Mjuman schreef:
(quote)
Tsjonge jonge, nog zo'n purist. Adele heeft gewoon een fijne plaat gemaakt, waar ik wel een paar kanttekeningen bij wil plaatsen, maar die gelden niet in eerste instantie de cover.
Ondertussen zakt écht mijn broek af van iedereen die vindt dat zij van een Cure nummer af had moeten blijven; ze heeft gewoon een eigen invulling eraan gegeven en ik vond het heel verfrissend om te horen. Of heb ik wellicht de pauselijke aankondiging gemist dat Sinte Robert is opgenomen in het rijtje der gecanoniseerde heiligen? Overigens zal RS een niet onaanzienlijke vergoeding ontvangen in de vorm van royalties.
Mijn grootste bezwaar tegen deze schijf is dat het er af en toe - met name in track 3 en 4 - op lijkt dat de violen per strekkende meter zijn ingekocht. Ik heb deze op vinyl en dat draait fijn. Bijzonder om te horen dat de bonustracks van de digitale versie écht een bonus zijn - in al hun uitgekleedheid tonen ze aan dat ze met een simpele begeleiding heel goed overeind blijven staan.
Regelmatig musici hoeren zeggen dat als demo's/prille versies van nummers (zang met alleen gitaar of piano) goed zijn, het gewoon een heel goed nummer is. Dat geldt in ddit geval voor
Someone Like You en
Don't You Remember.
Inderdaad erg onzinnig. Cure-fans hebben nog wel eens de neiging om in hyperbolen te denken betreft Hun Helden terwijl er niet bij stilgestaan wordt dat Robert niet vies is van wat ge-remix door derden. Voordat er een vloek over me wordt uitgesproken wil ik graag even kwijt dat ik óók een Cure-fan ben (zucht!). Deze cover van Love Song vind ik in die zin opvallen dat er een geheel eigen invulling in zit. Het klinkt als een volwaardig Adele-nummer met een zeer geslaagd arrangement. Robert Smith zal er in ieder geval niet depressiever van worden

.
Ook het 'Rolling In The Deep > de andere nummers'-principe vind ik gewoon absoluut niet op gaan. Kort voor de kop om zoiets te concluderen. Veel van de andere nummers vergen een tweede beluistering om op waarde geschat te kunnen worden, andere (zoals bv. I'll Be Waiting of Rumour Has It) vallen meteen in positieve zin op. Ook de twee 'Dutch' bonus-nummers zijn van een gelijkwaardige kwaliteit. Toch knap dat een door zeven producers geproduceerd album na een tweede luisterbeurt al zo goed valt!
Dan de onvermijdelijke vergelijking met het debuut: Die doorstaat deze ook met glans. Het is niet zozeer beter maar je kan wel horen dat ze gegroeid is. Het debuut klinkt wat puurder en onbevangener, deze klinkt professioneler en iets gevarieerder.