Het is een cd geworden, waarbij Bob Welch een groot aantal van zijn Fleetwood mac krakers opnieuw heeft opgenomen. Op eigen initiatief en naar aanleiding van de aanschaf van een volledig eigen digitale studio.
Welch vindt dat de FM albums uit zijn periode (begin jaren '70 en het zijn er overigens 5) zeer slecht klinken en alleen geschikt zijn voor AM radio. Vertel mij wat.
Maar blijkbaar is er niemand te vermurwen er mooie digitale opnames van te maken. Je zou toch zeggen, gezien de naam van de band zou er toch zeker al een bepaalde afzetmarkt zijn. Opgeteld bij mooie opnames en de wetenschap dat velen absoluut niet weten waar het over gaat bij Fleetwood mac tussen 1971 en 1974 en een mooie opknapbeurt ligt voor de hand. Een mooie box, zoals Styx ooit heeft gedaan met alle Wooden Nickel recordings.
Maar neen. Welch heeft daarom, na wat oefenen in zijn studio, het initiatief naar zich toegetrokken en heeft zijn nummers opnieuw opgenomen, prachtig digitaal geremasterd maar zonder Mick Fleetwood, John en Christine McVie.
Bob Welch vindt zijn stem er nu beter geschikt voor, hij heeft de nummers in de loop van de tijd beter weten te doorgronden en als gitaarspeler is hij beter gaan spelen, technisch veel beter geworden. En ik geloof dat hij nog gelijk heeft ook.
Het is iets waarvan ik zeg: het kan niet in alle situaties, het moet per project worden bekeken want ik ben als de dood voor eigen muzikale aanranding. Maar dat heeft Bob Welch prima weten te voorkomen.
Het feit dat Lindsey Buckingham en Stevie Nicks betreuren dat het sinds de komst van de cd niet lukt om hun album Buckingham/Nicks uit te brengen, daar roep ik ook al jaren van dat ze, dit keer mét John McVie en Mick Fleetwood en dan onder de naam Fleetwood mac, het gewoon nog een keer moeten opnemen. Dat album is ook nagenoeg niet te vinden en is destijds, net als de FM albums met Bob Welch, voor geen meter verkocht dus welke buil kun je aan opnieuw opnemen precies vallen?
Helaas heeft Bob Welch niet álles uit zijn periode met Fleetwood mac opnieuw opgenomen. Daarentegen heeft hij wel wat interessant solowerk toegevoegd (tracks 11 t/m 15) én Oh Well, de Fleetwood Mac kraker die werd geschreven door Peter Green.
Een alleszins acceptabele versie van Bob Welch, is natuurlijk echt een nummer om nat op te gaan, maar ook dat weet hij te voorkomen. Enkele maanden na het uitbrengen van Oh Well verliet Green Fleetwood mac.
Welch' excuus is dat hij als vervanger van Green direkt Oh Well avond aan avond moest spelen omdat de vraag er was en zijn stem nog het meeste leek op die van Green. Hij speelde het zo vaak dat, volgens Welch, hij Oh well vele malen vaker dan Green zelf ten gehore heeft gebracht. Hij heeft het nummer zich helemaal eigen gemaakt en beschouwt het zelfs min of meer als een eigen werkstuk.
Waarvan acte. Een zeer geslaagde poging van Bob Welch en zeer aan te bevelen aan iedereen die ooit nog wel eens iets zou willen kopen uit de Fleetwood mac periode 1971 - 1974. Het enige jammere is dat de rest van de band ontbreekt. Daarom blijf je voor het échte werk volledig afhankelijk van de oude, analoge en krakkemikkige AM opnames.