Zo. Dit materiaal van Depeche Mode kende ik nog niet, maar ik ben aangenaam verrast, maar heb ook wel een kanttekening.
Het album openbaart zich namelijk hier en daar jammerlijk aan mij als zijnde slachtoffer van de Loudness War. Zo wordt de an sich niet verkeerde opener A Pain That I'm Used To zowel ingeleid door als wel tijdens de instrumentale bridges ontsierd door enkele, mijns inziens licht misplaatste trommelvliesdoorborende kettingzaaggeluiden. Het zal misschien ook een kwestie van smaak zijn, maar ik word doorgaans niet zo blij van opzettelijke distortion in producties (ik bedoel uiteraard niet gitaren

) De rest van het album klinkt gelukkig wat evenwichtiger, maar toch wel enigszins gebrickwalled. Dat voor een band die state of the art producties als Music For The Masses en Violator op hun naam heeft staan....
Daar staan gelukkig wel goede songs tegenover! En de zangprestatie van Gahan in John The Revelator is wederom om door een ringetje te halen. Dat zijn echt de momenten dat ik weer weet waarom ik deze groep én deze zanger in mijn hart gesloten heb. Heerlijke rocker, waarin elk detailtje klopt en staat als een huis zoals alleen deze band dat kan!
Ook de door Gahan gepende songs zijn mij positief opgevallen. Suffer Well en Nothing's Impossible (mooi duister sfeertje) zijn zeker DM-waardig. I Want It All vind ik dan weer het wat zwakkere broertje, maar wellicht moet de eurocent nog vallen...
Over de zang van Gore ben ik wellicht iets genuanceerder dan de meeste hier. Toegegeven, zijn stem is wel achteruit gegaan t.o.v. Ultra en hij is altijd al wat ieler en breekbaarder geweest dan Gahan. Maar elk woord dat hij zingt komt uit zijn tenen en de oprechtheid en emotie in zijn stem vind ik toch weer een belangrijke counter. Gore is misschien technisch niet zo perfect, maar zijn timbre en vooral emotie kan ik toch altijd goed hebben. Maar een heel album vol toch ook weer niet, maar daarin heeft DM al van begins af aan een goede balans in gevonden, waar gelukkig nog steeds niet aan getornd is. Op elk album mag hij ongeveer 2 liedjes zingen en dat is precies genoeg!
Het gehele album is goed in balans en kent wat mij betreft geen echte dieptepunten. Precious en John The Revelator zijn voor mij de uitschieters. Maar door de kille productie klinkt het voor mij toch net allemaal iets fletser en mis ik wel de warmte en grootsheid van platen als SOFAD, MFTM, Violator en Ultra.
Kortom, prima album met wél een minpuntje voor de productie/mastering. Dat kunnen ze echt beter, maar misschien was het ook de tijdsgeest (2005).