"See the difference between you and me is, you think there's no difference between me and you"
Het 2e studio album van Hopsin is het album waar ik al heel het jaar naar uitkeek. Ruthless was het label dat het zou uitgeven, maar door Hopsin op de plank te "shelven" was het duidelijk: hij moest alles deze keer zelfstandig doen met Funk Volume, zijn eigen label opgestart met een paar andere vrienden. Raw heeft inmiddels al veel meer verkocht dan Gazing At The Moonlight: Hopsin is in beast mode als het gaat om muziek, opnieuw heeft hij alles zelf geproduceerd.
Raw is een plaat waarin Hopsin zijn agressie maar ook zijn eigenzinnige, waargebeurde verhalen in heeft gestopt. Inclusief het belachelijk maken van andere rappers. Raw begint met Hot 16's, over een uptempo beat rapt Hopsin met een uiterst vermakelijke flow de track helemaal stuk. Het is een prima begin van een plaat, waarna het wordt hervat met Sag My Pants een dissnummer tegen verschillende rappers waarin Hopsin een paar hilarische punchlines erop los laat: "I slam his ass into a brick wall, and let a fat nigga sit on him : Rick Ross!". Maar ook laat hij zijn typische rijmschema weer horen: "I'm just a idiotic, ironic, symbolic, Illuminatic product thats gonna be killed if I talk about it." Het klinkt erg tof.
Na deze twee opwarmertjes, gaat het album echt beginnen. Ondersteund door een duistere piano en sinistere drums gaat Hopsin op You Are My Enemy in op zijn vijanden. De opbouw van zijn emotie die hij in deze track laat horen is indrukwekkend, en de manier waarop doet me zoals zo vaak bij Hopsin denken aan de Eminem van begin dit millenium. Hopsin blijft nog even in een duistere mood, op de minimalistische maar harde beat van Trampoline laat Hopsin opnieuw zijn heerlijke rijmschema horen: "I'm the last of a dying breed, Hip Hop lacks of variety / That's the reason I clash you're society , I get laughed at when I clash with a rivalry / Until they feel the wrath when I smash on their dynasty." Het is simpel maar het klinkt gewoon zo ontzettend vet, Hopsin laat het ook zo nonchalant klinken.
Hierna doet het luchtige I'm Not Introducing You zijn intrede, een nummer over waarin Hopsin zijn mening geeft over losbandige vrouwen die in zijn leven willen komen. De ratelende woordenbrij is goed te volgen en in combinatie met de ietwat vrolijke productie verveelt het nooit; dit is een van mijn favoriete tracks. Hierna volgt I Can't Decide, een story telling track met een irritant autotune refrein, maar de coupletten van Hopsin maken veel goed. Ik ben van mening dat hij een keer een concept album moet maken, want ik zie het verhaal zo voor me. Ook is het hilarisch hoe hij de domme straatnegers nadoet in het laatste couplet. De escalatie van de productie in het couplet is ook briljant.
I Am Raw daarna is weer heerlijke afwisseling, een heuse nekbreker. De beat is zo ontzettend hard, de drums doen me denken aan de Dr. Dre van 2001. Het nummer gaat over het feit dat Funk Volume zijn leven heeft veranderd, en dat van SwizZz ook, die hierop geweldig voor de dag komt. Vooral de opbouw van zijn verhaal is knap gedaan. Nocturnal Rainbows is dan de volgende track met imposante coupletten, vooral het tweede, waarin Hopsin op zijn eigen manier aan Obama twijfelt. How You Like Me Now is weer een nekbreker waarin Hop en SwizZz er flink op brag & boasten. Na dit geweld besluit Hopsin om een liefdesverhaal te vertellen in Heather Nicole. Een triest waargebeurd verhaal waarin ik het opnieuw voor me kan zien. De beat past er ook perfect bij.
Snoeiharde drums, een donkere piano en een duistere stem luiden dan Kill Her, een van de gruwelijkste tracks van Raw. Met een dikke ratelflow gaat Hopsin hard in op de eigenaar van Ruthless, die hem aan de kant heeft gezet. Het zijn heuse doodsbedreigingen, zo erg dat haar naam in het nummer eruit is gehaald. Dit is die donkere kant van Hopsin waar ik van houd. I'm Not Crazy is weer een geschifte track waarin Hopsin rapt over het rondgooien van baby's, het afsnijden van z'n eigen penis en het martelen van een riekend lijk. Erg amusant. Cryptic Wisdom en SwizZz doen ook lekker mee maar Hop steelt de show.
Het album begint op een einde te lopen, Where Will I Go is ook weer een van mijn favoriete tracks. Hopsin rapt als een emo over zijn verleden en frustraties over de depresieve productie doordrenkt met zwarte piano akoorden. "I'm still waiting of signs, but I doubt I will ever get 'em / If I never see any proof, how can I represent 'em." Baby's Daddy is weer een hilarisch nummer over, nou ja, je moet het nummer gewoon luisteren. "Shit, you ain't putting me through stress / I put your baby in a pillow case and beat it to death, bitch!" Het is gewoon zo hard dat het grappig is, het woeste gerap van Hopsin is ook oprecht uiteraard aangezien het weer waargebeurd is.
Blood Energy Potion laat Hopsin alweer uitblinken met zijn brilantje ratelflow over een orgelpiano gepaard met heerlijke uptempo drums. De teksten zijn weer ontzettend horrorcore en worden er uiteraard plaagstoten uitgedeeld aan andere rappers. De laatste track, Pillow Man, is een goede afsluiter. Opnieuw erg duister en tekstueel een vergelijkbaar thema met Where Will I Go.
Met Raw heeft Hopsin voor mij het beste album van 2010 afgeleverd. Hij uit zijn frustraties op zijn manier, verteld waargebeurde verhalen en komt met hilarische en keiharde anekdotes. Alle producties zijn zelfgemaakt en zijn duidelijk beter dan op Gazing At The Moonlight. Hopsin is aan het uitgroeien tot mijn favoriete rapper ooit. Dit klinkt wellicht raar, maar ik kan die man zo makkelijk volgen in zijn raps en ik hou van zijn beats. Toegegeven: je moet van zijn stijl houden, anders zul je niet ver komen. De refreinen kunnen ook irritant overkomen, dat is mijn enige minpunt aan dit album. Laat nu Haywire II met SwizZz maar komen!
4,5*