Bluebird schreef:
Compleet weggespeeld die Bardens. Heb hem dan ook nooit gemist op het latere werk. Maar ik leerde Camel dan ook pas kennen toen Nude uitkwam. Een magische instap. De albums met Bardens volgden al snel maar lang niet alles sprak me daar van aan. ICSYHFH vond ik weer geweldig.
Na Nude was The Single Factor een regelrechte kouwe douche maar ik veerde weer op met Stationary Traveller waar tot mijn grote verrassing Ton Scherpenzeel aan meedeed. Dat heeft het album in mijn beleving misschien beter gemaakt dan ie in feite is hoewel het thema iedereen wel bezighield in die tijd. Achteraf zijn we er niet veel beter van geworden.
Geen kwaad woord over Bardens maar zijn semi-intellectuele gefreak daar moet je nou eenmaal een liefhebber van zijn. Uiteraard wel van onschatbare waarde geweest als medegrondlegger van de Camel sound en op integere wijze herdacht met het schitterende album A Nod And A Wink. Ik blijf echter in ruime mate de voorkeur geven aan de met veel gevoel uitgebeelde concepten van Latimer en Hoover.
Begrijpt u dat?
Bardens was psychedelisch tot en met (White Rider iemand??!). Dat hoor je ook op de soloplaten die hij vóór Camel maakte. Soms is het inderdaad een partij herrie en gefreak. Op Raindances echter speelt hij schitterende rhodes-partijen. Veel warmer.
Snow Goose vind ik trouwens qua toetsenpartijen ook erg mooi. Veel piano. Maar ik ben zelf ook niet zo'n liefhebber van eindeloos geram op een hammond.
Anderen wel, en dat is prima.