dit album meermalen beluisterd en helaas haalt deze bij lange na niet het niveau van zijn eerdere albums "That Sea, The Gambler" en "This Empty Northern Hemisphere". zijn muziek en songs hebben een hoog "waar heb ik dat eerder gehoord" gehalte en de man verdient qua originaliteit geen hoofdprijs, maar door de over de hele linie sterke kwaliteit van de songs op de eerder genoemde albums, kwam hij daar mee weg. op dit album zijn de middelmatige en zwakke liedjes in de meerderheid. op tracks als "Time Will Tell" en "Honey It's Alright" zakt hij ook qua zoetsappigheid wat mij betreft onder een zekere ondergrens en op de zwakke melodie van "The Universal" vervalt hij in een soort zwijmelbrij. de akkoorden van "Amsterdam" zijn inderdaad afkomstig van de track "All Mixed Up" van The Red House Painters (Mark Kozelek).
teveel tracks lijken op elkaar en willen niet beklijven. mijn liefde voor zijn muziek is met deze release danig bekoeld. wellicht had de man bij het schrijven van de songs voor "The Weatherman" last van een "writer's block". benieuwd of er op zijn laatste album "Appaloosa Bones" uit 2023 betere songs staan, want daar gaat het uiteindelijk om. de meeste nummers van "The Weatherman" blijven, althans bij mij, niet hangen.
de enige nummers die zich in mijn muzikale geheugen willen nestelen zijn:
1) Amsterdam 2) Saint Valentine 10) Suitcase Full of Sparks en 12) All Shades of Blue
dit album werd geproduceerd door Gregory Alan Isakov en Jamie Mefford
de muzikanten: (b.v. = background vocals)
Gregory Alan Isakov: vocals, guitars, banjo, piano, organ, keyboards, drums, ukulele, pedal steel
Jamie Mefford: drums, b.v.
Phil Parker: cello, b.v.
Jeb Bows: violin, viola, mandolin, b.v.
James Han: piano, organ
Bonnie May Payne: saw, washboard, b.v.
Nathaniel Rateliff, Julie Davis, Natalie Tate,Reed Foehl: b.v.
John Grigsby: upright & electric bass
Wil Schlatman: accordion
Reyn Ouwehand: mellotron, timpani, piano