Wat mij zo ontzettend opvalt aan dit album is het relatief lekker weg stromende tweede deel van dit album. De beginnummers (ook wel bekend als de X nummers), 1 t/m 5 (en ik reken Speed Of Sound ook even mee, ook al is dat niet een X nummer) klinken op de een of andere manier geforceerder dan de rest van de cd. Square One, What If, White Shadows, (Fix You niet echt, maar ik noem em toch in dit rijtje), Talk, X&Y en Speed of Sound, het klinken allemaal als zwaar geproduceerde nummers, met allemaal toeters en bellen en riedeltjes enzo. Daarom vind ik het ook veel leuker om het tweede deel van deze cd te recenseren.
Het begint allemaal met
A Message. Lekker begin met een akoestisch getaartje van Chris Martin, je hoort de rust in zijn stem die zo typerend is voor Martin. Als je dit nummer hoort denk je: het komt allemaal weer goed. En het stelt me stiekem wel gerust als Martin dat zegt. De lekker versnelling is ook perfect getimed en het nummer kabbelt lekker verder. Het behaalt geen climax, maar dat hoeft ook niet op dit punt van het album. Gewoon een lekker wegdromertje, zowel lyriek, muzikaal.
Low knalt er een stuk lekkerder in dan
A Message en zal ook lekker blijven knallen tijdens de refreinen, wat wel meer Coldplay nummers doen, zoals de doorsnee fan wel zal weten. De climax die naar het refrein toe wordt opgebouwt is ook weer typisch Coldplay en ik denk stiekem dat daar hun grootste kracht in ligt; het timen van breakjes/solo's/climaxen. Allemaal perfect uitgevoerd onder begeleiding van die oh zo heerlijke mellow stem van Chris Martin. Hier mag de productie uiteraard niet buiten beschouwing worden gelaten overigens

Tekstueel is dit nummer overigens prima te pruimen. De rijm is lekker los Martiniaans, maar op de een of andere manier klinkt het toch hoogstaander dan de gemiddelde Coldplay lyric.
The Hardest Part is de laatst uitgebrachte single van dit album, maar heeft nooit records weten te breken. Ik snap waarom ze dit nummer op single hebben uitgebracht, lekker losje gecombineerd met een aanstekelijke pianomelodie, maar ik snap ook wel waarom dit nooit een hit is geworden. Ten eerste werd deze single pas een jaar (!) na
Speed of Sound uitgebracht en ten tweede vind ik dit meer een categorie zomernummertje voor lekker in de achtertuin, in de zon, met een biertje erbij. Nou ben ik sowieso niet van de hitjes en hitlijsten, maar dit lijkt mij de meest logische verklaring, aangezien het nummer op zichzelf mijns inziens wel hitpotentie heeft.
Eindelijk komen we dan bij mijn hoogtepunt van de cd
Swallowed in the Sea. Ik heb laatst nog een discussie gehad met iemand waar de kracht nou ligt van Colplay, waar ik bij als voorbeeld dit nummertje gaf. Op zich is er niks bijzonders aan die nummertje. Qua opbouw lijkt het veel op Fix You (als je niet al te miereneukerig bent) en tekstueel is het ook niet allemaal hoogstaand. Maar toch is dit het nummer van Coldplay, van dit album, maar misschien ook wel van hun ouvre, dat mij het meeste raakt. Interessant is dan de vraag: waar ligt dat dan aan? Hierbij moet ik toch weer verwijzen naar hetgeen ik bij
Low heb geschreven. Perfect uitgevoerde climax, lekker simpele melodiën, geen filosofische teksten waar je over hoeft na te denken en een heerlijk naar het einde toe affadend geluid. De kracht van Coldplay blijft lastig te omschrijven, maar dit nummer komt voor mij het dichtst bij de ware kracht van Coldplay die hun zo goed maakt en andere bands die ongeveer hetzelfde doen niet.
Twisted Logic is een nummer wat ik niet goed geplaatst vind. Dit nummer had beter voor
Swallowed in the Sea gekund, want ik heb het idee dat het nu niet volledig tot zijn recht komt. Nou moet ik erbij zeggen dat ik dit het minste nummer van de B-kant vind, maar dat mag niets aan kracht weg nemen van deze kant.
Till Kingdom Come is het nummer wat ik liever had gezien als afsluiter na
Swallowed in the Sea, maar ja, ik produceer die albums nu eenmaal niet. Over het nummer zelf kan ik het volgende zeggen. Het begint al gelijk goed met een Chris Martin die in de lach schiet en je hoort dat hij dit nummer dan ook met plezier zingt. De basis van het nummer is lekker simpel: akoestisch gitaartje en een piano. Geen moeilijke geproduceerde, laat staan geforceerde dingen, gewoon weer de kracht van Coldplay onder begeleiding van Martin's stem. Lyriek sterker dan de meeste Coldplaynummers en een absolute waardige afsluiter van het album.
Dan nog even globaal over dit album. Het had zoveel beter gekund als ze de losse, minder geforceerde sound hadden gebruikt gedurende het hele album, en niet alleen tijdens de B-kant. Hierdoor blijft mijn stem steken bij 4,0* en dat zal ook wel nooit hoger worden.