"Reel around the fountain, meet me at the patio" vervult je - mij iig - met een sterke weemoed; de hunkering naar de tijd van Coronation Street, de melkboer (en de schillenboer) die nog langs de deur kwam.
The Hand That Rocks the Cradle en vooral This Charming Man, het debuut van de Smiths prachtige weemoed.
Weet nog dat ik het album kocht en de single stond - cf UK traditie - er niet op; was quite pissed off. Het mooie van The Smiths is dat ze bij hun debuut al zowat legendarisch waren: Tony Wilson heeft zijn uiterste best gedaan hen vast te leggen voor Factory (gevestigd in Manchester), maar de chemie tussen hem en Morrissey was er niet. Wilson beweerde destijds dat ie The Smiths niet bijzonder genoeg vond en dat ie Stockholm Monsters al in zijn stal had, waarvan de singles niet echt een succes waren (een understatement van jewelste). Bovendien zou ie later
The Railway Children vastleggen die in zekere zin dezelfde richting uitgaan - maar ook niet doorbraken.
Het vastleggen van een lokale Manchester band - want dat waren The Smiths - door het Londense Rough Trade, is eigenlijk een fikse smet op het blazoen van de eigenzinnige Wilson (en daar botste het ook waarschijnlijk met de dito Mozzer). Wilson bleef hardnekkig investeren in bands die weinig commercieel succes hadden destijds (bijv A Certain Ratio, Kalima, Railway Children) om vervolgens een band met veel potentie te laten lopen. Factory bestond gedurende langere tijd uitsluitend door het succes van New Order.