Ha, op die manier ben ik er - een flink tijdje geleden alweer - ook aan gekomen. De moeite waard om mee te pakken voor een halve of hele euro. Ik had ook deel 2 en 3 erbij, maar zie hier op Music Meter dat er maar liefst acht deeltjes van verschenen. Tegenwoordig zou je die via een boxsetje voor een zacht prijsje kunnen bekomen, maar in de begindagen van de CD werd dit natuurlijk helemaal uitgemolken in de vorm van acht afzonderlijke delen op acht verschillende (dure) CD's. Het feit dat ik die dingen nu voor een habbekrats op de kop tik, voelt bijna een beetje als wraak...
Want dit is er echt eentje uit de begindagen van de CD - uit 1985. Het voordeel daarvan is dat je een grote kans hebt om op een goede mastering te stuiten, en dat blijkt hier ook het geval. Motown is natuurlijk in de loop der jaren doodgecompileerd, maar het geluid is, zeker op latere CD's, lang niet altijd optimaal.
Puur muzikaal blijft dit natuurlijk gewoon genieten. Het is natuurlijk wat eigenaardig dat Diana Ross & The Supremes op deze verzamelaar met maar liefst zes nummers nogal oververtegenwoordigd zijn, maar ze waren in de jaren zestig natuurlijk wel de vaandeldragers van het Motown-geluid. Uitstekende, hitgevoelige composities, onder meer van het roemruchte schrijverstrio Holland-Dozier-Holland, met een productie die de beat benadrukt en waarmee je ook anno 2020 nog uitstekend voor de dag kunt komen.
Vrijwel allemaal klassiekers hier, met naast The Supremes glansrijke bijdragen van The Four Tops, de Temps, Stevie Wonder en het duet van Marvin Gaye met Kim Weston. De enige twee nummers die ik op voorhand niet kende, waren die van Martha Reeves & the Vandellas (die ken ik geloof ik alleen maar van het onverbiddelijke Dancing in the street), maar zie: die doen nauwelijks onder voor de rest van het materiaal op deze uitstekende verzamelaar.