DeKoning.
''Get All You Deserve''
Ik mag het gerust classificeren als een live-registratie zoals ik ze graag hoor & zie, en die zijn best schaars kan ik je zeggen. Al heb je natuurlijk met een 'control-freak' als Steven eigenlijk maar weinig te vrezen. Vrijwel alle nummers zijn hier in mijn opinie beter dan het origineel, bevatten een een vollere sound, uitmuntende muzikanten die allemaal hun eigen ding (goed) doen, en dan is het nog eens prima geproduceerd ook. Zelf heb ik ook zijn concert bijgewoond in Paradiso (Amsterdam), en ik moet zeggen dat deze luisterervaring zeker recht doet aan mijn bevindingen die ik destijds heb mogen ervaren

.
Want dit album begint al gelijk met Wilson's meest ontoegankelijke nummer ''No Twilight Within the Courts of the Sun'' waarbij het gitaarwerk subliem in contrast staat met de sfeer van hoe het concert zich zal voortrazen. Dreigend, een sprankje hoop maar toch vaak weer eindigen met een explosie van gitaarmuren. Het is even schrikken voor de concertgangers die verwacht hadden dat ''Grace For Drowning'' als intro gebruikt zou worden. Afijn, alles wat mooi is kan immers ook mooi kapot. Hetgeen Steven al in meerdere interviews heeft verkondigd. Dat is dan ook meteen de kracht van dit solo project. De emotie/melancholie van Blackfield, de power van Porcupine Tree. Daaroverheen natuurlijk de overige ingrediënten van de Man zelf.
Dan na het nummer ''Index'' die overigens prachtig word uitgevoerd, komen we aan bij ''Deform to Form a Star''. Deze bevat een prachtig stukje piano wat me erg raakt, en is een mooie aanloop naar dit nummer toe. Je zou trouwens haast denken dat het koortje gewoon op het podium staat, maar niets is minder waar. Het is gewoon belachelijk goed opgenomen, hetgeen ook mijn beoordeling positief beïnvloed. Had ik al iets gezegd over de vocalen? Die zijn hier per definitie een stuk beter dan op het album zelf. Wat je natuurlijk zou mogen verwachten.
Na het instrumentale ''Sectarian'', waarbij het projectiedoek met luid publiek-gejuich voor het publiek omhoog getrokken word, en je nu pas een goed uitzicht hebt over de gehele set, en zijn we pas maar net begonnen. Postcard volgt, en de stem van Wilson klinkt in het begin hier en daar wat minder sterk, maar als geheel geeft het zich goed vorm, alsmede door het koor dat weer volop aanwezig is. Dan horen we de eerste klanken van ''Remainder the Black Dog'' en zijn we verzeild geraakt in een wervelstorm vol gitaar & piano-loopjes waar je je in je gedachten helemaal in kunt nestelen als het ware. Een fantastisch geheel, met een goede afwisseling van het rustige naar het hardere gedeelte. Op de versie op het album heb ik het idee dat het me allemaal te lang duurt, maar bij deze live-versie heb ik daar totaal geen moeite mee. Gewoon een goede song die langdurig beklijft, en staat als een huis. Niets meer, niets minder.
''Harmony Korine'' & ''Abandonner'' zijn daarentegen weer totaal andere nummers. Harmony Korine is typisch een song waarbij ik in het begin al dacht dat het nooit live in volle glorie gebracht had kunnen worden, en dat punt werd ooit zelfs bevestigd door Steven zelf. Nu kunnen we deze toch bewonderen & beluisteren, en valt me eigenlijk op dat het lang zo slecht niet klinkt. Het enige jammere vind ik dat de vocalen meer naar de achtergrond zijn geschroefd, en dat het deels de kracht mist die het op ''insurgentes'' wel bezat. Al met al zeer gewaagd.
Waarvan ik had vermoed dat ik ''Like Dust I Have Cleared from My Eye'' het minste nummer zou gaan vinden, heeft mij hier flink anders over doen denken. Het nummer begint met een heel relaxed vol & helder gitaargeluid, en Steven zijn stem komt hier heel vooral zeer goed uit de verf. Het is vooral de instrumentatie die ik hier zo interessant vind. Bijna 'lay-back/jazzy'' muzak waar ik gewoon voor wil zitten, drankje erbij en wegdromen.
En dat wegdromen vergaat wanneer ''Luminol'' start. Dit moet haast wel het meest veelbelovende nummer zijn na het 26-minuut durende ''Raider 2''. Deze song zet aan met een standaard, simpel maar gaaf rock-riffje, een rustig ingetogen middenstuk, zeer mooie piano-momenten, een mooi (haast klassiek) koortje, en eindigt ook weer zoals het begon. Naar mijn mening zeker het hoogtepunt van deze registratie. Het zal mij niet verbazen dat Steven op deze koers verdergaat op z'n 3e solo-album, want die 70's/80's stijl staat hem goed. Héél erg goed.
''Here we all are
Born into a struggle
To come so far
But end up returning to dust''
~ Luminol
Veel tijd om tot adem te komen hebben we niet, want net na het prachtige Luminol, bied zich het tweede hoogtepunt aan, en dat is ''Veneno Para Las Hadas''. Voor mij is dit éen en al bezinning en totale rust die we nodig zullen hebben, willen we begeven naar de laatste 3 nummers toe. Dit is bijzonder, want het voelt aan als een slaapliedje, een plek uit de realiteit waar je graag wilt zijn, en er nooit meer uit terug zou willen keren. Een gebruiker op last.fm wist het al zo treffend te verwoorden: ''This is what Steven Wilson's dreams sound like''. ...Mooi.
''When you're young you're sleeping.
With the love you're feeling.
Waking up to evening.
To the pulse you're breathing.''
~ Veneno Para Las Hadas
''No Part of Me''. En song waar ik op Grace For Drowning eigenlijk nog steeds een klein beetje moeite mee heb, ook al klinkt het hier nog zo spectaculair. Het nummer begint mooi, vocalen zijn best aardig, alleen vind ik het opbouwende instrumentale aspect van dit nummer zo misplaatst. Geen slecht nummer, maar heeft niet de kwaliteit die de rest wel bevat.
Het beest dat ''Raider 2'' mag dragen. Tevens voor mij het derde hoogtepunt waar SW weer alles uit de kast haalt om het zo boeiend mogelijk te houden voor de luisteraar. De studioversie was al gaaf, maar deze versie doet er wat mij betreft nog een schepje bovenop. De eerste anderhalve minuut horen we een kabbelende intro waarbij vervolgens je nekharen overeind gaan staan als de gitaar inzet, de fluit en het koor dat bijna angstaanjagend hard tegelijk aan komt zetten. Dan bevat het ook nog eens een melancholiek middenstuk dat bijna te mooi is (vooral hier) voor woorden. Het is een kwestie van luisteren en je mee laten slepen. Ook de climax waarbij Steven door het gitaargeweld heen vocaal een ijzersterke prestatie oplevert is hier gewoon belachelijk sterk. Een dijk van een nummer, waarvan ik alleen maar kan hopen op meer soortgelijk materiaal.
''I'm Raaaider!!!!!!''.
Dan krijgen we tot slot het titelnummer ''Get All You Deserve'' voorgeschoteld. het slotnummer begint hier wederom met een rustig, haast deprimerende melodie. Het geluid van de gitaren zijn expres op zwaar geschut (distortion) gezet, waarbij je aan de structuur/opbouw al kan raden dat zelfs gehoor-dempers je niet veilig zullen zijn. Het valt je in het begin al op dat deze versie veel rauwer en duisterder is dan die op Insurgentes. Steven's zang klinkt hier aan het begin behoorlijk terneergeslagen wat de sfeer des te meer ten goede komt. Dan start de finale in, Steven komt gepast al spelend met gasmasker het podium op, de gitaarmuur word steviger en steviger en de wereld vergaat. Wij krijgen tenslotte wat we verdiend hebben, dat staat vast.
''Love more than you can know
Have more than you'll ever need from me
Get all that you deserve, in this world..''
~ Get All You Deserve
Dan valt plotseling de instrumentatie weg, gaan de lichten aan, en we klappen voor deze band die het voor elkaar heeft gekregen al zijn ideeën tot uiting te brengen, en krijgen we (als je de deluxe editie bezit) tot slot nog ''Litany'' te horen van zijn Bass Communion-project.
Een waardig document van een geweldige solo-tour!
