Nu de opvolger eraan zit te komen, ga ik deze nog snel even van mijn recensie voorzien.
Als peuter groeide ik op met ABBA (pa) en The Beatles (ma). Bands die ik tussen mijn 16de en 25ste levensjaar vervloekte (in de tijd dat rebelleren tegen je ouders nog 'cool' was), maar die ik nu meer dan ooit ben gaan appreciëren. En ik hou van synthesizers, want die benadrukken wat mij betreft als geen ander instrument de melancholie. Vandaar dat ik destijds helemaal omvergeblazen werd door The Cure. Ik hoorde op bepaalde nummers in feite The Beatles aangevuld met een lekker synthsausje dat ik al gehoord had bij ABBA. Dank u, ma en pa, om mijn muzieksmaak toen eigenlijk al vast te leggen
De drie genoemde bands hebben tevens een handje weg van upbeat muziek combineren met donkere teksten. Ik leef niet zozeer in het verleden, maar nostalgie vind ik nu eenmaal een leuk gevoel. Nieuwe bands pik ik steeds vaker op als ze van die lieflijke deuntjes combineren met vertwijfeling in de lyrics.
Chvrches (toch weeral uit Schotland!) is zo’n mengsel van zoete deuntjes en zoute teksten. En ze doen het tot in perfectie! Track 1 t.e.m. 5 en track 7 zijn fenomenaal (10/10) maar ook de andere nummers zijn minimum een 8/10 waard. Ik beperkt me tot een bespreking van de beste helft van de plaat.
The Mother We Share: Op de opener (en één van de hits) van de plaat, klinken de synths bombastisch en glinstert het refrein alle kanten op.
I'm in misery where you can seem as old as your omens. And the mother we share will never keep your proud head from falling. The way is long but you can make it easy on me. And the mother we share will never keep our cold hearts from calling.
We Sink: Via deze track leerde ik ze kennen (ik luister niet vaak naar de radio, dus Lies had ik al gemist, maar ik speel wel FIFA). Het nummer wordt ingezet als een stampende en beukende elektronische pletwals waarin de pure haat jegens iemand sterk doorklinkt. En toch ook weer niet, want die stem van Lauren Mayberry is toch zóóóó lieflijk. Ik hoorde in het begin:
I'll be upon your side till you die, for always, maar ze zingt dus wel degelijk:
I'll be a thorn in your side till you die, for always.
Gun: Letterlijk en figuurlijk een knaller. De openingszinnen zetten al meteen de toon:
You had better run from me with everything you own, cause I am gonna come for you with all that I have. I am gonna break you down to tiny, tiny parts. Heel veel verschillende synths kleuren alles mooi in en ik hoor ook écht wel een gitaar hier. Heel gelaagd nummer. En ook bij dit nummer ga ik automatisch meezingen met dat aanstekelijke refrein:
Hide, hide! I have burned your bridges. I will be a gun and it's you I'll come for!
Tether: Dit is mijn favoriete nummer van de plaat. De rustige, ingetogen stukken worden afgewisseld met heel lichte uitbarstingen (opdrijven het drumritme) om dan na de slotconclusie
I'm feeling capable of seeing the end, I'm feeling capable of saying it's over (zo rond 160 seconden) compleet los te breken met een wel heel leuk synthmelodietje. "Het is allemaal muziek voor de massa!", werd hier al gesuggereerd, maar ik hou nu eenmaal van
Music for the Masses!
Lies: Ik herkende dat ritme van pompende synths van Depeche Mode en ik wist al direct welke tekst er zat aan te komen. Maar da's niet alles... Lie to Me (van:
Some Great Reward) heeft frappant veel overeenkomst qua tekstueel thema. Ze zouden het bij wijze van spreken tegen elkaar kunnen zingen en wel als volgt: Lauren Mayberry:
I can sell you lies you can't get enough of. I can call you up if I feel alone. I can feed your dirty mind like I know I know what you are. Waarop Dave Gahan:
So lie to me and make me think that at the end of the day some great reward will be coming my way. Dat wordt nog een mooi koppel, die twee
Recover: Werd al 6 maand voor deze release uitgebracht op hun EP en het is nog altijd hun meest pakkende track en de tweede die ik aangeduid heb met een sterretje. Het contrast tussen die meanderende synthezisers en haar woorden die ze hortend en stotend over haar lippen krijgt is prachtig. En die weemoedige sound tijdens het tweede deel van het refrein terwijl ze compleet breekbaar klinkt bezorgt mij echt kippevel, zalig!:
I'll give you one more chance to say we can change or part ways. I'll give you one more chance to say we can change our old ways. And you take what you need and you don't need me..
Mijn conclusie. 9,5/10, bijna perfecte synthpopplaat.
Mijn advies: Play it loud! Very loud!!
Mijn hoop: Dat de rest van de opvolger even goed mag worden als
Leave A Trace want dan zijn ze écht wel vertrokken!