musician schreef:
Je tilt niet alleen veel te zwaar aan dat soort dingen, je wilt het andere mensen aanwrijven dat ze zo niet willen oordelen en dat het ze dus aan muzikale intelligentie ontbreekt, die jij wel blijkbaar hebt!
Dat neem ik je het meeste kwalijk in het hele verhaal. Yes is Yes en maakt alleen maar Yes-muziek. Zo simpel is het.
Mocht je willen. Geen enkele artiest werkt in een vacuüm en het is heel goed mogelijk om invloeden en overeenkomsten aan te wijzen. Dit stukje bewijst je Yes-snobisme en het verbaast me niet dat je het me kwalijk neemt als ik dat blootleg.
musician schreef:
Je ontwijkt al tijden een voor mij toch wel een brandende vraag die ik je heb gesteld, namelijk: waarom zou Yes moeten voldoen aan jouw eisen met betrekking tot Symfonische muziek?
Of aan wat er nu weer staat in Wikipedia over Symfonische muziek?
Dat is toch inconsequent voor iemand die naar naslagwerken verwijst en op grond daarvan een andere band met een dronken stofzuiger vergelijkt. Jij mag dat wel en verwijt het mij als ik hetzelfde doe?
Kijk, als jij je brandende vraag omkleedt met onaardig bedoelde termen als oprispingen kun je verwachten dat ik die vraag onaardig en retorisch opvat. Begrijp me goed, ik vind die onaardig bedoelde termen grappig en ben beslist niet beledigd (kiek heeft trouwens een veel minder onvriendelijke betekenis dan wat jij gemiddeld voor mij reserveert). Maar dan neem ik je ook niet geheel serieus, net zo min als jij mij serieus neemt. Blijkbaar heb ik me op dit punt vergist.
Je vraag bestaat uit twee delen die ik gescheiden zal beantwoorden. Ik stel eisen aan muziek (niet alleen symforock of symfonische muziek, wat twee verschillende zaken zijn) omdat ik voor mezelf wil bepalen en begrijpen welke muziek ik mooi vind en waarom. Die eisen zijn voor alle muziek hetzelfde. Natuurlijk lukt dit nooit helemaal. Ik heb bv een zwak voor Aerosmith terwijl ik dat goedkope rommel zou moeten vinden. Heeft misschien te maken met de onderbuik.
Definities hebben als doel onderscheid te maken. Yes-fans als jij willen hun favoriete band maar al te graag onderscheiden van Deep Purple en Uriah Heep, meestal om snobistische redenen. Maar ik ben nog nooit definities van symfo- en hardrock tegengekomen die dat onderscheid ook werkelijk aanbrengen. Daarom heb ik me al jaren geleden afgevraagd wat het verschil is tussen Yes en Deep Purple. Volgens mij zijn die twee nauw verwant. Sterker nog, ik vind Yes op zijn best (Heart of the Sunrise, Perpetual Change, Roundabout, Gates of Delirium, Machine Messiah) als de band zo dicht mogelijk naar Deep Purple toekruipt. En nou geef ik je toch een schot voor open doel, want dit is natuurlijk extreem subjectief.
Maar als jij met een definitie komt die duidelijk maakt waarom Yes symforock maakt en Deep Purple niet, dan hoor ik het graag. Ik wil overigens wel opmerken dat jij degene bent die er een waarde-oordeel aan bevestigt. Je gaat er al een tijdje impliciet van uit dat iets hardrock noemen gelijk staat aan afbranden en dat komt weer door je Yes-snobisme. Ik heb het al eerder geschreven, voor mij is de term hardrock positief (al bestaat er ook slechte hardrock).
Overigens heb je natuurlijk gelijk dat al die labels niet zo heel belangrijk zijn. Hans Brouwer heeft zich er nooit om kunnen bekreunen en gelijk heeft-ie.
Kortom, het is precies andersom als jij met je brandende vraag suggereert. Yes hoeft nergens aan te voldoen. Yes heeft bepaalde muziek gemaakt en die probeer ik in woorden te vatten. Daar mag vervolgens de hele wereld het mee oneens zijn. Is dat niet de bedoeling van deze website?
Je schijnt ook te denken dat ik je van je luisterplezier in Yes wil beroven. Ik heb niet eens de illusie dat ik dat kan en gelukkig maar, want een dergelijke verantwoordelijkheid wil ik niet dragen.