De verwachtingen voor dit album, waren zeer hooggespannen. Waarschijnlijk te hoog, waardoor het al snel een teleurstelling zou kunnen worden. Daarom moet men blij zijn dat dit album is geproduceerd door de beste producer die actief is op dit moment. Ant, hij is degene die ervoor heeft gezorgd dat deze plaat opnieuw een pareltje is geworden. Ant voelt zich niet te groot om geholpen te worden door andere personen die meewerken aan een song. Zo heeft hij samengewerkt met Nate Collins, de man met de geniale gitaar riff, en Erick Anderson die de sfeer nog eventjes benadrukt met prachtig piano-spel.
Door de veelal gevoelige nummers die doorspekt zijn met gitaar- en piano-melodietjes geeft dit een hele andere sfeer weer dan we gewend zijn van Atmosphere. Dit wordt misschien nog wel duidelijker als men op Slug gaat letten. Toen ik dit album nog niet te vaak had beluisterd, dacht ik dat Slug over zijn hoogtepunt heen was. Hij was niet meer de prachtige verhalenverteller die hij was op When Life Give You Lemons die ook nog een keiharde flow had. Hij heeft nu een andere functie in het geheel met zijn vocalen, hij zorgt ervoor dat het muzikale aspect de nadruk krijgt. Dit doet hij door rustiger te zijn en zelfs te zingen op nummers als The Last To Say, Who I'll Never Be en Something So.
Toch laat Slug zien dat hij nog steeds beheerst waar hij groot mee is geworden. Hij weet nog steeds een verhaal neer te zetten op een manier waarop alleen hij dat kan. Dit laat hij zien in Became, wat op het eerste gezicht een spannend verhaal lijkt, maar waar nog een hele achterliggende gedachte in te vinden is. Hoewel er meerdere interpretaties mogelijk zijn, is het in ieder geval te zien als dat zijn vriend eerst wordt achtervolgt door het slechte en even later zelf het slechte vertegenwoordigt.
Ook laat Slug zien dat hij nog steeds krachtig kan rappen op Just For Show en She's Enough. Deze nummers hebben zo'n beetje dezelfde functie als Shoulda Known en Your Glasshouse op When Life Give You Lemons door de elektronische insteek. Het is een goede afwisseling voor de vele gevoelige nummers.
De genialiteit van Ant is, net zoals bij Slug, te vinden in de diversiteit en afwisseling zonder aan kwaliteit te verliezen. Bad Bad Daddy en I Don't Need Brighter Days zijn voor mij voorbeelden hiervan. In het nummer Bad Bad Daddy blijft de beat zich constant ontwikkelen en het mooie aan I Don't Need Brighter Days zit hem in het tikje tussen de drum door. Door zo'n klein detail wordt het meteen beter, genialer.
Met Ain't Nobody en Your Name Here zijn er ook nog luchtige, vrolijke nummers waar te nemen. Slug maakt duidelijk dat hij niet iedereen die wat van hem wil serieus neemt. Hij verpakt dit op een erg leuke manier, waardoor ik elke keer weer de glimlach op mijn gezicht niet kan verbergen.
Is dit dan allemaal perfect. Nee, natuurlijk niet. Perfectie in de muziek is nog niet uitgevonden en zal zeer waarschijnlijk ook nooit uitgevonden worden. Zo gedraagt Slug zich ietwat vreemd op het nummer Bad Bad Daddy. Wel wordt dit gecompenseerd door de meest innovatieve beat van het album.
The Family Sign begint met een drieluik en eindigt ook met een drieluik. Ook deze drie nummers weten zeker te overtuigen, vooral Something So. Hier laat Slug zich weer van zijn rustige kant zien op een melancholische productie.
Zo komt het er voor mij op neer dat When Life Give You Lemons overtroffen is door The Family Sign. Dit is vooral te danken aan Ant en zijn "hulpjes". De rustige producties spreken mij erg aan en deze zorgen ervoor dat The Family Sign de perfectie wel heel erg weet te benaderen.
