menu

Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway (1974)

mijn stem
4,15 (712)
712 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Charisma

  1. The Lamb Lies Down on Broadway (4:55)
  2. Fly on a Windshield (2:47)
  3. Broadway Melody of 1974 (1:58)
  4. Cuckoo Cocoon (2:14)
  5. In the Cage (8:15)
  6. The Grand Parade of Lifeless Packaging (2:45)
  7. Back in N.Y.C. (5:49)
  8. Hairless Heart (2:25)
  9. Counting Out Time (3:45)
  10. The Carpet Crawlers (5:16)
  11. The Chamber of 32 Doors (5:16)
  12. Lilywhite Lilith (2:40)
  13. The Waiting Room (5:28)
  14. Anyway (3:18)
  15. Here Comes The Supernatural Anaesthetist (2:50)
  16. The Lamia (6:57)
  17. Silent Sorrow in Empty Boats (3:06)
  18. The Colony of Slippermen (8:14)
  19. Ravine (2:05)
  20. The Light Dies Down on Broadway (3:32)
  21. Riding the Scree (3:56)
  22. In the Rapids (2:24)
  23. It (4:58)
totale tijdsduur: 1:34:53
zoeken in:
avatar van ChrisX
4,0
Dit blijft een vreemd album, met een heel vreemd verhaal en soms nog vreemdere muziek. Hoewel, als je veel nummers los neemt zijn misschien wel het toegankelijkste materiaal van Genesis tot op dat moment.

shappy1010
ChrisX schreef:
Dit blijft een vreemd album, met een heel vreemd verhaal en soms nog vreemdere muziek. Hoewel, als je veel nummers los neemt zijn misschien wel het toegankelijkste materiaal van Genesis tot op dat moment.


Je haalt de woorden uit Tony Banks zijn mond, in een recentelijk interview reageerde hij op fans die de latere muziek van Genesis te poppy vonden, zijn reactie was dat als hij naar Lamb lies down on broadway luistert, hij niets anders hoort dan wat nu ook als contemporary word beschouwd.

avatar van Flipper
4,5
shappy1010 schreef:


Je haalt de woorden uit Tony Banks zijn mond, in een recentelijk interview reageerde hij op fans die de latere muziek van Genesis te poppy vonden, zijn reactie was dat als hij naar Lamb lies down on broadway luistert, hij niets anders hoort dan wat nu ook als contemporary word beschouwd.



Daar zit natuurlijk wel iets in. 'Counting out time', 'Carpet Crawlers' en de titelsong zijn hele toegangbare stukken. Maar stukken zoals 'Back to NYC', 'The Lamia' en 'In the cage' geven genoeg tegenwicht om het album progressief te laten klinken. Dit album is idd veel minder symfonisch dan de albums hiervoor.

Mijn inziens ligt het eerste solo album van Gabriel ook meer in het verlengde van The Lamb terwijl Trick of the tail weer meer referenties heeft met Selling en Foxtrot.
Blijkbaar was toen de invloed van Gabriel heel groot op het totale groepsgeluid.

shappy1010
Flipper schreef:


Mijn inziens ligt het eerste solo album van Gabriel ook meer in het verlengde van The Lamb terwijl Trick of the tail weer meer referenties heeft met Selling en Foxtrot.
Blijkbaar was toen de invloed van Gabriel heel groot op het totale groepsgeluid.


Hmm. de invloed van Gabriel op the lamb is zuiver alleen tekstueel, de muziek (en zelfs de opnamens) is volledig zonder hem gemaakt het hele pakketje hebben ze op zijn bureau gegooit met de mededeling doe er wat moois mee.

5,0
De invloed van Brian Eno is belangrijker geweest voor het geluid van deze plaat dan Gabriël's invloed. Dit gaf een duidelijke verandering van geluid aan. Heel anders dan Selling idd ja, maar waren ze met die koers al niet tot een hoogtepunt gekomen? Ik beschouw deze plaat als een alleenstaand geval binnen het genesis-repertoire, selling was hun symfonisch meesterwerk zeg maar, daarom zou het best tijd zijn om het over een andere boeg te gooien, een soort van Kid A bocht? Misschien een beetje te ongenuanceerd, maar ik denk ook wel dat ze inzagen dat ze geen tweede selling konden maken. Wat mij zo aantrekt is die hele sfeer die op deze plaat rust en die teksten zijn gewoon geniaal. Het geluid van Banks wordt hier ten volle benut, ook doormede Eno's invloed waardoor er een tijdloze sfeer ontstaat. Er staan ongelooflijk veel impressies, emoties en melodietjes op deze plaat, ik snap trouwens de kritiek op de rol van Hackett niet altijd, dit is geen plaat die dient gedragen te worden door louter en alleen het gitaarwerk van Hacket, op cd2 staan trouwens een paar van zijn mooiste gitaarstukken, dus deze plaat afdoen als anti-Hacket is ook niet op zijn plaats. (Niet dat ik daarmee iemand op deze site mee wil viseren, laat dat duidelijk zijn) Het hele verhaal is schitterend en dan de ontknoping in 'In the rapids'!!
Het enige minpuntje vind ik de afsluiter, die wat zwakjes aanvoelt om dit geheel af te sluiten. Voor de rest kan ik keer op keer genieten van dit vreemde verhaal.

avatar van Flipper
4,5
shappy1010 schreef:


Hmm. de invloed van Gabriel op the lamb is zuiver alleen tekstueel, de muziek (en zelfs de opnamens) is volledig zonder hem gemaakt het hele pakketje hebben ze op zijn bureau gegooit met de mededeling doe er wat moois mee.




Dat verhaal is me bekend, had ook voornamelijk met de aanstaande geboorte van zijn dochter te maken.

Maar je kunt toch ook niet ontkennen dat Gabriel ook grote invloed heeft gehad op de muziek. Nummers als bv 'Cuckoo Cocoon' (Gabriel op fluit) en 'The Grand parade of lifeless packaging' zijn typische Gabriel nummers.
Met 'Trick of a tail' gingen de overige leden terug naar serieuze symfonische muziek en werd muzikaal, de richting van Selling doorgetrokken.

Enne.... de bijdrage van Eno was toch alleen 'The waiting room'??

avatar van vigil
4,0
Flipper schreef:
(quote)


Enne.... de bijdrage van Eno was toch alleen 'The waiting room'??


Volgens mij was Eno's invloed ook niet zo groot als hier wordt gesuggereerd. Eno was ook nog maar een "kleine" jongen die periode op producers gebied

5,0
Die synthesizersound, weirde soundscapes en die vocal effects zijn dus gevloeid uit Eno's ideeën, alsook 'waiting room' dus uiteraard. Ik wou niet zeggen dat Eno dit album in zijn eentje gemaakt zou hebben, maar enkel dat zijn invloed toch duidelijk is geweest hier.

Omayyad
stevie schreef:
Die synthesizersound, weirde soundscapes en die vocal effects zijn dus gevloeid uit Eno's ideeën, alsook 'waiting room' dus uiteraard.

Mag ik vragen waarom je deze mening bent toebedeeld?

5,0
Uiteraard is het mijn mening, omdat Eno's rol bij deze plaat nogal ter discussie staat

Had Gabriël het ook niet ergens in een interview gehad over enosiffication?

Die versmelting met het 'oude' genesisgeluid met die introductie van die effects en sfeerscheppingen zou een duidelijke invloed kunnen zijn, nu is de mate waarin je deze invloed zelf voelt natuurlijk geheel subjectief, maar ik durf toch te zeggen dat die er wel degelijk is.
Ik denk dan spontaan aan 'the grand parade of lifeless packaging(vocal distortions) Back in N.Y.C. , de ambientachtig aandoende stukken als Ravine, de lange intro van colony of slippermen en de effecten in het nummer, de synthesizersound van riding the scree.

Bovenstaande gevallen kunnen toch aangeven waar ze de invloed haalden voor deze koerswijziging.

avatar van vigil
4,0
stevie schreef:
Uiteraard is het mijn mening, omdat Eno's rol bij deze plaat nogal ter discussie staat

Had Gabriël het ook niet ergens in een interview gehad over enosiffication?

Die versmelting met het 'oude' genesisgeluid met die introductie van die effects en sfeerscheppingen zou een duidelijke invloed kunnen zijn, nu is de mate waarin je deze invloed zelf voelt natuurlijk geheel subjectief, maar ik durf toch te zeggen dat die er wel degelijk is.
Ik denk dan spontaan aan 'the grand parade of lifeless packaging(vocal distortions) Back in N.Y.C. , de ambientachtig aandoende stukken als Ravine, de lange intro van colony of slippermen en de effecten in het nummer, de synthesizersound van riding the scree.

Bovenstaande gevallen kunnen toch aangeven waar ze de invloed haalden voor deze koerswijziging.


met de nadruk op "kunnen", je voorbeelden komen erg hypothetisch over als ik heel eerlijk ben.

5,0
Dat mag je natuurlijk zo vinden anders had ik dat woordje er niet tussen gezet.

Omayyad
Het doet me allemeel een beetje denken aan Alan Parsons bij Dark Side Of The Moon. Als je de band hoort was hij gewoon een geluidstechnicus van de plaat, terwijl Parsons wel eens het idee wil geven dat die plaat door hem is bedacht...

Omayyad
Als ik Selling England By The Pound, The Lamb Lies Down On Broadway en A Trick Of The Tail naast elkaar leg, valt me inderdaad wel op dat The Lamb ietwat anders klinkt dan de twee andere platen. Het is dan misschien verleidelijk om dit aan Brian Eno toe te schrijven, maar dat gaat me ietwat te ver. Ik kan me echter best voorstellen dat de band en dan vooral Tony Banks wat tips heeft gekregen...

avatar van vigil
4,0
Omayyad schreef:
Het doet me allemeel een beetje denken aan Alan Parsons bij Dark Side Of The Moon. Als je de band hoort was hij gewoon een geluidstechnicus van de plaat, terwijl Parsons wel eens het idee wil geven dat die plaat door hem is bedacht...


mijn idee, en niet enkel mijn idee! zie onderstaande:

And Brian Eno's role? This, too, has been a matter of some debate. Eno himself has never specified his role, claiming only that he helped the group to adjust a few tracks. Frequently suggested possibilities as to the identity of these tracks include: vocal distortions on "The Grand Parade", keyboard distortions on "Riding The Scree" and "In The Cage", effects on "The Colony Of Slippermen", etc. Tony Banks has recently claimed that Eno's role was actually quite minimal, and that he didn't really deserve an official credit

shappy1010
Eens dat the lamb een hele andere "sound" heeft dan andere Genesis albums. Maar wat is nu precies de definitie van een Genesis song? De mannen hebben een aardige staat van diversiteit achter de rug, van symfo rock (Musical Box) tot prog rock (The Cage) tot prachtige ballads (Hold on my Heart) naar Beatle-achtige pop songs (Trick of the Tail) tot kwaliteit top 40 (Jesus he knows me) Mike Rutherford zei eens, "we're songwriters, we can write anything we want".

Damn right Mike, en ik vind het allemaal prachtig.

5,0
vigil schreef:
(quote)


mijn idee, en niet enkel mijn idee! zie onderstaande:

And Brian Eno's role? This, too, has been a matter of some debate. Eno himself has never specified his role, claiming only that he helped the group to adjust a few tracks. Frequently suggested possibilities as to the identity of these tracks include: vocal distortions on "The Grand Parade", keyboard distortions on "Riding The Scree" and "In The Cage", effects on "The Colony Of Slippermen", etc. Tony Banks has recently claimed that Eno's role was actually quite minimal, and that he didn't really deserve an official credit


Tsja, als Banks het al zelf zegt, kan ik daar weinig tegen in brengen
Dat hebben we dan ook alweer bijgeleerd vandaag

avatar van vigil
4,0
shappy1010 schreef:

Damn right Mike, en ik vind het allemaal prachtig.


allemaal nog wel, dat is wel heel veel zeg

avatar van Flipper
4,5
vigil schreef:

allemaal nog wel, dat is wel heel veel zeg


Sluit me daar ook bij aan

Nu we daar uit zijn blijft de vraag: In hoeverre is The Lamb een project van Gabriel. Misschien toch wel meer dan we denken.

avatar van vigil
4,0
Flipper schreef:
(quote)


Sluit me daar ook bij aan

Nu we daar uit zijn blijft de vraag: In hoeverre is The Lamb een project van Gabriel. Misschien toch wel meer dan we denken.


Dat zouden we toch eigenlijk eens aan Peter zelf moeten vragen

Deze plaat is in ieder geval geen favoriet van de leden zelf (althans Mike en Tony) die prefereren toch de Gabriel loze platen (Trick, W&W en Genesis)

avatar van Hans Brouwer
vigil schreef:
Deze plaat is in ieder geval geen favoriet van de leden zelf (althans Mike en Tony) die prefereren toch de Gabriel loze platen (Trick, W&W en Genesis)
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen!!

avatar van musicboy
4,5
Bij mij staat hij mooi in de top5 van Genesis, verdiende 2de plaats.

avatar van ChrisX
4,0
Wat ik me herinner uit de Armando Gallo boeken is dat ten tijde van de schrijfsessies / repetities voor dit album Gabriel niet of nauwelijks aanwezig was. Hij had toen de handen vol aan een filmproject waar hij mee bezig was samen met William Friedkin, die hem gevraagd had of hij misschien interesse had om een scenario te schrijven. Dat is uiteindelijk niks geworden en ik meen dat een deel er van uiteindelijk aan de basis heeft gelegen van het verhaal van The Lamb.

Komt ook nog eens bij dat Gabriel, net als zo veel zangers, pas heel laat met teksten aan komt zetten en in eerste instantie op opnames zangmelodieen zonder tekst maakt en die dan vervolgens passend maakt. Er circuleren leuke bootlegs waar op je verschillende werkfases van bekende Genesis-nummers hoort uit de periode voorafgaand aan Selling England waarbij je eerst Gabriel de zangmelodie hoort uitvogelen achter een piano en die vervolgens voegt bij de muziek en pas later stoeit met de tekst.

avatar van musicboy
4,5
Bestaat er een kans dat de concertregistratie hiervan ooit op dvd verschijnt? Ik heb al heel wat oude beelden gezien van Genesis live (heb zo'n goedkoop dvd'tje met livebeelden uit de jaren '70 + op video een soort rockumentary), maar 'The Lamb' komt niet aan bod.

avatar van Flipper
4,5
musicboy schreef:
Bestaat er een kans dat de concertregistratie hiervan ooit op dvd verschijnt? Ik heb al heel wat oude beelden gezien van Genesis live (heb zo'n goedkoop dvd'tje met livebeelden uit de jaren '70 + op video een soort rockumentary), maar 'The Lamb' komt niet aan bod.


De band 'The musical box' gaf een perfecte registratie.

Hans Brouwer schreef:
(quote)
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen!!


En daar hebben we Hans weer, nooit te verlegen om inhoudelijk mee te discussieren

avatar van vigil
4,0
musicboy schreef:
Bestaat er een kans dat de concertregistratie hiervan ooit op dvd verschijnt? Ik heb al heel wat oude beelden gezien van Genesis live (heb zo'n goedkoop dvd'tje met livebeelden uit de jaren '70 + op video een soort rockumentary), maar 'The Lamb' komt niet aan bod.


Ik zou er niet vanuit gaan, helaas......

en die halve bootleg dvd is waar je op doelt is zeker wel de moeite waard. Er schijnen nog meer zeer goede beelden te zijn van de Belgische tv afkomstig.

5,0
Leuk die discussies over the lamb. Ik had het volgens mij al eerder opgemerkt: De pers was - toen - zeer lauw over the Lamb in the beginning. Pas toen the Lamb tour bezig was, werd men enhousiast.
En eerst zo'n pakket muziek afleveren en pas daarna de teksten eroverheen kan ik me niet voorstellen; dan ben je niet in staat om zulke prachtige nummers te maken.
Uiteraard ken ik het verhaal , echter ik kan me meer vinden in 'de definitieve zanglijnen zijn er later op gezet'.
Tuurlijk is er een vrij grote ENO invloed hoorbaar, maar wat maakt het uit ?
Reken maar dat dit album super gaat klinken over 5 of 6 kanalen. Uitermate geschikt voor SACD of DVD formaat.

avatar van musicboy
4,5
vigil schreef:
(quote)


Ik zou er niet vanuit gaan, helaas......

en die halve bootleg dvd is waar je op doelt is zeker wel de moeite waard. Er schijnen nog meer zeer goede beelden te zijn van de Belgische tv afkomstig.


Hier de dvd waarover ik het heb, heel goedkoop:
http://www.dvd-paradijs.nl/info/genesis.html

Bevat opnames van heel oude concerten. Sommige nummers (Watcher of the Skies) komen meermaals aan bod, maar telkens interessant omwille van ander decor, kledij (Gabriel wist zich uit te dossen)

avatar van vigil
4,0
musicboy schreef:
(quote)


Hier de dvd waarover ik het heb, heel goedkoop:
http://www.dvd-paradijs.nl/info/genesis.html

Bevat opnames van heel oude concerten. Sommige nummers (Watcher of the Skies) komen meermaals aan bod, maar telkens interessant omwille van ander decor, kledij (Gabriel wist zich uit te dossen)


dan hebben we het over dezelfde

avatar van HiLL
3,5
Die heb ik ook, jammer van de bagger kwaliteit.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:34 uur

geplaatst: vandaag om 16:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.