menu

RB Djan - De Onderbaas (2011)

mijn stem
3,12 (38)
38 stemmen

Iran
Hip-Hop
Label: Top Notch

  1. Hier Ben Ik Dan (4:15)

    met Mr. Probz

  2. Dan Weet Je het Nu (2:40)
  3. Loop de Loop (3:33)
  4. Rip (4:22)

    met Hittespitter Flex

  5. Slaap Kindje Slaap (4:03)
  6. Eenmans (3:28)
  7. Hou van Amsterdam (3:06)

    met Lange Frans en Mick Harren

  8. Overal Om Me Heen (4:59)

    met Gers Pardoel en Kempi

  9. Zonder Jou (4:29)

    met Aisha en Jayh

  10. Gevoel en Verstand (3:52)
  11. De Troon (2:44)

    met Rocks

  12. Zij Wil (3:42)

    met Jayh

  13. Het Laatste Woord (3:11)
  14. Ik Word Zo Gek * (3:58)
  15. Schizo * (1:41)
  16. Goed Zo * (3:46)
toon 3 bonustracks
totale tijdsduur: 48:24 (57:49)
zoeken in:
Rene1979
Ik had het ook een 1 kunnen geven dat heb ik niet gedaan. Ik vind het best aardig. Maar de hele sfeer die het album uitstraalt bevalt me niet. De beats zijn prima te noemen. Maar RBDjan zelf bevalt mij niet. Zijn geluid en de dingen die hij zegt.

avatar van MJ_DA_MAN
grime schreef:
Beetje jammer dat er door sommigen niet objectief naar het album wordt geluisterd.
Juist, objectief naar een album luisteren .

Rene1979
MJ

Waarschijnlijk zal grime ook niet komen met die lijst voor mij. Omdat hij mijn favoriete rappers niet eens kent.

4,0
Oke, even snel in je top 10 gekeken:). Er wordt iemand vermoord op de Liquid Swords cover! De rest kan ik je wel pm'en als je het nodig vindt. En op MJ's favoriete album is Biggie afgebeeld als Frank White.

Maar mijn punt is, dit is entertainment net als een Wu Tang album, waarbij Raekwon praat over Gambino. Ik stoor me er niet aan. Stoor me wel een beetje aan de houding die jullie aannemen. Ik denk dat we in grote lijnen van dezelfde muziek houden, dus ik hoop dat we een beetje normaal kunnen discussiëren.

Rene1979
Ok je kent GZA en zijn album die gebaseerd is op een Kung Fu flick. Dus ik ga niet eens met je in discussie. Je kent mijn favoriete rappers niet. Ik denk namelijk niet dat we in grote lijnen dezelfde artiesten goed vinden. Wel het genre Hip Hop en dat is goed. Mar ik vind RBDjan een clown.

4,0
Wat ik zeg is, dit is entertainment. Net als een kung fu flick. Je bevestigt precies wat ik zeg.
Maar een schouderklopje voor je dat je zoveel goede hiphop kent.

avatar van René.
Op youtube de clip bekeken.

RBDJAN hoort de troon te hebben want hys gewoon nummer 1 snapje?

Pas toen ik deze comment las drong de betekenis van het nummer echt door.

avatar van MJ_DA_MAN
Het gaat om geloofwaardigheid. RB Djan komt uit het luilekkerland genaamd Nederland en is nooit een of andere gangster geweest. Biggie ook niet, maar de VS is niet te vergelijken met Nederland. Bovendien wilde hij ook niet de stoere jongen uithangen i.t.t. RB Djan en is Frank White fictief, net als genoemde kung fu-film. RB Djan wil bewust het gajes uithangen, net als zijn vrienden van THC.

4,0
Daar heb je wel een redelijk punt. Denk dat veel mensen het niet geloofwaardig vinden. Voor mij persoonlijk is RB Djan de enige in Nederland die ik over dit soort dingen wil horen rappen. Met bijv. Kempi heb ik hetzelfde als jij met RB Djan hebt.
Verder zijn er genoeg niet fictieve voorbeelden te noemen (Nas - Escobar, Wu Tang - Gambino, ontelbaar veel John Gotti verwijzingen etc.). Ben het met je eens dat hij bewust het gajes uithangt, maar ik vind dat dit net zo goed voor de meeste Amerikaanse rappers geldt. En dat is voor de meeste luisteraars ook geen reden om het niet goed te vinden.

avatar van leks246
MJ_DA_MAN schreef:
Het gaat om geloofwaardigheid. RB Djan komt uit het luilekkerland genaamd Nederland en is nooit een of andere gangster geweest. Biggie ook niet, maar de VS is niet te vergelijken met Nederland. Bovendien wilde hij ook niet de stoere jongen uithangen i.t.t. RB Djan en is Frank White fictief, net als genoemde kung fu-film. RB Djan wil bewust het gajes uithangen, net als zijn vrienden van THC.


Niet mee eens. Dit was in de begindagen van THC misschien dan wel zo, maar ik vind dat RB Djan duidelijk afstand heeft genomen van dat imago.

Wat hij nu neerzet is een leuk concept-album over de wereld van de grimmige Amsterdamse onderlaag. Ik heb het album nog niet genoeg geluisterd om er echt over te oordelen, maar volgens mij heeft RB toch wel genoeg dingen om 'm heen gezien om er leuke teksten over te schrijven. Dit maakt het in combinatie met de sterke productie van Soulsearchin' toch een fris album in de Nederlandse Hip-Hop.

avatar van MJ_DA_MAN
Afstand genomen? Waarom dan deze cover in hemelsnaam, waar het nou net over gaat?

avatar van leks246
Volgens mij maakt hij hierbij juist extra duidelijk dat het om een concept album gaat. Hij schetst een sfeer beeld met misschien bepaalde Amsterdamse sleutelfiguren in het achterhoofd, waaronder Holleeder. Niet ongewoonlijk binnen de Hip-Hop.

Je kunt het ongeloofwaardig vinden omdat het Nederlands is. Maar ik vind het tot nu toe wel goed uitpakken. Bovendien vind ik RB als rapper ook enorm gegroeid over de afgelopen jaren.

avatar van leks246
Het blijft in het criminele straatje, maar in plaats van de platte THC-liedjes in hun begindagen straalt het nu veel meer klasse, kwaliteit en intelligentie uit.

Rene1979
Dat laatste is misschien waar maar dat komt meer door de producties dan door hem zelf. THC en kornuiten is precies de reden dat ik niet naar de 1e TopNotch avond wilde. Die gasten zetten altijd zo'n fokked op sfeer neer. En de cover is nep met ze holleeder immitatie. ReetBeverDjan blijft een clown. Alsof hij hing met Holleeder. Ik denk dat RBDjan ze veters nog niet mocht strikken. De manier hoe hij zichzelf neerzet toont gewoon dat hij nep is. Als je echt een baas bent wil je namelijk niet de aandacht op jezef vestigen of op je medecollega's in de onderwereld. Dan wil je kosten wat het kost je straatje schoonhouden.

avatar van leks246
Ik denk dat het niet RB Djan's bedoeling is geweest om over te komen alsof hij zelf een grote onderwereld baas is. Hij vertelt meer over ervaring van hemzelf, om hem heen, uit de media en een vleug fictie. Ik vind dat RB Djan de juiste uitstraling heeft om een album als dit goed te doen.

Ik zie een gelijke lijn met American Gangster van Jay-Z. Soort van hedendaagse Amsterdamse versie op RB's manier.

Even voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat ik het album nu heel erg goed vind. Maar leuk klinkt het tot nu toe wel, en ik vind het bovendien goed uitgevoerd.

avatar van TheLegacy
3,5
Krijg het album vandaag binnen, heb um al stiekem beetje beluisterd op de luisterpaal. Mijn eerste indruk was vrij goed, ik hou wel van het Amsterdamse accentje. De producties klinken ook goed en vullen RB Djan goed aan.

avatar van TheLegacy
3,5
Voor de mensen die de voorkant al vreselijk vinden met de Holleeder pose kunnen beter niet het boekje van binnen bekijken

4,0
Ik ben het met grime eens, het is entertainment. Je gaat toch ook geen Star Wars film kijken en dan achteraf zeggen dat je het slecht vond omdat het niet waar gebeurt is. En met 'objectief' een album beoordelen doelt grime waarschijnlijk op hoe het oa rap-technisch en beatwise in elkaar steekt, iets dat naar mijn mening zeker in orde is op dit album.

avatar van MJ_DA_MAN
schaap schreef:
Ik ben het met grime eens, het is entertainment. Je gaat toch ook geen Star Wars film kijken en dan achteraf zeggen dat je het slecht vond omdat het niet waar gebeurt is.
Een die ik niet eens ga onderbouwen.
En met 'objectief' een album beoordelen doelt grime waarschijnlijk op hoe het oa rap-technisch en beatwise in elkaar steekt, iets dat naar mijn mening zeker in orde is op dit album.
En ook hier snap je er geen drol van.

Ga eerst maar eens je huiswerk doen en betekenissen van bepaalde woorden opzoeken en kom daarna terug s.v.p., dan kun je het nog een keer proberen.

avatar van lowieke
Zo.... dit is echt de meest waardeloze plaat waar ik mijn ipod mee heb vervuild. Niet te fucking doen.

avatar van Colucci_Era
3,5
Ik blijf het toch jammer vinden dat de bonustracks niet op het album zijn gekomen, ook al zijn ze wat ouder.

avatar van Delars
4,0
Gelukkig zitten ze wel bij de Itunes versie

avatar van Colucci_Era
3,5
Weet ik, maar het had mijn punt zeker omhoog gekrikt (als ze gewoon op het album zouden staan).

avatar van Delars
4,0
Goed Zo en Ik Word Zo Gek zijn dope, maar Schizo vind ik iets minder .


avatar van Colucci_Era
3,5
Delars schreef:
Goed Zo en Ik Word Zo Gek zijn dope, maar Schizo vind ik iets minder .
Ik vind ze alle drie dope, maar dat was wel duidelijk .

avatar van Delars
4,0
Haha, inderdaad ja .

avatar van TheLegacy
3,5
Zijn er meer mensen (ik hoop het) die dit album hebben gekocht en die het niet op de computer kunnen rippen? Als je het op de pc afspeelt hoor je alles hakkelend, geen idee hoe dat komt?

avatar van Delars
4,0
Nee heb ik niet , maar ik heb hem dan ook via Itunes gekocht

Rene1979
Ik vind dat nummer met die clip (hier ben ik dan) echt te simpel gerapt. Ik weet niet maar vindt er echt geen hol aan.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:31 uur

geplaatst: vandaag om 16:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.