph Arthur - Shock the Monkey (5:49)
  6. Randy Newman - Big Time (3:29)
  7. Arcade Fire - Games Without Frontiers (3:22)
  8. Elbow - Mercy Street (5:28)
  9. Brian Eno - Mother of Violence (3:00)
  10. Feist - Don't Give Up (5:28)

    met Timber Timbre

  11. Lou Reed - Solsbury Hill (5:24)
  12. Paul Simon - Biko (4:19)
totale tijdsduur: 54:43
zoeken in:
avatar van musician
bobbee schreef:
@Musician, wat is er tegen Paul Simon? Of zijn versie van Biko?

Wat er tegen Paul Simon is?

Biko is een prachtige anti-apartheidsplaat van de bewogen Peter Gabriel, zo mag ik hem toch wel betitelen, zeker in die tijd. Het nummer is een statement.

Paul Simon doorbrak met zijn opnames voor Graceland de internationale afspraken die waren gemaakt om Zuid Afrika cultureel te boycotten ten tijde van de apartheid.

Dezelfde apartheid, die Steve Biko op schandalige wijze het leven heeft gekost. Geen kritische noot te vinden over de apartheid op Graceland en de culturele boycot omzeilt!

Hoezo, een gotspe dat juist uitgerekend Paul Simon Biko ten gehore mag brengen? Ik geef toe, uiteindelijk is de apartheid afgeschaft (maar niet dankzij Simon) en de tijden zijn veranderd. Maar er blijven wel een paar dingen die not done zijn. En dit vind ik er één van, totdat Paul Simon minimaal eindelijk eens excuses aanbiedt voor het willens en wetens doorbreken van de culturele boycot.

avatar van meneer
Maar beste Musician, als zelfs de heer Gabrielse toestaat om Paul Simon dit nummer te laten 'coveren' dan zegt dat toch ook wel weer wat, niet ?

Of zou Gabriel geen vinger in deze pap/brei hebben gehad ? Misschien ook wel niet.. .

Maar kijk eens gerust naar de film 'Under African Skies' van Paul Simon en zie de culturele benadering van een misschien wel ietwat naïeve muzikant.

avatar van musician
Ja ja. Er is een hoop gedaan om het allemaal te vergoelijken.

Dat neemt niet weg, dat ik het een kwestie van slechte smaak vind dat Simon voor dit nummer is gevraagd. En daarom waag ik het te betwijfelen of Peter Gabriel zich daar ook wel mee heeft bemoeid.

Had het dan gebracht als: Paul Simon komt 23 jaar na de afschaffing alsnog uit de kast als anti apartheid activist. Het is wat aan de late kant, maar alsnog wil hij graag zijn steentje bijdragen. Om te beginnen heeft hij het 33 jaar oude Biko gecoverd. Simon betreurt het omzeilen van de culturele boycot en stopt de helft van de opbrengst van Graceland in een fonds, om nabestaanden van de slachtoffers van de Apartheid te ondersteunen. Hij vraagt zich af wat hij nog meer kan doen.

Dan is het initiatief in ieder geval genomen.

Per slot van rekening blijkt ook Van Agt, bij nadere bestudering van alle stukken, als burger inzake Palestijnse zaken een stuk moediger en mondiger dan toen hij nog premier van Nederland was. Dus een ommekeer is nooit te laat

bobbee
Ik heb me niet verdiept in de waaroms van Simon, misschien heeft hij wel stelling genomen, weet jij het? Maar ook al heeft hij niet politiek stelling genomen, hij wel cultureel stelling genomen. Er zijn maar weinig platen tot de absolute (commercieel en artistiek) top doorgedrongen die zo openlijk een eerbetoon brachten aan de zwarte cultuur. Hij bracht Afrika bij de mensen thuis. En misschien is dat wel meer waard dan een vrijblijvende politieke stellingname, zoals we die wel meer zien van popjongens die hun zonden afkopen door ineens maatschappelijk geëngageerd te worden.

avatar van musician
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.

Paul Simon wist heel goed van de culturele boycot en wist dus ook heel goed hoe hij daar mee moest omgaan.

Daar valt niet onder een cd-tje voor eigen gewin, opgenomen met de onderdrukte Afrikaanse bevolking. En al helemaal niet, nota bene, als een eerbetoon daaraan. Hoezo, hij bracht Afrika bij ons thuis? Met de actualiteit van de jaren '30?

Als hij het goed met ze voor had, had hij zich duidelijk uitgesproken ten tijde van de Apartheid en uiteraard in de teksten van zijn albums.
Dat heeft hij nadrukkelijk niet gedaan.

Die culturele boycot was er niet voor niets. In die tijd konden we dagelijks de onmenselijkheid van het regime aanschouwen, dat hoef ik toch niet allemaal nog weer eens naar boven te halen?

Het was niet voor niets dat Peter Gabriel Biko schreef, het was een verschrikkelijke periode en alleen sancties tegen Zuid-Afrika hadden nog enig effect. De steun voor strafmaatregelen was wereldwijd.
Hier de video van de United Artists against Apartheid, waar Paul Simon ook deel van had mogen uitmaken:

Sun city

Hier onder Peter Gabriels Biko voor de film Cry Freedom, live uit 1987 met toelichting van Peter Gabriel. We kunnen niet zeggen dat het er niet hard aan toe ging in die tijd.

Biko

Waar was Paul Simon toen Peter Gabriel met zijn Biko op de barricades stond?

bobbee
'Waar was Paul Simon toen Peter Gabriel met zijn Biko op de barricades stond?'

De vraag is of Gabriel uberhaupt wel op de barricaden stond en niet alleen bezig was geld te verdienen aan het ongelukkige voorval. Het lied maakte hem tenslotte een wereldster en nog een geloofwaardige ook. Terwijl Simon rustig en zonder pretenties bezig was muziek te maken met echte zwarte Afrikaanse musici. En niet hoog van de toren blies om te laten zien hoe geweldig hij wel niet was. Gabriel is altijd een toneelspeler geweest die zijn ego op verschillende manieren naar voren bracht. Als hij het toneel betrad moest de rest wijken. Lees de verhalen van de overige leden er maar eens over. Op dezelfde manier ging het hier ook. Gabriel was God.

Bovendien was die hele boycot een lachertje, en heel vervelend voor de Afrikaanse muzikanten zelf. Het plaatste hen in een isolement waardoor er vrijwel geen uitwisseling met de vrije wereld meer was. En dat door toedoen van politiek correcte politici die met de boycot lippendienst bewezen aan de goede zaak, hun goede zaak en niet die van de arme zwarten.

avatar van musician
Tja, ik kan natuurlijk niet op tegen de oude achterban van president Botha en de Nasionale Party die blijkbaar nog steeds actief zijn.

Apartheid was helemaal niet erg voor die echte zwarte Afrikaanse musici! Zij hadden natuurlijk ook alle vrijheid om te staan en te gaan waar ze maar wilden! Als ze maar in hun thuisland bleven, mochten ze verder binnen dat thuisland overal en nergens naar toe.

En beschuldig je Peter Gabriel en passent nog even van toneelspel, valse voorwendsels en geld verdienen aan het ongelukkige voorval??

Apartheid was niet meer dan een ongelukkig voorval(!) en iedereen die er tegen in opstand kwam was alleen maar politiek correct bezig aan hun goede zaak en niet die van de arme zwarten! Dat is waar. Eigenlijk wilden die zwarten helemaal niet van de apartheid af, het ging ze juist geweldig in die tijd. Waar maakten we ons druk om. Overal valt wel eens een dode en Nelson Mandela was eigenlijk een aansteller die in de bak hoorde.

Volgens mij, laat ik het voorzichtig zeggen, ben je ergens de draad een beetje kwijt geraakt in de loop van de tijd.
Over één ding kunnen we het eens zijn: Paul Simon had niet op dit album gemoeten.

Vooruit nog één track van de blanke Zuid Afrikaan Manfred Mann, The Afrika Suite van het album Somewhere in Afrika. Met, jawel, ook echte zwarte Zuid Afrikaanse muzikanten en wat gek: ze zijn het helemaal niet eens met apartheid. Wat een profiteurs, vooral die Manfred Mann!

Afrika Suite

bobbee
'Over één ding kunnen we het eens zijn: Paul Simon had niet op dit album gemoeten'

Nee, daar zijn we het nu juist niet over eens. Daar is het allemaal om begonnen. Maar het lijkt me beter het hier bij te laten voor je nog meer ondoordachte dingen gaat zeggen en emotionele prietpraat krijgt. Ik zal je niet om de oren slaan met de onzin die je nu begint uit te kramen.

Het punt is dat jij Simon van alles in de schoenen probeert te schuiven en tegelijk Gabriel op een voetstuk zet. Ik vraag me af of dat terecht is. Maar blijkbaar wil jij van geen tegenwoord, twijfel of ongelijk weten. Jij hebt gelijk. Goed , als je dat dan zo graag wilt. Musician, je bent geweldig.

avatar van musician
Nee, ik ben helemaal niet geweldig, wat heeft dat met de hele discussie te maken?

Ik leg iets uit over de achtergrond van Biko, het anti apartheidsstatement van Peter Gabriel en krijg vervolgens als antwoord een bezopen verhaal over apartheid.

Peter Gabriel houdt zich, met o.a. zijn inzet voor wereldprojecten, donaties en samenwerking met wereldartiesten (promoter van hun muziek) al zeker 36 jaar bezig met het verbeteren van het lot van veel derde wereldlanden.

Ik vind het echt een schandaal, en daarom herhaal ik het nog maar even,

bobbee schreef:
De vraag is of Gabriel uberhaupt wel op de barricaden stond en niet alleen bezig was geld te verdienen aan het ongelukkige voorval. Het lied maakte hem tenslotte een wereldster en nog een geloofwaardige ook. Terwijl Simon rustig en zonder pretenties bezig was muziek te maken met echte zwarte Afrikaanse musici. En niet hoog van de toren blies om te laten zien hoe geweldig hij wel niet was. Gabriel is altijd een toneelspeler geweest die zijn ego op verschillende manieren naar voren bracht. Als hij het toneel betrad moest de rest wijken. Lees de verhalen van de overige leden er maar eens over. Op dezelfde manier ging het hier ook. Gabriel was God.

Bovendien was die hele boycot een lachertje, en heel vervelend voor de Afrikaanse muzikanten zelf. Het plaatste hen in een isolement waardoor er vrijwel geen uitwisseling met de vrije wereld meer was. En dat door toedoen van politiek correcte politici die met de boycot lippendienst bewezen aan de goede zaak, hun goede zaak en niet die van de arme zwarten.

dat je dit durft te schrijven. Volstrekt bezijden de waarheid, je geeft aan helemaal niets te geven om Peter Gabriel, zijn beweegredenen. Het ontbreekt je volledig aan elke achtergrondkennis of het nu gaat om Peter Gabriel, Apartheid of zelfs Genesis, zijn oude band die je er om wat voor reden dan ook nog eens bijhaalt. Maar ook daar sla je de plank jammerlijk mis.

Peter Gabriel was ten tijde van Biko trouwens al jaren een wereldster, daar hoefde hij het niet voor te doen.

En ik ben er helemaal niet emotioneel onder, ik ben gewoon sprakeloos over het schrijnende gebrek aan kennis aan de ene kant en vervolgens de dommigheid van de reacties aan de andere kant. Iets dat ik hier werkelijk nooit zou hebben verwacht.

Het is helemaal geen kwestie van gelijk hebben of krijgen. Het zijn gewoon basisfeiten die iedereen die Peter Gabriel een beetje volgt (of je van zijn muziek houdt of niet) zal kennen.

Ik heb helemaal niets tegen de muziek van Paul Simon als zodanig en hij heeft ook veel gemaakt. Maar het feit is gewoon dat, terwijl er gelijktijdig duizenden Steve Biko's werden gemarteld, doodgeschoten en wat nog meer, hij de afgesproken culturele boycot tegen Zuid Afrika heeft ondermijnd.

En dan is het nog prima dat hij daar zelf mee kan leven maar het is natuurlijk belachelijk dat uitgerekend Paul Simon op zo'n plaat als deze Biko mag zingen. Tenzij hij alsnog tot volledige inkeer is gekomen en dit lied als een soort van openbare biecht of schuldbekentenis heeft willen brengen.

Dan is het gebaar van Gabriel juist weer groots dat Biko mocht worden gebruikt. Maar dan wil ik wel tegelijkertijd het verhaal van Paul Simon horen, ik zou hier toch minder ruimhartig zijn dan Gabriel.

Yann Samsa
O Jezus, mag hier een bezem door....

avatar van Rudi S
Ik zou het liever aan Herman vragen

avatar van divart
2,0
devel-hunt schreef:
Blijkbaar heeft iedereen er nogal moeite mee om een Peter Gabriel nummer goed te coveren. Geen van de covers staat verrweg maar enigzins in de schaduw van het origineel van de maestro zelf.
Wat een afgang voor al die 'sterren'.

Volgens mij heeft Gabriel zelf ook flinke moeite met het coveren van zijn eigen werk. New Blood klonk namelijk ook niet echt geweldig.

avatar van devel-hunt
2,0
musician schreef:
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.

Paul Simon wist heel goed van de culturele boycot en wist dus ook heel goed hoe hij daar mee moest omgaan.


Wel héél erg kort door de bocht en eenzijdige discussie over Paul Simon en zijn Biko.
Paul Simon had wel degelijk visie. Misschien een visie die niet strookte met de ' politiek correcte' visie, maar wel een die aantoonde dat er in Zuid Afrika onder de door de boycot hard getroffen zwarte bevolking heel veel cultuur, kunst en muziek aanwezig was. Door het boycotten werden ook artiesten heel hard getroffen. Doordat hij zich het lot van die groep aantrok, en alle hoon die hij over zich heen kreeg, trotseerde, heeft hij die groep een podium een gezicht en weer iets om trots op te zijn gegeven. Een hele belangrijke en niet te onderschatten stap in de ontwikkeling van Zuid Afrika.

avatar van musician
En waarom kon hij zich tegelijkertijd niet uitspreken tegen de apartheid in Zuid Afrika, dat had toch makkelijk in één moeite gekund?

Wat een fabeltjes trouwens weer. De zwarte bevolking, die voor de goede orde dat deel van Zuid Afrika was dat zwaar gediscrimineerd werd, ver onder de armoedegrens leefde, in thuislanden woonde (en daar niet uit mocht) en geen enkel recht bezat, was een groot voorstander van de boycot, van elke (economische) boycot in die tijd.

Die hadden nauwelijks nog iets te verliezen.
En op de vraag: "OK, wat deed Paul Simon dan met de gigantische opbrengten van Graceland, kwam dat ten goede van de achtergestelde bevolking? Of is het allemaal in de zakken van Simon verdwenen? " weet ik het antwoord ook. Zes keer raden.

avatar van John Self
musician schreef:


Wat een fabeltjes trouwens weer. De zwarte bevolking.... Die hadden nauwelijks nog iets te verliezen.


Nou nou nou, daar beweer je nogal iets. En dat maak jij voor hen uit of ze iets te verliezen hadden?
Blijkbaar vertellen anderen alleen maar fabeltjes en spreek jij de waarheid. Ik kan me voorstellen dat Bobbee je 'geweldig' vond.
Er is vorig jaar een film verschenen waarin de hele kwestie aan de orde komt. Simon spreekt zich uit en belangrijker vooral voor jou is dat Harry Bellafonte, niet de minste als het om burgerrechtenkwesties gaat, het een goede zaak vond dat Simon tegen alle regels in en buiten alle officiële kanalen om naar Zuid Afrika ging om met de muzikanten te gaan praten over samenwerking. Bellafonte vond het feit dat de muzikanten zelf gehoord werden en een kans kregen hun muziek uit te dragen belangrijker dan de boycot. Ook Quincy Jones, ook niet de minste, had aanvankelijk bezwaar tegen Simons stap maar na het horen van het resultaat op Graceland had hij alleen maar waardering voor Simons aanpak.
Daarmee wil ik niet zeggen dat jij ongelijk hebt maar dat er blijkbaar genoeg redenen zijn om Simon niet zomaar weg te zetten en te verdenken. Op mij komt hij nog steeds over als een integer mens en muzikant. Bovendien is Gabriel zelf degene die bepaalt wie er op zijn projecten mee doen. Als hij er geen bezwaar tegen heeft, waarom zouden anderen dat dan wel hebben?

avatar van musician
John Self schreef:
Nou nou nou, daar beweer je nogal iets. En dat maak jij voor hen uit of ze iets te verliezen hadden?

Wat een hele eer, dat je je allereerste bericht op musicmeter hier direct aan besteed! Ook welkom!

Wat mij buitengewoon tegenstaat, is de geur van spruitjes die ik ontwaar, zoveel jaar na het beëindigen van de apartheid. Een sfeer van "nou nou, het was allemaal niet zo erg, achteraf bekeken".
"En de mensen die onder het apartheidsregime vielen hadden het zo slecht nog niet, het viel allemaal erg mee, waar hebben we het nu nog helemaal over".

We praten niet over nu, maar we praten over 1985, over wat er toen werd gezegd en gedaan. Het nummer Biko van Peter Gabriel van toen een paar jaar eerder spreekt verder voor zich. En ik raad vooral aan de geschiedenisboekjes inzake het apartheidsregime er nog eens op na te slaan, dat daar verder geen discussie over hoeft te ontstaan.
Dan stel je ook de vraag niet meer of ik bepaal of ze wel of niet wat te verliezen hadden. Als je echt nog weet hoe het was, weet je ook hoe de gekleurde bevolking er aan toe was, in die tijd. En dus ook hoe terecht het was dat o.a. Peter Gabriel er tegen in ging.

Het gaat er mij niet om, dat Paul Simon deed wat hij heeft gedaan en hoe hij dat verder goed praat voor zichzelf. (Waarom krijg ik geen antwoord op de vraag waarom hij zich bijvoorbeeld tegelijkertijd niet in één moeite destijds heeft uitgesproken tegen apartheid, wat veel zou hebben betekend?).

Terwijl veel anderen hun nek uitstaken door zich uit te spreken tegen het regime, alle moorden op zwarte activisten etc.

Het gaat mij er alleen om, dat het een gotspe is dat dan uitgerekend Simon hier Biko mag zingen op dit album en niet willekeurig welke andere zanger of zangeres die in die tijd wél op is gekomen voor de onderdrukte bevolking van Zuid Afrika.

avatar van John Self
musician schreef:
(quote)

Wat een hele eer, dat je je allereerste bericht op musicmeter hier direct aan besteed! Ook welkom!
Het gaat mij er alleen om, dat het een gotspe is dat dan uitgerekend Simon hier dan Biko mag zingen op dit album en niet willekeurig welke andere zanger of zangeres die in die tijd wél op is gekomen voor de onderdrukte bevolking van Zuid Afrika.


Dank je, het is min of meer toevallig. Ik kende deze cd niet en ging op zoek naar meningen. Het is goed om te zien dat hier meningen zijn, ook de jouwe. Die ik zeker respecteer. Over Biko, toch heeft Gabriel besloten het nummer aan Simon te geven.
Hij kwam Simon tegen op een festival waar Simon hem vroeg of hij dat nummer live mocht brengen. Gabriel ging akkoord en bedacht dat hij dat dan ook voor dit project kon doen. En zo gebeurde het. Ik moet zeggen dat ik het een hele mooie versie vindt, met die laag gestemde gitaar en die kletterende snaren.

avatar van musician
Ja, het kan heel goed zijn, dat Simon een heel bijzondere reden had om aan Peter Gabriel te vragen of hij juist Biko mocht zingen. Onafgemaakte en onuitgesproken zaken en misschien ongemakkelijke gevoelens.

Het is 2013 en in 1985 wisten we niet wanneer de apartheid zou verdwijnen en dat er zelfs een Waarheidscommissie zou komen i.p.v een soort bijltjesdag of een burgeroorlog. Op zich was zo'n commissie natuurlijk een mooie gedachte, een mooi besluit en het heeft veel bloedvergieten voorkomen.

Dat zal misschien in de overwegingen van de barmhartige Samaritaan Peter Gabriel hebben meegespeeld. Nu Biko mocht worden gezongen door Paul Simon was ook voor dat onderdeel van de "waarheidscommissie" het oude zeer uitgesproken en afgehandeld, de strijdbijl begraven.

Dat is uiteindelijk net zo belangrijk als dat we ook niet vergeten wat er is gebeurd.

avatar van devel-hunt
2,0
Een sfeer van "nou nou het valt allemaal wel mee achteraf"?, die lees ik hier nergens. Wel meningen van andere, misschien geen meningen die Musician bevalt, dat zal kunnen.
Apartheid keurt geen weldenkend mens goed.
Dat Biko mag worden verkondigd door Paul Simon? het waarom is speculeren. Het zal net zo goed kunnen zijn dat Gabriel zich wel heeft verdiept in de beweegreden van Simon, en daar een stuk nuance in heeft, Wie weet? Ik niet en Musician niet, slechts de barmhartige weet.

avatar van meneer
Nou, deze Barmhartige heeft vandaag toch weer eens serieus geprobeerd om er naar te luisteren, maar jammer, wat jammer...

Hier wat Gabriël er zelf van vond + nog wat leuke nieuwe weet...

Ah !

Alhoewel, als Bon Iver liefhebber kan ik Come Talk To Me zeer waarderen.

avatar van vigil
2,5
meneer schreef:

Alhoewel, als Bon Iver liefhebber kan ik Come Talk To Me zeer waarderen.

Mercy street van Elbow vind ik prachtig! Natuurlijk wijkt het niet extreem veel af van t origineel maar toch zit er een echte Elbowsaus (verkrijgbaar in de betere kroegen) overheen.

avatar van DeWP
2,5
Dit vind ik helemaal niets. Absolute dieptepunt Lou Reed.
Advies: laat dit album maar gerust links liggen en kies voor de originele PG songs

Gast
geplaatst: vandaag om 16:33 uur

geplaatst: vandaag om 16:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.