menu

Kraftwerk - The Man·Machine (1978)

Alternatieve titel: The Man-Machine

mijn stem
4,02 (520)
520 stemmen

West-Duitsland
Electronic
Label: Capitol

  1. The Robots (6:12)
  2. Spacelab (5:55)
  3. Metropolis (6:02)
  4. The Model (3:42)
  5. Neon Lights (8:55)
  6. The Man·Machine (5:28)
totale tijdsduur: 36:14
zoeken in:
avatar van deric raven
4,0
Hoor je het ook niet terug in The Model??

avatar van Rumour
De meest directe link lijkt me de sample van Kraftwerk's Uranium in New Order's Blue Monday.

Ian was actually the member of the group that brought Kraftwerk to the attention of the others. Bernard in particular saw the possibilites very early on. Given that 'Closer' is a move away from the guitar based 'Unknown Pleasures' to a sound sometimes ignoring guitars completely ( eg, 'isolation' ), chances are Joy Division themselves would indeed have done something 'different' through subsequent releases had they only all stayed alive in order to record and write subsequent releases.
bron


Aangezien The Man-Machine toen het meest recente album van Kraftwerk was, lijkt het me een plausibele aanname dat dit van invloed is geweest.

Interessant stukje weer, deric. Af en toe lijk je met je vrije associaties uit de bocht te vliegen, maar vaak steek ik er toch weer wat van op!

avatar van herman
4,5
deric raven schreef:
Hoor je het ook niet terug in The Model??

Nee, eergisteren het album nog eens gedraaid, maar ik hoor de link naar Joy Division helemaal niet eigenlijk. Nu ging Joy Division inderdaad wel meer synthesizers gebruiken op Closer, maar ik hoor daar niet echt Kraftwerk in terug. De sfeer van Kraftwerk is echt totaal anders. The Man-Machine doet me bij vlagen meer denken aan Giorgio Moroder eigenlijk. Het valt me ook op hoe strak het dance-jasje (qua opbouw en tempo - 125 bpm) van sommige nummers is.

Ik geloof trouwens best dat Ian bekend was met Kraftwerk en dat de link er is, maar zelf hoor ik het niet echt.

avatar van deric raven
4,0
Dat kan natuurlijk.
Ik hoor het er wel in terug.

avatar van niels94
3,5
Wat is dit achterlijk goed geproduceerd, zeg! En dat voor in '78...
Erg fijn album, heerlijke muziek dus. Eén nadeel: de 'robotzang' vind ik wel goed, maar nummers als The Model vind ik minder doordat er niet echt goed gezongen wordt, ook nog met een vreselijk accent én de lyrics zijn bagger. Maar dat mag de pret van het gehele plaatje niet drukken: erg lekkere plaat dus, de instrumentatie is gewoon achterlijk, zo goed. Ga zeker meer van deze mannen luisteren.

avatar van Teunnis
4,0
De lyrics van Das Model bagger noemen, hoe durf je

avatar van Ataloona
4,0
Baggere lyrics

Eerder leuk doordacht en gevat.

avatar van niels94
3,5
Zal nog eens luisteren dan Heb er één keer oppervlakkig naar geluisterd en vond het niets, zal wel iets gemist hebben Accent blijft vervelend.

avatar van Ataloona
4,0
Misschien de lyrics erbij houden, is misschien makkelijker voor je

Aquila
niels94 schreef:
Zal nog eens luisteren dan Heb er één keer oppervlakkig naar geluisterd en vond het niets, zal wel iets gemist hebben Accent blijft vervelend.

Luister anders eens naar Die Mensch-Maschine:

Sie ist ein Modell und sie sieht gut aus
Ich nehme sie heut' gerne mit zu mir nach Haus
Sie wirkt so kuehl, and sie kommt niemand 'ran
Doch vor der Kamera da zeigt sie was sie kann

Sie trinkt im Nachtklub immer Sekt (korrekt)
Und hat hier alle Maenner abgecheckt
Im Scheinwerferlicht ihr junges Laecheln strahlt
Sie sieht gut aus und Schoenheit wird bezahlt

Sie stellt sich zu Schau fuer das Konsumprodukt
Und wird von millionen Augen angeguckt
Ihr neues Titelbild ist einfach Fabelhaft
Ich muss sie wiedersehen, ich weiss sie hat's geschaft

avatar van niels94
3,5
Ataloona schreef:
Misschien de lyrics erbij houden, is misschien makkelijker voor je

Niet nodig hoor, kon hem prima verstaan

Maar heb de lyrics even opgezocht (zit nu even naar iets anders te luisteren) en zie in elk geval niet in wat er speciaal goed aan zou zijn. Waar mijn reactie vandaan komt dat het bagger zou zijn komt denk ik omdat het lijkt of ze geforceerd rijmen en dan dat vreselijke accent. Het valt inderdaad wel mee, toch best goed gevonden ja. Geniaal zou ik het niet willen noemen, maar oké. Maar de muziek is gewoon akelig zo goed, wellicht een stemverhoging, wat een kwaliteit (heb het inmiddels wel opgezet )

Maar ik vind bijvoorbeeld 'now she's a big success, I want to meet her again' niet erg sterk en gewoon bijzonder slecht klinken door de manier waarop hij het zingt, dat blijft jammer. Dan heb ik liever dat ze hun stem vervormen.

Aquila
Ik begrijp het probleem met het accent echt totaal niet - zowel de dictie als het accent versterken de kracht van de in het Engels gezongen versies. In het Duitse mis je dat, maar die zijn dan ook weer vervreemdend, omdat je die taal minder vaak hoort.

avatar van Ataloona
4,0
O je hebt de Engelse versie, gewoon de Duitse versie luisteren.
Ik vind Kraftwerk sowieso in het Duits beter klinken en in het Engels klinkt het opzich wel oppervlakkig ja. Maar in het Duits is ie geniaal.

avatar van niels94
3,5
De Duitse lyrics zijn inderdaad veel beter, hoewel de inhoud op hetzelfde neerkomt is dat toch wat gevatter en lijkt het minder geforceerd.

avatar van Ataloona
4,0
Dat bedoel ik met het oppervlakkige, Engels begrijp ik beter en klinkt dus in mijn oren simplistischer. Overigens vind ik de Duitse woorden mooien gekozen en klinkt het sterk.

avatar van niels94
3,5
Helemaal mee eens. Misschien maar eens proberen aan de Duitse versie te komen. Die krijgt zeker een 4,5

avatar van wibro
Ik kende vroeger van dit album alleen het nummer "Das Modell" maar dan wel de Engelse versie. Het Duitse accent was daarbij wel zeer opvallend. Eigenlijk niet om aan te horen. Maar goed, ik heb nu dit hele album een paar keer beluisterd maar wel de Duitse versie en dan klinkt zo'n nummer als "Das Modell" toch wel even tig keer beter. Verder vind ik de nummers "Die Robotter" en "Metropolis" ook best wel aardig. Echt weg ben ik niet van het oeuvre van Kraftwerk. Ik vind het allemaal wat té elektronisch en daarom ook best wat eentonig. Slecht vind ik het zeker niet daarom krijgt dit album - de Duitse versie wel te verstaan! - van mij ook een ruime voldoende.

3,5*

avatar van Protonos
Jammer dat ik de duitse versie nergens kan vinden. De instrumentatie vind ik erg goed gedaan en erger me ook totaal niet aan het repetetieve. Alleen vind ik 'wir sind die roboter' en stuk cooler klinken als 'we are the robots'

avatar van kareltjemusic
5,0
Bij Free record shop in Breda ligt de duitse versie al een hele tijd in de bak

avatar van avdj
4,5
Dat Duitsers meesters in techniek zijn was mij al een tijdje duidelijk. Maar dat ze ook in staat zijn dergelijke synths muziek te maken lijkt nu pas echt door te dringen. Ik heb hun muziek al vaker beluisterd maar alles lijkt nu op zijn plaats te vallen.

Op de één of andere manier vind ik dit aanstekelijker dan de bejubelde voorganger. Ook een knappe plaat, maar minder pakkend. Deze krijgt 4,5*

avatar van dazzler
4,0
Nog eens herbeluisterd en ik tel nog steeds 4 supertracks.

Maar Metropolis en de titelsong doen het album bij mij wat inzakken.

avatar van musiquenonstop
4,0
Anders dan bij dazzler is het juist de titeltrack die het hem doet voor mij, de beste track van kraftwerk ooit.

Als mensen weer eens discussies hebben over mp3's of niet, wel of niet legaal, dan is dit album voor mij de reden van illegaal mp3's. Kocht dit album vroeger op vinyl, ultra dunne versie, kras na kras tot gevolg. Kocht 'm daarna op cd, deze leek wel een opname van de lp. Kocht 'm wederom op cd maar dan de duitse versie, die bleek nog slechter te zijn. Nu heb ik de digital remaster op mp3, en hij klinkt zoals hij hoort te klinken.

Stijn_Slayer
Kun je nagaan hoe de digitale remaster op cd klinkt.

avatar van musiquenonstop
4,0
Ben voor dit album wel uitgekocht dacht ik zo. Ik ga niemand hier verder overtuigen, maar op een high-end instalatie hoor je tussen cd's en lossless mp3's echt geen vershil

Stijn_Slayer
MP3's zijn per definitie niet lossless. Tussen cd en FLAC (of ander lossless formaat) is er inderdaad geen verschil.

avatar van Martijn Jonkers
4,0
Neon Lights is een hypnotiserende, zuigende housetrack, toen al! Het is inmiddels een open deur maar de heren van Kraftwerk waren hun tijd ver vooruit. Het album is niet op alle fronten even sterk. The Robots daarentegen is een oervervelend dreutelnummer.

avatar van T8T
5,0
T8T
Leuk hoe jullie trachten de composities van Ralf Hutter te begrijpen.

De talen praat vindt ik ook inziens wel komisch. Duits beter, Engels beter. Ralf zegt zelf dat hij voor ieder land de taal wilt aanpassen. Daarom kan je op de hoes van de man machine meerdere vertalingen lezen van de man machine.

Het is monotoom waar maar weinigen door gegrepen worden uitgezonderd van slimme musici die aan de top zijn gekomen en zelfs nieuwe muziek stromingen uitgevonden hebben zoals hip pop en techno. Moby, David Bowie noem maar op allemaal gek op Kraftwerk net zoals ik.

avatar van Fortunato
Ik heb dit album zojuist voor het eerst beluisterd, en het bevalt goed!
De muziek is een stuk vlotter dan op Autobahn, het enige andere album van Kraftwerk dat ik al kende. Waar ik bij Autobahn m'n aandacht nog wel eens verlies (ik vind het af en toe wat saai), heb ik daar bij deze plaat (vooralsnog) geen last van.

avatar van T8T
5,0
T8T
Fortunato schreef:
Ik heb dit album zojuist voor het eerst beluisterd, en het bevalt goed!
De muziek is een stuk vlotter dan op Autobahn, het enige andere album van Kraftwerk dat ik al kende. Waar ik bij Autobahn m'n aandacht nog wel eens verlies (ik vind het af en toe wat saai), heb ik daar bij deze plaat (vooralsnog) geen last van.


The man machine is ook de meest afwisselende plaat met veel variatie. Bahn is zo noem ik dat altijd muziekale architectuur. Beton maakt geluid en geluidswallen weerkaatsen geluid.

avatar van captain scarlet
4,0
Blijft toch wel een van de meest indrukwekkende platen van Kraftwerk.
Dat bleek eens te meer tijdens het optreden in het Evoluon in Eindhoven afgelopen vrijdag, waar ondermeer een aantal nummers van dit album ten gehore werden gebracht .
Deze muziek in combinatie met hypnotiserende 3D beelden en lichteffecten resulteerden in 'n verbluffend staaltje "retro-futurisme"

Gast
geplaatst: vandaag om 20:01 uur

geplaatst: vandaag om 20:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.