Ondanks het feit dat vocalist Nick Holmes milder dan voorheen klinkt, zijn de jankende leadpartijen van Greg Mackintosh die als wenende woorden door de ziel snijden uit duizenden herkenbaar. Ze vormen opnieuw een rode draad door een Paradise Lost album.
Dit klopt zeker, maar ik denk zelfs dat je de bijdrage van slaggitarist Aaron Aedy ook zeker niet moet onderschatten. Die heerlijke log riffende gitaar is eigenlijk continu aanwezig, terwijl de lead parts van Mackintosh af en toe nog wat slagroom eroverheen gooien.
Mackintosh zelf spreekt ook zo over zijn eigen bijdragen. Hij componeert alle muziek, Nick Holmes schrijft de teksten. Dan mag Mackintosh zijn gitaar bij momenten heerlijk laten huilen, de feitelijke continue gitaarmuur wordt eigenlijk grotendeels gespeeld door Aedy, waarover Mackintosh zelf ooit in een intervieuw zei dat hij van de overige muzikanten de meest unieke is.
Diezelfde Aedy had om die begrijpelijke reden dan in eerste instantie ook de grootste vraagtekens bij de koerswijziging die PL met One Second inzette. Hij dacht simpelweg dat er voor hem met het ontbreken van die gitaarmuur geen werk meer zou zijn. Dat is gelukkig anders gelopen, en ze leefden nog lang en gelukkig.