menu

Sex Pistols - Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols (1977)

Alternatieve titel: Never Mind the Bollocks

mijn stem
3,74 (677)
677 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Punk
Label: Virgin

  1. Holidays in the Sun (3:22)
  2. Bodies (3:03)
  3. No Feelings (2:51)
  4. Liar (2:42)
  5. God Save the Queen (3:19)
  6. Problems (4:11)
  7. Seventeen (2:03)
  8. Anarchy in the UK (3:32)
  9. Submission * (4:13)
  10. Pretty Vacant (3:18)
  11. New York (3:06)
  12. EMI (3:09)
  13. No Feeling * (2:45)
  14. Did You No Wrong * (3:11)
  15. No Fun * (6:22)
  16. Satellite * (3:59)
  17. New York [Demo Version] * (3:21)
  18. Unlimited Edition [Demo Version of 'EMI'] * (3:17)
  19. Liar [Demo Version] * (3:10)
  20. Pretty Vacant [Demo Version] * (3:04)
  21. Problems [Demo Version] * (4:18)
  22. No Future [Demo Version of 'God Save the Queen'] * (3:52)
  23. Did You No Wrong [Alternative Vocal] * (3:16)
  24. Seventeen [Alternative Vocal] * (2:07)
  25. Satellite [Rough Mix] * (4:02)
  26. Submission [Rough Mix] * (4:11)
  27. Holidays in the Sun [Rough Mix] * (3:33)
  28. EMI [Rough Mix] * (3:20)
  29. Seventeen [Rough Mix] * (2:05)
  30. Holidays in the Sun [Alternative Mix] * (3:30)
  31. Body [Demo Version of 'Bodies'] * (3:54)
  32. Submission [Alternate Mix] * (4:12)
  33. Belsen Was a Gas [Demo] * (2:31)
  34. Anarchy in the UK [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (3:30)
  35. I Wanna Be Me [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (3:43)
  36. Seventeen [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (2:00)
  37. New York [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (3:20)
  38. EMI [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (3:27)
  39. No Fun [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (4:38)
  40. No Feelings [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (2:26)
  41. Problems [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (4:20)
  42. God Save the Queen [Live at Samfundet Club, Norway 1977] * (2:33)
  43. Anarchy in the UK [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (3:50)
  44. I Wanna Be Me [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (3:05)
  45. Seventeen [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (2:22)
  46. New York [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (3:25)
  47. EMI [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (3:26)
  48. Submission [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (4:05)
  49. No Feelings [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (3:06)
  50. Problems [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (4:34)
  51. God Save the Queen [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (4:32)
  52. Pretty Vacant [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (4:14)
  53. No Fun [Live at Happy House, Stockholm 1977] * (5:27)
toon 42 bonustracks
totale tijdsduur: 34:36 (3:04:52)
zoeken in:
avatar van SLRockingBass
3,5
Blijft toch een aanstekelijke plaat. Veel meezingnummers, waaronder één van mijn favorieten ‘EMI’, en lekkere maar eenvoudige punkrock. Andere favorieten zijn natuurlijk ‘Anarchy in the U.K.’ en ‘Pretty Vacant’.

Gedateerd kan ik het niet echt noemen, maar je merkt wel dat deze plaat een aantal jaartjes oud is. Echter heeft dat ook wel weer z’n charmes, niet alles hoeft perfect te zijn. Ik kan hier dan op zijn tijd ook prima van genieten.

3,5*

avatar van RonaldjK
4,0
Waar de eerder verschenen punkalbums in uiterst beperkte tijd waren opgenomen én gemixt, werd voor Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols tien maanden genomen om alles vast te leggen. Dit door de onderhandelingen van manager Malcolm McLaren met platenmaatschappijen (tot tweemaal toe werden de Sex Pistols gedropt) en de interne strubbelingen waardoor bassist Glen Matlock halverwege de groep verliet, nog altijd invloedrijk als co-schrijver van de meeste nummers.
Toch is hoorbaar dat de heren er plezier in hadden. Gitarist Steve Jones en drummer Paul Cook leveren gedegen werk af, met zanger Johnny Rotten als kers op de taart dankzij diens eigenwijze zanglijnen en frasering. Oudste opname is Anarchy in the UK (als single in november '76 verschenen), de laatste is Bodies, in augustus 1977 opgenomen met inmiddels Sid Vicious als bassist.

De waarde van dit album overstijgt de muziek, ondanks dat The Ramones reeds anderhalf jaar eerder de eerste punkplaat op de wereld zetten, The Damned en The Saints acht maanden voor de Pistols hun langspeler afleverden en The Stranglers twee maanden daarna, in april.
Het zit 'm in hun geruchtmakende optredens die vanaf november 1975 plaatsvonden, de connectie aan kledingwinkel Sex én die rooie, ratterige frontman die ook nog eens ad rem bleek, altijd geschikt voor een volgend nieuwsbericht of geruchtmakend interview. Met de slimme manager als spindoctor hadden ze wat dat betreft geen vinyl nodig om hét gezicht van punk te zijn.
Vermakelijk zijn de twee anekdotes verbonden aan Queen: hoe Rotten op handen en voeten hun studio binnenliep én op dezelfde wijze vertrok; en dat Vicious betrad om Freddy Mercury te zeggen wat hij van hem vond, waarop de zanger hem kwiek eruit zette.

O ja, de muziek. Hoorbaar is dat Anarchy (in het Verenigd Koninkrijk drie weken #38 in december '76-januari '77) ouder is dan tweede single God Save the Queen (mei '77 #2), Pretty Vacant (juli #6) en Holidays in the Sun (oktober #8, samenvallend met de verschijning van de elpee). Het gitaargeluid op het singledebuut is anders en de band is nadien hoorbaar beter gaan spelen, al mept Cook al bekwaam op zijn potten en pannen.
Ook opvallend is Bodies, met een tekst vanuit een zojuist geaborteerd kind geschreven. Daarbij pakt de eerste plaatkant mij beter dan de tweede, al leiden de sneren in/naar EMI, dat de groep na één single liet vallen, tot een vermakelijke tekst.
Een voorbeeld gevolgd door A&M door wie single God Save the Queen al was geperst, een oplage die vervolgens werd vernietigd. McLaren hoopte lange tijd op een betere deal dan Virgin aanbood, maar had uiteindelijk slechts die maatschappij als optie over.
Never Mind the Bollocks piekte Oudjaarsdag 1977 op #16 in Nederland, in het Verenigd Koninkrijk was meer succes: in november twee weken #1.

Ik reis door punk, new wave en aanverwanten en dat momenteel vooral in Londen. Het vorige station was Stupidity van Dr. Feelgood; nu op naar de single Amsterdam Dog van pubrocker Sean Tyla, met de B-kant ervan te vinden op deze verzamelaar van zijn vorige groep Ducks Deluxe.

OMIT
Never mind the bollocks, mensen. Let nooit op de gigantische bullshit die er gezegd word. Ik kom dat vandaag weer tegen in een ander topic op deze site. Je moet je maar laten beschimpen en besmeuren en bekladden, want als je daar tegenin gaat, dan ben je de dader.

Maar gewoon Never Mind The Bollocks. Het enige werk, en dus ook het beste werk van The Sex Pistols. Ook beschimd, beklad, besmeurd, maar ze scheten daarop.

Dat moet ik dan ook maar doen. Top album.

avatar van Hans Brouwer
4,0
OMIT schreef:
Je moet je maar laten beschimpen en besmeuren en bekladden, want als je daar tegenin gaat, dan ben je de dader.

Maar gewoon Never Mind The Bollocks. Het enige werk, en dus ook het beste werk van The Sex Pistols. Ook beschimd, beklad, besmeurd, maar ze scheten daarop. Dat moet ik dan ook maar doen. Top album.
Je laten beschimpen, besmeuren, bekladden..., ik heb het zeer recentelijk mogen ondervinden. En dat alleen om een kennelijk tegendraadse mening.

"Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols", het album kwam uit in 1977 en ik was 19 jaar. Prachtig vond ik het en nog steeds. Ik luisterde in die tijd veel naar symfonische rock maar voor het album van The Sex Pistols maakte ik graag een uitzondering. Onlosmakelijk verbonden aan mijn drie leuke jaren op de meao. Punk deed mij verder weinig. Jeugdsentiment? Hoezo Jeugdsentiment! 4****

avatar van cosmic kid
2,5
cosmic kid (moderator)
Enkele niet gerelateerde albumberichten verwijderd

avatar van dominicano fonso
5,0
Het enige werk van de Sex Pistols en meteen prijs.

avatar van RonaldjK
4,0
Beetje flauw misschien, maar niet hun enige werk: in '79 verscheen bovendien The Great Rock & Roll Swindle. Dan is er wel één en ander gebeurd...

avatar van LucM
4,0
The Great Rock & Roll Swindle is een soundtrack samengesteld door Malcolm McLaren uit diverse optredens + nooit eerder uitgebracht materiaal dus niet echt essentieel.
Never Mind the Bollocks is het enige relevante album van Sex Pistols.

avatar van LucM
4,0
RonaldjK schreef:
Waar de eerder verschenen punkalbums in uiterst beperkte tijd waren opgenomen én gemixt, werd voor Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols tien maanden genomen om alles vast te leggen. Dit door de onderhandelingen van manager Malcolm McLaren met platenmaatschappijen (tot tweemaal toe werden de Sex Pistols gedropt) en de interne strubbelingen waardoor bassist Glen Matlock halverwege de groep verliet, nog altijd invloedrijk als co-schrijver van de meeste nummers.

De meeste nummers waren geschreven en opgenomen toen Glen Matlock nog bassist was. De release van Never Mind the Bollocks werd echter uitgesteld omdat Virgin aanvankelijk bezwaar maakte tegen de titel van dit album. Ik geloof dat Submission het laatst opgenomen nummer is, werd overigens pas later bij dit album gevoegd.

avatar van RonaldjK
4,0
De meeste baspartijen op Never Mind zijn ingespeeld door gitarist Steve Jones, als ik dit interview van Loudwire met Paul Cook mag geloven (vanaf 8'30").

Toen Matlock de groep eind februari '77 verliet, waren de opnamen namelijk nog verre van afgerond. Laat onverlet dat hij de bassist is met wie de meeste muziek werd geschreven, zoals je terecht opmerkt!

OMIT
Dit gaat natuurlijk niet om bas, gitaar of drum. Dit gaat om de stem van John Lydon. Die man heeft echt een heerlijke hatelijke stem. Dat viel ons vroeger goed, dat valt mij nu ook goed.

Verder is het een lul, maar dat hoort hier niet thuis, dus laat ik het weg.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:06 uur

geplaatst: vandaag om 14:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.