Lang heb ik er over getwijfeld om aan dit album een wat langer verslag te wijden.
Waarom? Wat valt er in hemelsnaam nog te zeggen over een klassieker? En dan ook nog eens de wetenschap dat 13.729 gebruikers over je schouders meelezen en allen zo hun eigen gedachten hebben over dit album.
Een beetje koudwatervrees dus, maar ik moet me maar eens vermannen en mijn lofzang op dit album gestalte geven.
Break on Through: al bij de eerste tonen herken je het nummer. Die ongelooflijke energie knalt er echt de eerste seconden al uit. Alsof de broek te strak gespannen zat en er toch echt even een knoopje los moest. De woorden worden er uit gespuwd en het orgel rammelt er vet op los. Hoe veel overtuigender wil je een album van start horen gaan? Haast onmogelijk lijkt me.
Hoe anders klinkt
Soul Kitchen in eerste instantie dan toch. Ik zou haast lieflijk zeggen: vooral het orgel is daar verantwoordelijk voor, maar de zang weet zich ook aardig aan te passen. Totdat de minuut ruim gepasseerd is dan krijgen we toch nog de uithalen die weliswaar weer snel ingetoomd worden, maar het is al voldoende om goed geprikkeld te worden. Het kunstje wordt dan ook snel nog eens herhaald en daarna gevolgd door een heerlijke gitaar-solo. Wat weet deze band toch een eigen sound ten gehore te brengen: fantastisch. Tot op de dag van vandaag vind ik de nummers van dit album heel eigen klinken.
En dan is het adem happen voor aERo. Misschien wel het allermooiste nummer van The Doors treedt aan:
The Crystal Ship. Dit nummer heeft een zekere onderkoeldheid die later overgoten gaat worden door een fantastisch sausje op piano/orgel die de boel snel doet smelten. Smelten doet dan ook mijn hart bij het horen van al dit moois. Dit nummer is zo godvergeten mooi dat ik niet eens weet hoe ik dat moet uiten, en dan hebben we natuurlijk een echte klassieker te pakken die op alle fronten weet te raken. Als je iets echt niet meer weet te omschrijven omdat het te mooi voor woorden is dan zijn daar op internet de smiley's voor uitgevonden:

Na al dat moois is het even bijkomen op
Twentienth Century Fox, een catchy nummer met een rhythm & blues ondertoon. Ik zou dit een 'cool' nummer willen noemen. En dat na 40 jaar! Daar kunnen geen hedendaagse koele arctische apen tegenop.
Terug naar decadente Berlijnse cabaret-tijden in de vorm van
Alabama Song. Het is kitsch zonder kitsch te zijn (volgt u hem nog?). In eerste instantie zou je denken met een vullertje van doen te hebben, maar daarmee doe je het nummer ernstig tekort. Ik vind het een typische Doors-song en ik hou van het stijltje.
Ik geef het toe: het intro van
Light My Fire komt me soms de strot uit. Ik kan het bijna niet meer horen (wegens overdosis). Maar toch, maar toch: dan zet je door en dan weet het nummer je al heel snel in te palmen en besef je dat dit gewoon een geweldig nummer is, ook al heb je het te vaak voorbij horen komen. Dit is zo'n nummer dat eigenlijk iedereen wel kent, dus ook die 13.731 gebruikers van deze site (verrek: tijdens dit schrijven zijn er al weer twee bij gekomen).
Met
Back Door Man is altijd wat raars aan de hand bij mij. Het is typisch zo'n nummer waar ik me even niet kan inbeelden om welk nummer het gaat als ik alleen de titel zie staan. Het is zelfs zo erg dat ik het nummer niet eens zo snel op dit album zou plaatsen. Heel vreemd natuurlijk, omdat ik dit album door en door ken.
Toch is het een geweldig nummer met prima gitaarwerk. Het duwt zichzelf wat minder hard naar voren dan andere songs op dit album, het straalt wat meer bescheidenheid uit en daardoor heeft het bij elke beluistering weer dat frisse gevoel wat ik bij Light of Fire een beetje ben gaan missen.
I Looked At You heeft het zwierige wat veel nummers op het album Waiting for the Sun ook hebben. Het heeft iets zonnigs. Velen zien dit nummer als een wat mindere God op dit album, maar ik denk daar anders over (ik ben ook een groot liefhebber van Waiting for the Sun).
Het is wat minder scherp of gruizig misschien, maar dat maakt het feest er niet minder om.
End Of The Night blijft een heerlijk, spannend nummer telkens weer. Het donkere sfeertje maakt het helemaal af. Buiten dat het donker klinkt vind ik het ook iets geils uitstralen. Krachtig nummer dit End of the Night. Ik ben er verzot op.
Het poppy, luchtige keert terug op
Take It As It Comes. Poppy? Ja, maar dan wel van het bezwerende soort. Hoe heerlijk is het om helemaal op te gaan in de orgel-solo's. Neem je liefste bij de hand, sleur hem/haar de dansvloer op, handen in elkaar en draaien maar. Draaien tot je er dronken bij neer valt. Dans alsof het de laatste dans van je leven is.
En wat valt er verder nog te zeggen over de lange afsluiter
The End? Ik kan mezelg quoten bijvoorbeeld:
aERodynamIC schreef:
The End.
Henk Schiffmacher zei ooit in een interview dat dit zijn crematie / begrafenis-nummer moest worden.
De reden ? Het duurt zo lekker lang "en die mensen maar wachten tot het eindelijk echt over is".
Altijd leuk zo'n quote, maar dat hadden de 13.732 gebruikers (ja ja er is er weer eentje bij gekomen) ook op pagina 1 al kunnen lezen.
Wat anders bedenken dan..........mmmm........misschien dat het simpelweg een ongelooflijk, spannende afsluiting is misschien? Cliché cliché. Ja dan weet ik het eigenlijk ook niet.
Dit zijn gewoon The Doors op hun best. Laten de users na mij bij dit album maar vertellen waarom dit zo'n sterk nummer is. Ik kan het niet: ik heb er gewoon geen worden voor en soms moet je dingen gewoon onbesproken laten.
Ik heb dat niet gedaan als het gaat om mijn gedachtengang rondom dit 5* album. Misschien slaken velen zelfs een zucht van verlichting na al dit gewauwel. Tegen hen, maar ook tegen anderen wil ik zeggen: zet deze klassieker gewoon nog eens op en laat elke nieuwe generatie na jou kennis maken met het fenomeen The Doors en dan met name dit fantastische debuut dat na 40 jaar nog steeds van enorme klasse is en staat als een huis. Het zal het over nog eens 40 jaar beslist nog steeds doen.
Laat nu de muziek het maar weer lekker overnemen. Ik draai deze nog gewoon nog een keer...........Break on Through..........!!!!