Zo, zelden dat je zoeen lange en filosofische beschouwing van een nummer tegenkomt (respect).
Altijd een nummer gevonden met een zeer warme gloed. En die inderdaad onderdrukt klinkt, of niet te scherp/hard, een mastering waar ik erg van hou, nodigt uit om het volume harder te zetten, het geluid blijft toch voelen als zijde. De beginnende melodie is een beetje als een gloeiend kooltje waartegen je blaast en dat vervolgens harder gaat gloeien. Waarom je het geen melodie noemt vind ik apart, het zijn misschien geen piano noten, maar het zijn wel gesynthetiseerde noten van verschillende toonhoogten die elkaar opvolgen. In dit geval als opzwellende ''waves'' die een doorgolvende eindeloze flow creëeren, als nest voor de rest van de (vogel)geluiden.
De ritmische samples die in de beat bijvoegen zijn synthetisch voor de Boards of Canada. Het klinkt wat minder dik dan in hun andere nummers, maar het kan de pret niet drukken. Deze aesthetiek van geluiden en mastering is overigens voortgezet op de Trans Canada Highway EP, die ik in de loop van de tijd ook erg ben gaan waarderen.
Hoe je het woord ''genereren'' gebruikt vind ik een beetje vreemd, want geluiden hebben uit zichzelf geen creërende kracht en de conclusie dat een bepaalde opvolging van geluiden zegt dat er de twee mogelijke opvatting van BoC aan ten grondslag liggen die je noemt lijkt me eigenlijk onzin. Je idee van ''spookbeat'' vind ik wel mooi, want als je de hats die niet meer hoorbaar zijn toch erbij kunt denken in gedachte kan dit zeker een extra mooie ervaring ervan maken. Maar over de opvolging van verschillende ritmes zou ik zeggen: Er zijn bepaalde snelheidsveranderingen en breaks om dynamica toe te voegen. Snelle hi-hats en dan weer terugvallen naar langzamere om op die manier ontspanning te bereiken. Dat is muzikaal, spelen met de luisteraar, teasen. De beat is overigens heel erg uit de hiphop afkomstig. De snelle hats aan het begin zijn inderdaad een mooie intro zoals die in hiphop ook vaak gebruikt wordt, dan valt er een bassdrum in met een gebroken ritme, wat een lekker funky effect heeft.
Ik denk dat de Boards of Canada dit nummer en album hebben gemaakt om een bepaalde avontuurlijke reis te maken, dat maak ik ook op uit een interview met hen over het album. Ik denk niet dat ze hierin met een onderzoek bezig zijn naar de creatie van muziek, maar gewoon met het schilderen met geluid.