menu

Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)

mijn stem
3,99 (1102)
1102 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Roc-a-Fella

  1. Dark Fantasy (4:41)
  2. Gorgeous (5:58)

    met Kid Cudi en Raekwon

  3. Power (4:52)
  4. All of the Lights (Interlude) (1:02)
  5. All of the Lights (4:59)

    met Rihanna, Alicia Keys, Alvin Fields, Charlie Wilson, Drake, Elly Jackson, Elton John, Fergie, John Legend, Ken Lewis, Kid Cudi, Ryan Leslie en Tony Williams

  6. Monster (6:19)

    met Jay-Z, Rick Ross, Nicki Minaj en Justin Vernon

  7. So Appalled (6:38)

    met Jay-Z, Pusha T, RZA, Swizz Beats en CyHi da Prynce

  8. Devil in a New Dress (5:53)

    met Rick Ross

  9. Runaway (9:08)

    met Pusha T

  10. Hell of a Life (5:28)
  11. Blame Game / The Best Birthday (7:50)

    met John Legend en Pusha T

  12. Lost in the World (4:17)

    met Bon Iver

  13. Who Will Survive in America (1:38)
  14. See Me Now * (6:03)

    met Big Sean, Beyoncé en Charlie Wilson

toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 1:08:43 (1:14:46)
zoeken in:
avatar van Ernie
3,0
Album begint erg sterk met Dark Fantasy en Gorgeous maar zakt daarna toch in elkaar.

Runaway en So Appalled redt het nog een beetje maar de andere tracks zijn allemaal te bombastisch en te druk in mijn oren

All of the lights is echt een draak van een nummer, nu ik de geniale openers hoor begrijp ik niet dat dit een single was en die 2 genegeerd werden.

Ga hem nog paar keer draaien maar ik zal vooral fan blijven van zijn eerste 2 albums vermoed ik...

2,5* tot 3*

avatar van Gewoon Pim
3,5
Voor mij is All of the Lights ook overduidelijk de minste, ik begon op dat moment wel even te twijfelen. Man man, wat slecht.

Overall is dit echter toch wel een leuk album, met rake teksten (reacties op South Park en de gay fish song zijn erg amusant, maar natuurlijk ook de nodige maatschappijkritiek)! Daarbij is het muzikaal gezien vaak ook interessant genoeg om het goed lopende te houden.

So Appalled, Gorgeous, Power en Blame Game/The Best Birthday zijn de favorieten nu. Ga dit nog wel meer luisteren.

avatar van John Milton
4,0
Ik ontdek het nu pas, na het media gezeur. And dear lord, nu moet ik erkennen dat ik Kanye goed vind... But there it is.

avatar van jordidj1
5,0
Ik kwam voor het eerst in aanraking met de muziek van 'Ye toen ik als jong broekie een keer het nummer "All of the Lights" aanklikte op YouTube. De videoclip kan epileptische reacties opwekken, maar dat weerhield er mij niet van om het nummer te luisteren. Ik had tevens ook geen epilepsie, maar dat terzijde.

Ik dacht dat Keen (zo sprak ik zijn naam eerst uit) dit allemaal expres deed. Domme ik, het nummer gaat over lichten.

Maar goed, ik werd eerst getrakteerd op fantastische interlude, waarna keihard de originele song erin knalde. Wauw. Ik was gelijk verkocht. Kanye West was liefde op het eerste gezicht! Elk nummer van hem dat ik vanaf toen ging luisteren was goed! Mr. West kon geen slecht nummer produceren. Ik ging zijn nummers branden op CD's (ja, illegaal, krantenwijken waren mijn enige inkomsten) en paps was bereid ze af te spelen in de auto richting vakanties.

Desalniettemin, middelbare school treedt binnen, nieuwe vrienden, nieuwe interesses, nieuwe genres. Stronger van 'Ye werd Stronger van de gebroeders uit Frankrijk en als DJ zette ik de toon bij de lokale kroegen, vooral mashups vond ik geweldig en dat viel ook in de smaak.

Dat riedeltje gaat door voor jaren en op een punt besef ik: al die dance van tegenwoordig, het gaat steeds meer op elkaar lijken, mashups die geüpload worden bevatten standaard een "We are your friends" of "Pursuit of Happiness". Ik draaide feestjes op de automatische piloot door continu verzoekjes te draaien.

Ik heb alle nummers in mijn muziekbibliotheek van de iPhone eraf gegooid en heb spotify weer gedownload. Die app was 4 jaar inactief inmiddels. Heb de app herontdekt en heb als eerste dit album weer geluisterd. Niet een keer, niet twee keer, ach, ik weet het ook niet exact. Het voelde alsof ik een oude vriend weer ontmoette.

Het album is uniek op zijn eigen manier. West is krankzinnig, egoïstisch maar oh zo getalenteerd; dat laatste komt zo erg naar voren in dit album. Of het nou de fantastische openingstrack is, het scala aan topartiesten is in Monster, So Appalled en All of the Lights, het meesterwerk Runaway of een van de beste outro's ooit, het album is een schoonheid.

Ik kan er niets aan doen. MBDTF is het eerste hiphop album waar ik mee in aanraking kwam, en ik kan er geen genoeg van krijgen.

avatar van NewYorkCityLight
4,5
Heerlijke CD om met dit weer te draaien.

avatar van jordidj1
5,0
Met elk type weer wel eigenlijk.

avatar van jordidj1
5,0
Pure kunst dit.

avatar van goldendream
0,5
Triest vast te stellen hoe een artiest als Elton John zich verlaagt om hieraan deel te nemen.

avatar van Silky & Smooth
5,0
goldendream schreef:
Triest vast te stellen hoe een artiest als Elton John zich verlaagt om hieraan deel te nemen.

Datzelfde gevoel had ik met Nicki Minaj.

avatar van Nr.4
5,0
goldendream schreef:
Triest vast te stellen hoe een artiest als Elton John zich verlaagt om hieraan deel te nemen.


Ja, want Elton John is natuurlijk muzikale genialiteit ten top.

avatar van niels94
4,0
Nou, Elton John maakt tenminste echte muziek. Kanye West maakt rap, gewoon een beetje sinterklaasgedichten opzeggen op herhalende muziekstukjes die hij ook nog eens gejat heeft van echte artiesten. Hij mag Taylor Swift dan wel beroemd hebben gemaakt, een muzikant kun je hem niet noemen. Laat staan getalenteerd, behalve voor het geven van een grote, arrogante bek. Maar ja, de jeugd luistert niet meer echt, zoals vroeger naar echte muzikanten zoals Prince en Journey, en slikt het dus gewoon. Echt zonde dat Elton en ook Bon Iver hier aan meedoen, alleen maar voor het geld.

avatar van Johnny Marr
5,0
niels94 schreef:
Nou, Elton John maakt tenminste echte muziek. Kanye West maakt rap, gewoon een beetje sinterklaasgedichten opzeggen op herhalende muziekstukjes die hij ook nog eens gejat heeft van echte artiesten. Hij mag Taylor Swift dan wel beroemd hebben gemaakt, een muzikant kun je hem niet noemen. Laat staan getalenteerd, behalve voor het geven van een grote, arrogante bek. Maar ja, de jeugd luistert niet meer echt, zoals vroeger naar echte muzikanten zoals Prince en Journey,en slikt het dus gewoon. Echt zonde dat Elton en ook Bon Iver hier aan meedoen, alleen maar voor het geld.

The sarcasm and irony are strong in this one.

avatar van Silky & Smooth
5,0
niels94 schreef:
Hij mag Taylor Swift dan wel beroemd hebben gemaakt

Vergeet niet dat ook Paul McCartney doorgebroken is dankzij Kanye West

avatar van Marciano Coffie
5,0
Dat ik op dit album niet heb gereageerd is echt bizar. Kanye laat in dit album zien wat creatief en hard uit de hoek komen is.

Dit album straalt power, hip hop en dopeness uit. Het is niet normaal wat hij deze productions heeft gedaan. Dat geldt ook de featurings. 5 sterren.

Nummers die dit album geniaal maakt:
Dark Fantasy
Gorgeous
All of the lights
Monster
Hell Of A Life
Lost In The World

avatar van Ernie
3,0
Ik blijf bij 3* en die staat er vooral door de 2 geniale openers, daarna zakt het niveau ongelofelijk zwaar in.

Het is het te bombastische geluid bij alle andere tracks die het verpesten voor mij, de Kayne van The College Drop-out en Late Registration ligt mij veel meer.

Niettemin ben ik ook al de nieuwste aan het streamen, meer Kid Cudi lijkt mij niet slecht, Kids see Ghosts is een fijn plaatje\EP'tje

avatar van Sybrand99
5,0
Inmiddels ben ik met dit album op het punt gekomen dat ik er wel de volle mep voor moet geven. Ik blijf er maar naar luisteren, en elke keer is er weer een nummer dat extra hard binnenkomt. Zo zit ik bijvoorbeeld de laatste tijd enorm te genieten van Hell of a Life, wat ik een tijd geleden nog wat minder vond. Dit is met recht een moderne klassieker. De producties zijn stuk voor stuk goed, maar vormen vooral een perfect geheel.

Overigens: nog een stem en de grens van duizend stemmen is gepasseerd.

avatar van jordidj1
5,0
Een wijze beslissing, beste Sybrand.

Als catdog nou weer gaat stemmen, is die magische grens zo gehaald

avatar van catdog
jordidj1 schreef:
Een wijze beslissing, beste Sybrand.

Als catdog nou weer gaat stemmen, is die magische grens zo gehaald


Nou vooruit..

avatar van Arrie
Ik zou het ook kunnen doen, maar ik vind 999 wel een mooi getal.

Edit: oh nevermind...

avatar van TornadoEF5
3,0
Geen idee wat ik ervan moet vinden. Ik vind het met momenten geniaal, en dan weer met andere momenten vrij vervelend. Ik heb ook gewoon het idee dat het hoogtepunt al snel komt, en ik weet niet of ik het wel aankan om een uur naar dit te luisteren, maar de productie is wel altijd meesterlijk gedaan. All of the Lights is wel een draak van een nummer en de stem van Nicki Minaj kan ik dus absoluut niet aanhoren. Het begon veelbelovend, maar het zakt wat in of duurt te lang voor mij. 3,5* dus.

avatar van TornadoEF5
3,0
Ik luister nu eens naar 2Pac, daar kan ik oprecht veel meer van genieten dan van dit. Dit is kitch in een mooie verpakking en het gezegde luidt: al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Als de productie de sterkste kant van een album is (en het geluid), dan weet ik niet of je van een geslaagd album kan spreken. En in de teksten van 2Pac zit veel meer emotie dan in deze teksten die allemaal zo gemaakt zijn, met losers uit de muziekwereld of muzikanten die over hun prime zijn op een hoopje bijeengestapeld. Ik begrijp de hype of de rating niet. Nouja, indertijd is de hype wel aan mij gepasseerd. Ik luisterde liever naar drum & bass toen, en ik zou aan de zestienjarige versie van mezelf vertellen dat hij groot gelijk had.

avatar van bennerd
TornadoEF5 schreef:
Als de productie de sterkste kant van een album is (en het geluid), dan weet ik niet of je van een geslaagd album kan spreken.

Zowel Dr. Dre als J Dilla als ik hopen dat je ooit nog door albums zult overtuigd worden van het tegendeel.

Het neemt niet weg dat je 2Pac niet kan vergelijken met Kanye West zonder de andere serieus tekort te doen. Appels en peren.

4,5
Met Dark Fantasy, Gorgeous, Power, Monster, So Appalled, Devil in a new Dress, Runaway en Hell of a Life is dit met stip het allerbeste album van Kanye. Misschien wel een van de beste hiphopalbums ooit.

avatar van Johnny Marr
5,0
Askew4all schreef:
met stip het allerbeste album van Kanye. Misschien wel een van de beste hiphopalbums ooit.

Misschien wel één van de beste albums ooit. Wat zeg ik, misschien? Een van de beste albums ooit.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Berichten verplaatst naar Kanye West.

avatar van Obscure Thing
4,0
TornadoEF5 schreef:
Ik luister nu eens naar 2Pac, daar kan ik oprecht veel meer van genieten dan van dit. Dit is kitch in een mooie verpakking en het gezegde luidt: al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Als de productie de sterkste kant van een album is (en het geluid), dan weet ik niet of je van een geslaagd album kan spreken. En in de teksten van 2Pac zit veel meer emotie dan in deze teksten die allemaal zo gemaakt zijn, met losers uit de muziekwereld of muzikanten die over hun prime zijn op een hoopje bijeengestapeld. Ik begrijp de hype of de rating niet. Nouja, indertijd is de hype wel aan mij gepasseerd. Ik luisterde liever naar drum & bass toen, en ik zou aan de zestienjarige versie van mezelf vertellen dat hij groot gelijk had.


Oké, hier ben ik het wel echt totaal mee oneens he. Losers die over hun prime zijn, teksten zonder emotie, en dan 2Pac erbij halen, hebben wij hetzelfde album geluisterd? Ik snap sowieso niet wat 2pac hiermee te maken heeft. Altijd een beetje goedkoop scoren om 2Pac te namedroppen om wat hip-hop credit te krijgen ofzo? Alsof hij de piek van hip-hop was en de meest emotionele rapper op aarde was.... Dat denken vooral mensen die weinig met hip-hop hebben heb ik altijd het idee. 2Pac staat haaks op dit album wat mij betreft en de vergelijking maken slaat helemaal nergens op. Dat is alsof je The Beatles met The Clash gaat vergelijken of iets dergelijks.

avatar van TornadoEF5
3,0
Obscure Thing schreef:
(quote)


Oké, hier ben ik het wel echt totaal mee oneens he. Losers die over hun prime zijn, teksten zonder emotie, en dan 2Pac erbij halen, hebben wij hetzelfde album geluisterd? Ik snap sowieso niet wat 2pac hiermee te maken heeft. Altijd een beetje goedkoop scoren om 2Pac te namedroppen om wat hip-hop credit te krijgen ofzo? Alsof hij de piek van hip-hop was en de meest emotionele rapper op aarde was.... Dat denken vooral mensen die weinig met hip-hop hebben heb ik altijd het idee. 2Pac staat haaks op dit album wat mij betreft en de vergelijking maken slaat helemaal nergens op. Dat is alsof je The Beatles met The Clash gaat vergelijken of iets dergelijks.


Ik snap sowieso niets van de muzieksmaak van de meeste mensen, en zij niet de mijne. Zowel niet van users hier, als zowel de alledaagse mensen die alle dagen naar MNM naar dezelfde liedjes luisteren die bij een eerste luisterbeurt wel lekker klinken, maar zo snel vervelen, ook al luister ik nooit radio of kijk ik tv, of luister ik thuis naar die liedjes. En toch vervelen ze. En met de liedjes en albums die hier gewaardeerd worden, valt bij mij nooit het kwartje, op enkele uitzonderingen na (Radiohead al duurde het HEEL lang en The National), of (Ariana Grande, Dua Lipa, Taylor Swift en Selena Gomez en dan maar een select aantal liedjes).

Kanye West is hip hop en 2Pac is gangstarap, dus misschien wel totaal verschillende genres. Gangstarap kan ik wel waarderen, hip hop niet echt al heb ik dat nooit echt verkend, het enige wat ik daarin tot nu toe kan waarderen is Nas. Maar mijn favoriete groepen zijn Braids, Grimes, Empress Of, Beach House, Crystal Castles, Cocteau Twins, My Bloody Valentine, Slowdive, La Femme, Purity Ring, Tame Impala enzovoort. Mensen beschrijven mijn muzieksmaak als chaotisch. Misschien wel chaotische pop. Het debuutalbum van The Doors dat ik zo goed vind, en één van de uitzonderingen van albums die ik goed vind en hier gewaardeerd worden (Bowie nog zo een uitzondering verder), is ook wel wat chaotisch maar vooral intuïtief gemaakt, en dat hoor je.

En zelf binnen wat ik goed vind, verschil ik nog enorm in mening. Zo vind ik het beste album van Grimes het veel minder bekende Halfaxa in plaats van het gewaardeerde Art Angels hier, of vind ik van Radiohead In Rainbows quasi het zwakste album, wat misschien wel teken is van hun sterkte in de breedte maar ook pijnlijk aantoont hoe mijn smaak verschilt met die van jullie (dat ik samenzet, want vaak worden dezelfde albums gewaardeerd of beluisterd door de critici hier).

avatar van Slowgaze
5,0
Ik hou van Kanye West én van Slowdive. Wat is nou precies het probleem?

avatar van Rudi S
4,5
Slowgaze schreef:
Ik hou van Kanye West én van Slowdive. Wat is nou precies het probleem?

polygamy

avatar van Silky & Smooth
5,0
Slowgaze schreef:
Ik hou van Kanye West én van Slowdive. Wat is nou precies het probleem?

Dat het onmogelijk is om je elleboog te likken...

Gast
geplaatst: vandaag om 13:40 uur

geplaatst: vandaag om 13:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.